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A Study on Situations of Safety Education in Universities and University Students' Awareness of Coping Methods for Safety Accidents

대학의 안전교육 현황 및 대학생의 안전사고 대처방법 인식에 관한 연구

  • 정성일 (광주여자대학교 서비스경영학과) ;
  • 오재연 (광주여자대학교 유아교육과)
  • Received : 2016.10.26
  • Accepted : 2016.11.01
  • Published : 2016.12.28

Abstract

This study researched methods for coping with safety accidents by university students, after considering the situation of safety education by universities in Korea. For this study, a survey of 411 students of universities in the cities of Gwangju and Daejeon was conducted. According to the results, the ratio was high for answers such as willingness to participate in safety education beginning with the departments of engineering, art and physical training, education, art and humanity, social sciences and natural sciences, and medical sciences. It was found that university students most preferred first aid among the contents of safety education. University students of all departments answered that they had experienced safety education, but were afraid to be embarrassed in the case of actual safety accidents, as was found through the results of investigations of their awareness of coping methods with safety accidents. It was verified that many times their suffered skin and other wound in an earlier safety accident that they had experienced. This study suggests that safety education needs to be accomplished in the university curriculum, predicting and practicing for causes and factors of danger in advance, in order to improve the level of safety awareness and safety competence among university students.

본 연구는 예비사회인을 배출하는 대학의 안전교육 현황과 대학생들의 안전사고 대처방법에 대한 인식을 조사하고자 연구되었다. 이를 위하여 광주와 대전 지역의 대학생 411명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과를 보면, "안전교육에 참여할 의향이 있다"고 응답한 대학생의 계열별 비중이 기타(공학, 예체능), 교육계열, 인문계열, 사회 자연계열, 의학계열 순으로 나타났으며, 안전교육의 내용으로서는 "응급처치 교육을 가장 선호"하는 것으로 조사되었다. 안전사고 대처방법에 대한 대학생들의 인식을 살펴본 결과, 모든 계열의 대학생들이 "안전교육을 받은 경험은 있으나, 실제 안전사고가 일어난다면 당황할 것 같다"고 응답하였으며, 대학생들이 주변에서 이미 경험한 적이 있는 안전사고 유형 중에서는 "피부에 상처가 나는 안전사고를 많이 경험"한 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과는, 대학생의 안전의식과 안전역량을 향상시키기 위해서는 대학생 스스로가 위험요소를 사전에 예측하고 대응할 수 있는 습관을 기르도록 하는 안전교육을 대학의 교육과정 안에서 실시되어야 한다고 본다.

Keywords

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