초록
본 연구는 한국의 사회적기업이 사회적 경제의 핵심조직으로 급격히 성장하고 있는 상황에서 사회적기업과 영리기업종사자들을 대상으로 조직문화의 차이를 확인하고, 조직성과에 미치는 영향을 평가하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적기업과 영리기업종사자의 특성차이 분석결과 사회적기업이 여성비율이 많고, 연령이 높았으며 연봉은 영리기업이 많았다. 사회적기업이 저임금의 여성 노인을 많이 채용하고 있음을 알 수 있다. 둘째, 조직문화차이 분석결과 합리문화는 영리기업이 높고, 집단문화는 사회적기업이 높았다. 영리기업이 생산성과 효율성, 계획수립과 목표설정, 목표달성 위주의 평가, 실적위주의 평가를 중요시하는 반면 사회적기업이 친화와 참여, 종업원 개개인의 개발, 집단사기와 응집력, 상호협조 및 신뢰감을 중요시하고 있었다. 또한, 사회적성과와 경제적성과 모두 사회적기업이 영리기업에 비하여 높았다. 사회적기업이 종사자 참여와 이해에 기반하여 투명하게 조직을 운영하고 있어서 경제적성과도 높게 인식하는 것으로 판단된다. 셋째, 사회적성과는 영리기업은 개발문화 집단문화, 사회적기업은 개발문화 집단문화 위계문화가 높을수록 증가하였다. 경제적성과는 영리기업은 합리문화가 낮을수록 증가하였고, 사회적기업은 집단문화가 높을수록 증가하였다. 아울러 사회적기업 종사자들이 영리기업종사자들에 비하여 사회적성과와 경제적 성과가 높다고 인식하고 있었다. 요컨대, 한국 사회적기업이 영리기업과 차별적인 조직문화를 형성해나가고 있으며, 이러한 조직문화가 조직성과를 달성하는데 기여하고 있는 것으로 판단된다.
The purpose of study was to determine the differences in organizational culture between social enterprises and commercial enterprises and assess the impact on organizational performance in Korea. Main results are as follows. First, Social enterprises employ a lot of low-imcome women and the elderly worker. Second, rational culture is high in profit businesses, but cultural group is high in social enterprises. In commercial enterprise, productivity and efficiency, planning and goal setting, assessing goals and looking for the evaluation of the performance are important. and in social enterprise, affinity and participation, employees individual development and group morale and cohesion, emphasis on mutual cooperation and trust are important. In addition, both social performance and economic performance, social enterprises are higher than in commercial enterprises. Social enterprises are operating transparently based on workers participation and understanding is expected that economic performance is also highly recognized. Third, social performance is higher development and group culture are higher in commercial enterprises, and development, group and hierarchy culture are higher in social enterprises. Economic performance is higher reasonal culture is lower in commercial enterprises, and group culture is higher in social enterprises. Therefore, the social enterprise workers are recognizing social and economic performance are higher than commercial enterprise workers. In short, social enterprises is making discriminatory organizational culture, and this is contributing to achieving organizational performance.