초록
본 연구에서는 모형실험을 통해 균질모래지반에 매설된 횡력을 받는 무리말뚝의 수평저항력을 산정하는데 가장 큰 영향을 주는 배면토의 저항형태를 파악하였다. 저항거동 형태는 회전절점, 쐐기 파괴각, 쐐기 날개각으로 파악하였다. 실험은 지반의 상대밀도, 말뚝의 폭, 말뚝의 간격과 배열을 달리하여 수행하였다. 그 결과 직렬말뚝에서의 지반거동 양상은 전열과 중간열이 같았고 후열의 경우 전열과 중간열 보다 작은 값을 나타내었다. 병렬말뚝의 경우 지반거동 양상이 단독말뚝과 같게 나타났다. 실험 결과를 바탕으로 회전절점, 쐐기 파괴각, 쐐기 날개각 산정 값 들을 식으로 제안하였다.
In this study, we grasped the resistance state of the back ground which had a notable influence on computing the lateral resistance of the laterally loaded pile group in the homogeneous ground by the model test. Resistance state was grasped as the depth of rotation-point, wedge failure angle, and wedge wing angle. The model experiment is performed by varying the width, spacing and number of piles and the relative density of sand in this study. According to the observation of the rear ground surface deformation of the piles in lateral load, rotation point ratio, wedge failure angle, and wedge wing angle of the front row were similar to those of the middle row; however, those of the back row were relatively smaller. The rotation point ratio, wedge failure angle and wedge wing angle of the piles in parallel were the same as those of a single pile. Based on the model test results, equations for estimation of the rotation-point, wedge failure angle, and wedge wing angle are proposed.