DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Peer Mentoring Effects on Students' Mathematical Character and Mathematics Achievements*in Mathematics Lessons

동료 멘토링 수학 수업에서 학생의 수학적 인성 및 수학 학업성취도 분석

  • Received : 2016.07.02
  • Accepted : 2016.10.28
  • Published : 2016.10.31

Abstract

This study was to investigate the effects of peer mentoring on students' mathematical characters and mathematics achievements in mathematics class. The participants were twenty four 6th grade elementary students at the S school in Sungbuk-Gu, Seoul, Korea. They were divided into 4 groups according to the combination of groups. The researchers analyzed the experimental group and the control group with covariances on the sub-factors of the mathematical characters such as respect, caring, sharing, and openness. However, there were no statistically significant changes. However, with the help of the two analyses on the mathematical logs and the worksheets which had been carried out in advance by the quantitative and qualitative research methods, the researchers investigated how the peer mentoring-applied instructions would change the mathematical characters for each sub-factor in detail. In conclusion, the peer mentoring-applied instructions makes a positive contribution to the students' mathematical character and mathematical academic achievements. We suggest that peer mentoring in mathematics lessons should be adopted in various mathematical ability levels of students.

본 연구는 동료 멘토링을 활용한 수학 수업에서 학생들의 수학적 인성과 수학 학업성취도에 미치는 영향을 분석하는데 목적이 있다. 본 연구 결과 동료 멘토링을 활용한 수학 수업에서 선행 연구들과는 달리 수학적 인성의 하위요소인 존중심, 배려심, 공유심, 개방심 영역에서 멘토 집단과 멘티 집단 사이에 통계적으로 유의미한 차이는 보이지 않았다. 그러나 수학 일기와 학습지 분석을 통해서는 동료 멘토링 수업으로 인한 수학적 인성의 변화를 각 하위 요소별로 구체적으로 확인해 볼 수 있었고, 학생들의 수학 학업성취도에도 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 동료 멘토링을 활용한 수업은 학생들의 수학적 인성 함양과 수학 학업성취도 향상에 도움을 주고, 멘토보다는 멘티에게 보다 큰 변화가 있음을 알 수 있었다. 초등 수학 수업에서 동료 멘토링에 대한 다양한 학년 수준에서의 후속 연구를 제언하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 초등학교 수학과 지도서 총론. 서울: 천재교육.(Ministry of Education, Science, and Technology (2011). Common core parts of teachers guidebooks for the elementary mathematics textbooks. Seoul: Chunjae.)
  2. 권오남.박지현.박정숙 (2011). 창의 인성 교육을 위한 수학수업 모형 사례. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 50(4), 403-428.(Kwon, O. N., Park, J. H., & Park, J. S. (2011). Model lessons of mathematical practice focus on creativity and character education curriculum. The Mathematical Education, 50(4), 403-428.)
  3. 김미정.이광호.이미진.성창근 (2013). 또래학습을 통한 또래교사와 또래학습자의 인지구조 변화. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 16(2), 107-122.(Kim, M. J., Lee, K. H., Lee, M. J., & Sung, C. G. (2013). The change of cognitive structure of peer teachers and learners through peer learning - focused on figures. Education of Primary School Mathematics, 16(2), 107-122.)
  4. 김상룡 (2003). 인성(人性)으로서의 수학(數學)과 수학교육. 초등교육연구논총, 19(1), 127-142.(Kim, S. R. (2003). Mathematics and mathematics education as character. Journal of Elementary Education, 19(1), 127-142.)
  5. 김수경 (2013). 초등학교에서 수학적 인성 함양을 위한 목표 탐색. 한국교원대학교 석사학위논문.(Kim, S. K. (2013). The exploration of goals for cultivating mathematical character in elementary school. Unpublished master's thesis at the Graduate School of Korea National University of Education.)
  6. 김진호 (2009). 수학 수업 중 원활한 의사소통이 이루어지는 교실문화 형성하기. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 12(2), 99-115.(Kim, J. H. (2009). Establishing classroom culture supporting harmonious communication in mathematics instruction. Education of Primary School Mathematics, 12(2), 199-115.)
  7. 김효진 (2013). 동료 멘토링 수학 학습이 학업성취도와 학습태도에 미치는 영향. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.(Kim, H. J. (2013). An effect of peer mentoring mathematics learning on academic achievement and learning attitude. Unpublished master's Thesis at the Graduate School of Kangwon National University.)
  8. 박지숙 (2014). 수학교육을 통한 인성교육에 대한 초등학교 교사의 인식에 관한 연구. 부산교육대학교 석사학위논문.(Park, J. S. (2014). A study on teacher's perception of humanity education through mathematics education in elementary school. Unpublished master's thesis at the Graduate School of Education Busan National University of Education.)
  9. 배경준 (2015). 동료 멘토링을 활용한 수학 수업이 수학적 인성 및 수학 학업성취도에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문.(Bae, K. J. (2015). The effects of peer mentoring in mathematics lessons on mathematical character and academic achievements. Unpublished master's thesis at the Graduate School of Seoul National University of Education.)
  10. 송명희 (2011). 특성화 고등학교의 동료멘토링 활동수업이 수학학습효과에 미치는 영향. 고려대학교 석사학위논문.(Song, M. H. (2011). An influences of peer mentoring activities on the mathematics learning at the specialized high school. Unpublished master's thesis at the Graduate School of Korea University.)
  11. 송은아 (2008). 초등 수학 또래교수 활동에 나타난 의사소통 특성 분석. 서울교육대학교 석사학위논문.(Song, E. A. (2008). An analysis on communications in peer tutoring elementary mathematics. Unpublished master's thesis at the Graduate School of Seoul National University of Education.)
  12. 송혜림 (2011). 고등학교 1학년 수학 학습부진아에 대한 동료 멘토링 수업의 효과. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.(Song, H. R. (2011). The effect of peer mentoring program on the 1st grader high school students with under-achievement in mathematics. Inplished master's thesis at the Graduate school of education of Kangwon National University.)
  13. 안미경 (2009). 동료멘토링을 통한 수학 학습부진아의 일차함수 학습에 대한 사례연구. 이화여자대학교 석사학위논문.(An, M. K. (2009). A case study on learning linear function of mathematical underachiever through the peer mentoring. Unpublished master's thesis at the Graduate School of Education, of Ewha Womans University.)
  14. 이소민 (2012). 자율적 동료 멘토링의 과정과 효과에 관한 사례 연구. 한국교원대학교 석사학위논문.(Lee, S. M. (2012). A case study on the process and effectiveness of voluntary peer mentoring. Unpublished master's thesis at the Graduate School of Korea National University of Education.)
  15. 조한혁.송민호.진만영 (2009). 사이버 수학멘토링 시스템 설계에 대한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 23(2), 313-325.(Cho, H. H., Song, M. H., & Jin, M. Y. (2009). On the design of a cyber mathematics mentoring system. Journal of the Korean Mathematical Society Series E., 23(2), 313-325.)
  16. 조형미.권오남.이지연.윤정원 (2015). 수학교사 연수에서 협력적 멘토링의 실제 -"함께 만들어가는 수학교사 연수"의 사례를 중심으로-. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 54(3), 283-298.(Cho, H. M., Kwon, O. N., Lee, J. Y., & Yoon, J. E. (2015). Collaborative mentoring in professional development program for mathematics teachers: A case of "PD program of multi-tiered teacher community". The Mathematical Education, 54(3), 283-298.)
  17. 차지혜.최상호.김동중 (2015). 또래교수법이 수학문제해결과 수업 만족도에 미치는 영향. 한국학교수학회논문집, 18(2), 203-221.(Cha, J. H., Choi, S. H., & Kim, D. J. (2015). Effects of a peer tutoring method on mathematical problem solving and class satisfaction. Journal of the Korean School Mathematics Society, 18(2), 203-221.)
  18. 최상호.하정미.김동중 (2016). 학생 중심 멘토링 교수법에서 수학적 과정에 대한 의사소통적 접근. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 30(3), 375-392.(Choi, S. H., Ha, J. M., & Kim, D. J. (2016). A communicational approach to mathematical process appeared in a peer mentoring teaching method. Journal of the Korean School Mathematics Society Series E, 30(3), 375-392.)
  19. 최수일 외 (2012). 개정 교육과정에 따른 수학과 성취기준 및 성취수준 개발 연구. 한국과학창의재단 연구보고서 2011-4.(Choim S. I.. et al, (2011). Research on the development of mathematics achievement standards according to the revised curriculum. A Report of Korea Foundation for the Advancement for Science and Creativity 2011-4.)
  20. 하정숙.박종호 (2010). 동료 멘토링이 초등학교 수학 학습장애아동의 사칙연산능력 학습태도에 미치는 영향. 한국초등교육, 21(2), 93-109.(Ha, J. S., & Park, J. H. (2010). The effect of peer mentoring on four rules of arithmetics ability and learning attitude of children with mathematics disabilities of elementary school. The Journal of Korea Elementary Education, 21(2), 93-109.)
  21. 현주 (2013). 초.중등 학생 인성교육 활성화 방안 연구(I)-인성교육 진단 및 발전 과제 탐색. 한국교육개발원 보고서.(Hyun, J. (2013). Research on the enhancement character education of elementary and secondary school students(I)-Diagnosis of character education and development. A Report of Korean Educational Development Institute.)
  22. 황선욱 외 (2011). 창의 중심의 미래형 수학과 교과내용 개선 및 교육과정 개정 시안 연구. 한국과학창의재단 연구보고서.(Whang, S. W. et al, (2011). Research on the improvement and creativity-centered future mathematics contents and curriculum. A Report of Korea Foundation for the Advancement for Science and Creativity.)
  23. Allen, V. L. (1976). Children as teachers: Theory and research on tutoring. New York: Academic Press.
  24. Anderson, M. K., Tenenbaum, L. S., Ramadorai, S. B., & Yourick, D. L. (2015). Near-peer mentor model: Synergy within mentoring. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 23(2), 116-132. https://doi.org/10.1080/13611267.2015.1049017
  25. Calhoon, M. B. & Fuchs, L. S. (2003). The effects of peer-assisted learning strategies and curriculum-based measurement on the mathematics performance of secondary students with disabilities. Remedial and Special Education, 24(4), 235-246. https://doi.org/10.1177/07419325030240040601
  26. Goodlad, S. & Hirst, B. (1989). Peer tutoring: A guide to learning by teaching. New York: Nichols Publishing.
  27. Kensington-Miller, B. (2011). Peer mentoring: Stories of three mathematics teachers. Teacher Development, 15(3), 292-304.
  28. Lakind, D. Eddy, J. M., & Zell, A. (2014). Mentoring youth at high risk: The perspectives of professional mentors. Child Youth Care Forum, 43, 705-727. https://doi.org/10.1007/s10566-014-9261-2
  29. Loue, S. (2011). Mentoring: Health science professionals. New York, NY: Springer.
  30. Murrary, M. (2005). 멘토링, 오래된 지혜의 현대적 적용. (이용철 역). 서울: 김영사.(Murrary, M. (2005). Mentoring: An age old strategy for a rapidly expanding field. (Y. C. Lee Trans.). Seoul: KimYoungSa.)
  31. Organization for Economic Co-operation and Development[OECD] (2014a), PISA 2012 Results: What students know and can do-Student performance in mathematics, reading and science (Volume I, Revised edition, February 2014). PISA, OECD Publishing. Retrieved on March 1, 2016 from http://dx.doi.org/10.1787/9789264201118-en
  32. Organization for Economic Co-operation and Development[OECD] (2014b), PISA 2012 Results in focus what 15-year-olds know and what they can do with what they know. PISA. OECD Publishing. Retrieved on March 1, 2016 from https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf
  33. TIMSS & PIRLS International Center (2015). TIMSS 2011. Retrieved on December, 20, 2015 from http://timssandpirls.bc.edu/timss2011/
  34. Tsuei, M. (2011). Using synchronous peer tutoring system to promote elementary students' learning in mathematics. Computers & Education, 58, 1171-1182.
  35. Warger, C. L. (1991). Peer tutoring: When working together is better than working alone. Research & Resources on Special Education, 30, ERIC Document Reproduction Service no. ED 345-45.

Cited by

  1. 메타분석을 통한 또래교수 수업이 수학 학업성취도와 정의적 영역에 미치는 효과 vol.60, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7468/mathedu.2021.60.1.41