DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Model of Training Performance Measurement Specialized to Cyber Security Trainee for Cyber Security Professionals Acquisition

사이버보안 전문인력 획득을 위한 사이버보안 훈련생에 특화된 훈련성과 측정 모델에 관한 연구

  • Received : 2016.11.28
  • Accepted : 2016.12.09
  • Published : 2016.12.30

Abstract

We proposed a specialized model of performance measurement to measure the training performance of the trainees in cyber practical training. Cyber security professionals are cultivating their expertise, skills, and competencies through cyber practical training in specialized education and training institutions. The our proposed process of trainee evaluation is consisted of an evaluation component discovery, evaluation item selection, evaluation index catalog, ratings and criteria decision, and calculation formula. The trainee evaluation is consisted of a formative evaluation during the training and an overall evaluation after finished training. Formative evaluation includes progress evaluation and participation evaluation, and overall evaluation includes practice evaluation and learning evaluation. The evaluation is weighted according to the importance of evaluation type. Because it is evaluated actual skills and abilities, competencies are assigned a high weight, while knowledge and attitudes are assigned a low weight. If cyber security trainees are evaluated by the proposed evaluation model, cyber security professionals can be cultivated by each skill and knowledge level and can be deployed by importance of security task.

Keywords

References

  1. 엄정호, "사이버보안 역량 강화를 위한 맞춤형 사이버훈련체계 개선 방안," 보안공학연구논문지, 제12권, 제6호, 2015, pp. 567-580.
  2. 배재화.엄정호 "사이버훈련 성과 평가 방법에 관한 연구," 디지털산업정보학회 학술대회논문지, 2016, pp. 27-29.
  3. 엄정호, "효과적인 사이버보안 교육훈련을 위한 교육과정 문제점 및 개선 방안," 보안공학연구논문지, 제12권, 제4호, 2015, pp. 337-350.
  4. 박동철.권두순.황찬규, "NCS환경에서 ICT분야 교육에 ARCS 동기이론이 상호작용성과 학습몰입을 통해 학업성취도와 학습전이에 미치는 영향," 디지털산업정보학회논문지, 제11권, 제3호, 2015, pp. 179-200. https://doi.org/10.17662/KSDIM.2015.11.3.179
  5. http://www.nisa.or.kr/cstec/kor/html/sub02/sub0203.html, 2016.
  6. 장혜정.나현미.손희전, "중소기업 사업주 위탁훈련의 질 제고를 위한 훈련성과 평가 모델 개발," 한국직업능력개발원, 연구보고서, 2014.
  7. 나승일, "과정이수형 자격의 평가체계 개발," 서울대학교, 연구보고서, 2011.
  8. 이종락, "수요자 중심의 정보보호 전문 인력 양성을 위한 교육과정 설계," 디지털산업정보학회논문지, 제9권, 제3호, 2013, pp. 99-106.
  9. 길대환, "최신 교육훈련평가 모형을 활용한 교육성과 분석," (주)케이엠플러스컨설팅, 연구보고서, 2012.
  10. "중소기업진흥공단 신인사제도 구축 연구," 중소기업진흥공단, 연구보고서, 2010.
  11. "인사제도 개선 및 성과연봉제 설계," 인천항만공사, 연구보고서, 2011.
  12. 조경호.전종순.최진식.장다정, "행정안전부 성과평가의 공정성 측정기준 개발," 한국행정학회, 연구보고서, 2011.
  13. http://web.sungshin.ac.kr/-parkcom/class/hrm1101/chap8/images/13.hwp, 인사평가의 방법, 2016.

Cited by

  1. 루브릭의 인지여부가 코딩교육의 학습효과에 미치는 영향 vol.13, pp.4, 2016, https://doi.org/10.17662/ksdim.2017.13.4.201
  2. AHP를 이용한 정보보안 요소의 중요도 평가: 국방기관 정보시스템 외주개발 사례 vol.14, pp.3, 2018, https://doi.org/10.17662/ksdim.2018.14.3.055
  3. 효과적인 정보보호 기술 직무교육을 위한 사내강사 운영관리 방안 vol.14, pp.4, 2016, https://doi.org/10.17662/ksdim.2018.14.4.109
  4. 사이버보안 교육훈련 전문 인력의 역량에 관한 연구 vol.15, pp.1, 2016, https://doi.org/10.17662/ksdim.2019.15.1.043