초록
사람의 인지 능력은 시각에 많은 것을 의존하고 있다. '시각'은 눈을 통해 빛의 자극을 받아들이는 감각을 통칭하며, '시선'은 눈동자의 중심점과 외계의 시점을 연결하는 직선 작용으로 일반적으로 주목하는 물체와 눈을 잇는 직선을 의미한다. 시선에 대한 연구는 '심리학', '인지 언어학'등 여러 학계에서 활발하게 진행되고 있다. 시선을 객관적으로 분석하기 위한 방법으로 '아이트래킹'에 대한 연구가 활성화 되어 있다. 아이트래킹에 관한 연구진행을 위한 장비가 '아이트래커'이며, 연구 분야가 웹페이지 개발 분석 등의 범위에서 매장분석, 교통신호처리 방법, 운송기기, 영상콘텐츠의 사용자 경험분석과 마케팅 분석 기법 등으로 확대됨에 따라 고정형 아이트랙커 보다는 고글형의 모바일 아이트랙커(Glasses Eye-Tracking Device)의 수요가 확대되고 있다. 본 연구에서는 아이트래킹의 개요와 특성을 파악하고 아이트래킹 연구의 확산을 위한 방안을 제시한다.
The cognitive ability of humans depends much on the vision. 'Vision' refers to the sense that receives stimulus of light through eyes. 'Gaze' refers to a function of a straight line that connects the central point of the pupil and a viewpoint in the external world, and, in general, it means a straight line that connects an object that is viewed and the eyes. There are active studies on the gaze in various academic circles including 'psychology' and 'cognitive linguistics.' As a method to objectively analyze the gaze, studies on 'eye tracking' are revitalized. A device for studies on eye tracking is an 'eye tracker.' As the fields of the study expand from development and analysis of Web pages to analysis of stores, methods of traffic signal processing, transport equipment, analysis of user experiences on image contents, and marketing analysis, there occurs a greater demand for a glasses eye-tracking than that for a fixed eye tracker. This study identifies the overview and characteristics of eye tracking and presents a way for spreading studies on eye tracking.