DOI QR코드

DOI QR Code

User Influence Discrimination Scheme Using Activity Analysis in Social Networks

소셜 네트워크에서 행위 분석을 통한 사용자 영향력 판별 기법

  • 박윤정 (충북대학교 빅데이터협동과정) ;
  • 이서희 (충북대학교 빅데이터협동과정) ;
  • 한진수 (충북대학교 정보통신공학과) ;
  • 노연우 (충북대학교 정보통신공학과) ;
  • 임종태 (충북대학교 정보통신공학과) ;
  • 김연우 (충북대학교 정보통신공학과) ;
  • 복경수 (충북대학교 정보통신공학과) ;
  • 유재수 (충북대학교 정보통신공학과)
  • Received : 2016.11.02
  • Accepted : 2016.12.05
  • Published : 2016.12.28

Abstract

A user influence discrimination scheme using big data from social networks is needed. In this thesis, we propose a user influence discrimination scheme considering reliability in social networks. The proposed scheme measures reliability scores through social activities and simplifies a social network by collecting only reliable users. It also derives user influence by considering direct and indirect influences that depends on network degree between users. As a result, the proposed scheme improves the expandability of the user influence. In order to show the superiority of the proposed scheme, we compare it with the existing scheme through performance evaluations in terms of reliability and user influence.

소셜 네트워크에서 발생하는 방대한 데이터를 이용해 사용자 영향력을 판별하기 위한 기법이 요구되고 있다. 본 논문에서는 소셜 네트워크에서 신뢰성을 고려한 사용자 영향력 판별 기법을 제안한다. 제안하는 기법은 사용자의 소셜 행위를 통해 신뢰성 점수를 측정하고 신뢰할 수 있는 사용자들만을 모아 네트워크를 간소화한다. 또한, 사용자간의 연결정도에 따라 직-간접적인 영향력을 반영하여 사용자 영향력을 도출한다. 이를 통해 사용자 영향력 판별함으로써 사용자 영향력의 확산성을 향상시킨다. 제안하는 기법의 우수성을 보이기 위해 제안하는 기법과 기존 기법을 신뢰성과 사용자 영향력 확산성 측면에서 성능평가를 수행한다.

Keywords

References

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Social_network
  2. https://ko.wikipedia.org/wiki/%ED%8E%98%EC%9D%B4%EC%8A%A4%EB%B6%81
  3. F. Jiang, S. Jin, Y. Wu, and J. Xu, "A uniform framework for community detection via influence maximization in social networks," Proc. IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining, pp.27-32, 2014.
  4. W. Wang and W. N. Street, "A novel algorithm for community detection and influence ranking in social networks," Proc. IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining, pp.555-560, 2014.
  5. https://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%B1%84%E]C%84%A0%EB%8B%B9
  6. 윤진경, 정지원, 이수지, 임종태, 복경수, 유재수, "소셜 미디어에서 사용자 행위 분석을 통한 사용자 평판 관리 기법," 정보과학회논문지, 제43권, 제1호, pp.96-105, 2016.
  7. K. Subbian, D. Sharma, Z. Wen, and J. Srivastava, "Finding influencers in networks using social capital," Social Network Analysis and Mining, Vol.4, No.1, p.219, 2014. https://doi.org/10.1007/s13278-014-0219-z
  8. 노연우, 김대윤, 한지은, 육미선, 임종태, 복경수, 유재수, "소셜 네트워크에서 사용자의 영향력을 고려한 핫 토픽 예측 기법," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제8호, pp.24-36, 2015.
  9. W. Chen, C. Wang, and Y. Wang, "Scalable influence maximization for prevalent viral marketing in large-scale social networks," Proc. ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining, pp.1029-1038, 2010.
  10. A. Rao, N. Spasojevic, Z. Li, and T. DSouza, "Klout score: Measuring influence across multiple social networks," Proc. International Conference on Big Data, pp.2282-2289, 2015.
  11. S. Pei, S. Tang, and Z. Zheng, "Detecting the Influence of Spreading in Social Networks with Excitable Sensor Networks," PLoS ONE, Vol.10, No.6, 2015.
  12. S. Feng, X. Chen, G. Cong, Y. Zeng, Y. M. Chee, and Y. Xiang, "Influence Maximization with Novelty Decay in Social Networks," Proc. AAAI Conference on Artificial Intelligence, pp.37-43, 2014.