DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Solving Circumference of Plane Figure

평면도형의 둘레 문제 해결에 관한 제언

  • Received : 2016.10.05
  • Accepted : 2016.10.30
  • Published : 2016.10.31

Abstract

Researcher was interested in circumference of plane figure problem. Meanwhile, researcher found some difficulty in solving circumference problem with stair like plane figure. In this phenomenon, researcher felt to find the teaching method to help students with circumference of plane figure. For this, researcher analyzed many students' recording paper and had interview with few students. As a result researcher found that students had some difficulty in recognizing essential information and prior knowledge base was not made up. From these responses, this paper proposed teaching method for helping students about circumference related problems.

연구자는 직각으로만 이루어진 계단 모양의 둘레를 구하는 과정에서 이미 알고 있는 직사각형의 둘레를 구하는 방식을 활용하지 못하고 어려움을 겪는 모습을 보았다. 이에, 평면도형의 둘레에서 학생들이 어떠한 어려움을 겪고 있는지 확인하고 어려움을 겪는 학생들을 도울 수 있는 방법을 찾고자 하였다. 이를 위해 평면도형의 둘레 문제에 관한 다수 학생의 기록지를 분석하고, 그들 중 일부를 대상으로 면담을 수행하였다. 그 결과 학생들은 둘레를 구하기 위해 주어진 정보의 인식과, 그것을 해결에 필요한 정보로 전환하는 두 측면 모두에 어려움을 겪고 있으며, 둘레가 길이의 속성을 갖는다는 선행지식도 적절히 구성되어 있지 않음을 알 수 있었다. 이러한 결과를 토대로 이 연구에서는, 평면도형의 둘레 문제해결을 돕기 위한 지도방안을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강문봉.김정하 (2015). 평면도형의 넓이 지도 방법에 대한 고찰. 대한수학교육학회지 <수학교육학연구>, 25(3). 461-472.(Kang, M, B.; Kim, J, H. (2015). A Study on Teaching Method of Area Formulas in Plane Figures - Inductive Reasoning vs Problem Solving. Journal of Educational Research in Mathematics. 25(3), 461-472.)
  2. 고신애 (2014). 초등학교 5학년 학생들의 둘레와 넓이의 관계에 관한 이해와 교사의 지도방법 분석. 한국교원대학교 석사학위논문.(Ko, S, A. (2014). An Analysis of Fifth Grader's Understanding of the Relationship Between Circumference and Area and Teacher's Teaching Methods. Master's thesis of Korea National University of Education.)
  3. 교육부 (2013). 초등학교 수학 교사용 지도서 2-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2013). Elementary School Mathematics teacher's guide book 2-1. Seoul: Chunjae Education.)
  4. 교육부 (2014a). 초등학교 수학 교사용 지도서 3-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2014a). Elementary School Mathematics teacher's guide book 3-1. Seoul: Chunjae Education.)
  5. 교육부 (2014b). 초등학교 수학 교사용 지도서 4-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2014b). Elementary School Mathematics teacher's guide book 4-1. Seoul: Chunjae Education.)
  6. 교육부 (2014c). 초등학교 수학 교사용 지도서 4-2. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2014c). Elementary School Mathematics teacher's guide book 4-2. Seoul: Chunjae Education.)
  7. 교육부 (2015a). 초등학교 수학 교과서 5-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2015a). Elementary School Mathematics Textbook 5-1. Seoul: Chunjae Education.)
  8. 교육부 (2015b). 초등학교 수학 교사용 지도서 5-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2015b). Elementary School Mathematics teacher's guide book 5-1. Seoul: Chunjae Education.)
  9. 교육부 (2015c). 초등학교 수학 익힘책 5-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2015c). Elementary School Mathematics Practicebook 5-1. Seoul: Chunjae Education.)
  10. 김상화.방정숙.정유경 (2013). 평면도형의 넓이 수업에서 학생들의 다양한 해결 방법에 근거한 교사의 형식화 도출 과정 분석. 대한수학교육학회지 <학교수학>, 15(4). 847-866.(Kim, S, H.; Pang, J, S.; Jung, Y, K. (2013). An Analysis of a Teacher's Formalization Procedure Based on Students' Various Solution Methods in Teaching the Area of Plane Figures. Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics . 15(4), 847-866.)
  11. 김용태 (2014). 2500년 동안의 측정의 교수학. 서울: 교우사(Kim, Y, T. (2014). The Pedagogy of Measurement in 2500 years. Seoul: Kyowoosa.)
  12. 박선영.강완 (2012). 평면도형의 넓이 지도에 대한 교사의 PCK 분석. 대한수학교육학회지 <수학교육학연구>, 22(4). 495-515.(Park, S, Y.; Kang, W. (2012). A Study of Teachers' Pedagogical Content Knowledge about Area of Plane Figure. Journal of Educational Research in Mathematics. 22(4), 495-515.)
  13. 박은률.백석윤 (2010). 평면도형의 넓이 학습에서 나타나는 인식론적 장애. 대한수학교육학회지 <수학교육학연구>, 20(4). 305-322.(Park, E, Y.; Paik, S, Y. (2010). Epistemological Obstacles in the Learning of Area in Plane Figures. Journal of Educational Research in Mathematics. 20(4), 305-322.)
  14. 안선영.방정숙 (2006) 평면도형의 넓이에 대한 교사의 교수학적 내용 지식과 수업 실제 분석. 대한수학교육학회지 <수학교육학연구>, 16(1). 25-41.(An, S, Y.; Pang, J, S. (2006). An Analysis of the Relation between Teachers' Pedagogical Content Knowledge and Teaching Practice: Focusing on the Area of Plane Figure. Journal of Educational Research in Mathematics. 16(1), 25-41.)
  15. 오영열 (2010). 초등학교에서의 넓이 측정 지도에 관한 고찰 - 2007년 개정 수학과 교육과정을 중심으로. 한국초등교육, 21(1), 233-245.(Oh, Y, Y. (2010). Rethinking about Teaching Area Measurement in the Elementary Grades - Focused on the 2007 Revised Curriculum of Mathematics. The Journal of Korea Elementary Education. 21(1), 233-245.)
  16. 유연자.방정숙 (2008) 초등학교 5학년 평면도형의 넓이 구하기 수업에서 나타난 학생들의 해결 방법 분석. 대한수학교육학회지 <학교수학>, 10(3). 443-461.(Yu, Y, J.; Pang, J, S. (2008). An Analysis of Fifth Graders' Solution Methods in Finding the Area of Plane Figure. Journal of Korea Society of Educational Studies in Mathematics . 10(3), 443-461.)
  17. 이경화 (1999). 측정영역의 지도에 관한 소고 - 4학년을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 3(1), 55-62.(Lee, K, H. (1999). A Study on Teaching Measurement in Grade 4. Journal of the Korean Society of Mathematical Education Series C , 3(1), 55-62.)
  18. 이대현 (2001). 수학 문제해결 과정에서 고등학생들의 직관적 사고의 분석. 한국교원대학교 박사학위논문.(Lee, D, H. (2001). An Analysis of Intuitive Thinking of High School Students in Mathematical Problem Solving Process. Doctor's thesis of Korea National University of Education.)
  19. 이대현 (2002). 초등학생들의 도형의 둘레와 넓이 사이의 관계에 대한 이해 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 6(2), 85-91.(Lee, D, H. (2002). An Analysis of Understanding about the relationship between perimeter and area of geometric figures of elementary school students. Journal of the Korean Society of Mathematical Education Series C , 6(2), 85-91.)
  20. 이대현 (2011). 초등수학 지도의 원리와 방법. 경기: 동명사.(Lee, D, H. (2011). Principles and Methods in Teaching Elementary School Mathematics. Gyeonggi: Dongmyungsa.)
  21. 정동권 (2001). 평면도형의 넓이 지도를 통한 수학적 사고의 신장. 인천교육대학교 <과학교육논총>, 13. 1-36.(Jeong, D, G. (2001). On Developing Mathematical Thinking Ability through Teaching Area Measure. The Bulletin of Science Education, 13. 1-36.)
  22. 정필원.송상헌 (2005). 평면도형의 넓이 지도를 위한 퀴즈네르 막대의 활용에 관한 연구. 경인교육대학교 <과학교육논총>, 18. 29-51.(Jeong, P, W.; Song, S, H. (2005). A Study on the Using of Cuisenaire Rods for the Teaching of Areas in Plane Figures. The Bulletin of Science Education, 18. 29-51.)
  23. 片桐 重男(2004). 新版數學的な考え方とその指導 第1卷. 東京: 明治圖書. 이용률.정동권 역 (2013). 수학적인 생각의 구체화와 지도. 서울: 경문사.(S, Katagiri. (2004). Sugakuteki na Kangaekata no Gutaika to Shidou. Tokyo: Meijitosho Shuppan.)
  24. 황윤미 (2010). 평면 도형의 둘레와 넓이 지도 개선에 관한 연구. 청주교육대학교 석사학위논문.(Hwang, Y, M. (2010). A Research on Teaching the Circumference and Area of Plane Figure. Master's thesis of Chongju National University of Education.)
  25. Baroody, A. J. & Coslick, R. T. (1998). Fostering Children's Mathematical Power. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers. 권성룡.김남균.김수환.김용대.남승인.류성림.방정숙.신준식.이대현.이봉주.조완영.조정수 역 (2006). 수학의 힘을 길러주자. 서울: 경문사.
  26. Stephen, I, B. & Marion, I, W. (2005). The Art of Problem Posing (3rd edition). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers. 조정수.김진환 역 (2012). 문제제기의 기술. 서울: 경문사
  27. Paul, E. (2002). The Philosophy of Mathematics Education. Taylor & Francis e-Library. 이중권.강문봉.백석윤.장혜원.황우형 역 (2006). 수학교육철학. 서울: 경문사.
  28. Krulick, S. & Rudnick, J. A. (1987). Problem solving : A handbook for teachers. Boston: Allyn and Bacon, Inc.
  29. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
  30. Peter, C. B., Henry, L. R. & Mark, A. M. (2014). Make It Stick: The Science of Successful Learning. Harvard University Press. 김아영 역 (2014). 어떻게 공부할 것인가. 서울: (주)미래엔.
  31. Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). 박성선.김민경.방정숙.권점례 역 (2012). 초등교사를 위한 수학과 교수법. 서울: 경문사.
  32. Robert, P. C. (2011). World in the balance: The historic quest of for an abolute system of measurement. New York: W. W. Norton & Company, Inc. 노승영 역 (2013). 측정의 역사. 서울: 에이도스.
  33. Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2004). Elementary and Middle School Mahtematics : Teaching Developmentally, 5th edition. Pearson Education, Inc. 남승인.서찬숙.최진화.강영란.홍우주.배혜진.김수민 역 (2008). 수학을 어떻게 가르칠 것인가?. 서울: 경문사.