DOI QR코드

DOI QR Code

The Value of Performing Arts Content and Convergence Structure -Focused on Performing Arts Live Video-

공연예술콘텐츠의 가치와 융합적 구조 -공연예술실황영상을 중심으로-

  • Received : 2015.11.10
  • Accepted : 2016.01.05
  • Published : 2016.01.28

Abstract

This study aims at examining the making and distribution course of performing arts and its converged form with technology and industry in terms of the Contents Promotion Act. Since the 2000s, the inter-area contents making and sharing methods have been changing the making and distribution structure of performing arts. The recent production of performing arts contents live videos extends the areas of arts creation and communication beyond the time and spatial boundaries of performing arts and changes the existing systems. The performing arts which started with nowness and spatio-temporal restriction on the premise is now creating a new platform over the spatio-temporal boundary through the live video. Performing arts, in convergence with the areas of technology and industries, expands universal approaches and shows the public value of cultural fairness at public performing arts centers. In this context, this study aims at seeking the possible extension of performing arts contents by examining how the so-called high-class performing arts such as opera, theatre and classical music combines with the visual industry.

본 연구는 공연예술의 제작 유통 과정을 콘텐츠진흥법상 기술 산업과의 융합형태를 살펴보고자 한다. 2000년대 이후 영역 간 콘텐츠 생산과 공유방식은 공연예술의 제작 유통구조를 전환시키고 있다. 최근 나타나고 있는 공연예술실황영상은 공연예술의 시공간적 경계를 뛰어넘어 예술 창작과 소통의 영역을 확장하여 기존 체계를 변화시키고 있다. 현재성과 공간적 제한성을 전제로 출발되었던 공연예술은 실황영상화를 통하여 시공간의 경계를 뛰어넘는 새로운 플랫폼을 창출하고 있다. 공연예술은 기술 산업 영역과 융합하여 보편적 접근성을 확대하는 계기를 마련하고 있으며, 문화적 형평성이라는 공공 공연장의 공공적 가치를 확장할 수 있는 가능성을 보여주고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 고급예술로 불리어지는 오페라, 클래식, 발레 등의 공연예술이 영상산업과 어떤 방식으로 결합되고 있는지를 살펴봄으로서 공연예술콘텐츠의 가능성을 모색하고자 한다.

Keywords

References

  1. 이용관, ICT 환경 변화에 따른 콘텐츠 생태계 조성 방안 연구, 한국문화관광연구원 연구보고서, 제36호, 2012.
  2. 이기현, 디지털 융합시대 콘텐츠 산업 미래정책연구, 한국콘텐츠진흥원 연구보고서, 2010.
  3. 이윤경, 문화예술과 콘텐츠산업의 효율적 연계 방안, 한국문화관광연구원 연구보고서, 제22호, 2009.
  4. 이용관, 문화산업에서 콘텐츠산업으로의 정책변동과 미래전망, 한국문화관광연구원 연구보고서, 제23호, 2012.
  5. 신일수, 극장상식 및 용어, 교보문고, 2006.
  6. 김유향, 최준영, 콘텐츠 정책의 평가와 주요국의 사례 비교, 국회입법조사처, 2010.
  7. 문화체육관광부, "차세대 융합형콘텐츠 육성 전략," 2008.10.8.
  8. William J. Baumol and William G. Bowen, Performing Arts : the Economic Dilemma, New York, Twentieth Century Fund, 1966.
  9. 김원명, 비영리 공연예술조직의 운영 및 경제성에 관한 연구, 서울대학교 박사학위논문, 1999.
  10. 이혜경, "공공 예술지원과 예술의 공공성," 문화정책논총, 제13집, pp.225-278, 2001.
  11. Mancur Olson, The Logic of Collective Action, Harvard University Press, 1965.
  12. 임의영, "사회적 형평성의 정의론적 논거:R.Dworkin의 '자원평등론'을 중심으로," 행정논총, 제45권, 제3호, pp.45-60, 2007.
  13. 임학순, "디지털 미디어 발전에 따른 문화예술환경 분석 및 정책적 대응 방안 연구", 한국문화관광연구원 연구보고서, 제45호, 2010.
  14. 허난영, 공공 공연장 법적지위 전환에 대한 연구, 성균관대학교 석사학위논문, 2010.
  15. http://www.nationaltheatre.org.uk
  16. 국립극장 월간지 '미르', 2014년 2월호.
  17. 매일경제, "벽 낮추고 평안한 공연장 만들 것," 2013.5.15.
  18. 매일경제, "의욕만 넘치는 예술의 전당," 2013.11.18.
  19. 동아일보, "새로운 시도.... 그러나 짙은 아쉬움," 2013.11.18.
  20. 예술의 전당(http://www.sac.or.kr)
  21. 연합뉴스, "예술의전당, 생생한 영상으로 감상하세요," 2015.8.6.
  22. 조선일보, "세계를 뒤흔든 피터 겔브 단장의 개혁의 아리아," 2013.6.15.
  23. 파이낸셜뉴스, "롯데카드 Moov The Masterpieces 시리즈 중 첫 상영작인 세비야의 이발사," 2015.2.22.
  24. www.digitalconcerthall.com
  25. 경향신문, "베를린 필하모닉은 왜 세계 최고라 불리는가," 2013.10.16.
  26. www.medici.tv
  27. www.soundcloud.com/chicagosymphony
  28. www.classicalplan.et.com
  29. 한국일보, "내 손안의 오페라 극장 감동 그대로," 2013.2.22.

Cited by

  1. A Comparative Study on the Characteristics of Costume Design- Focused on the Musical and Play ‘Les Misérables’ - vol.67, pp.6, 2017, https://doi.org/10.7233/jksc.2017.67.6.096