초록
출범한 지 5년이 지나고 있는 종합편성채널은 생방송 위주의 생산체계를 구축하고 있다. 생방송 비율이 높다는 것은 뉴스와 시사프로그램의 높은 비중을 의미하는데, 특히 시사프로그램의 생방송 생산방식이 지니는 의미는 중요하다. 종합편성채널의 생방송 시사프로그램은 뉴스보다 속보성에서 앞서면서 시청자들을 그 사건에 참여하는 것처럼 느끼게 하는 동시에 해설, 토론, 추론 등이 뒤섞이는 특징을 지닌다. 생방송 비중이 높은 종합편성채널들은 스튜디오 제작 스태프들을 보유하고 있는 자회사를 설립해 뉴스와 시사프로그램을 생산하고 있으며, 연출자들은 자회사에 소속되어 있다. 종합편성채널들은 재방송 전략을 통해 전체 시청률을 향상시키기 위하여 본방송 시기와 관계없이 재방프로그램을 선정하고 있다. 이는 새로운 프로그램을 개발하기보다는 성공한 프로그램들을 장기적으로 제작하는 생산방식에 영향을 미치며, 노출 다양성 제고를 제한하는 요인으로 작용하고 있다.
It has become five years since comprehensive programming licenses were rendered in Korea. Allocating a lion's share of their air time on live news and news commentaries, those channels have established a unique live production system or a broadcasting system which is heavily live production-oriented, to be exact. The live commentaries are filled with a mixture of news flashes, conventional news commentaries, and debates. Those channels get their news and commentary programs made through subsidiaries' where production directors and studio staffs belong. They, being very sensitive about viewer rating, tend to be aggressive about reruns of highly rated programs and they do not even seem to care when the regular programs actually went out. This kind of reckless strategy to pursue a higher viewer rating could limit not only new programming attempts but also exposure diversity.