Design of Clustering based Smart Platform for 3D Position

클러스터링 기반의 3D 위치표시용 스마트 플랫폼설계

  • Received : 2015.02.02
  • Accepted : 2015.02.27
  • Published : 2015.03.31

Abstract

In this paper, the 3D positioning of IoT sensors with the Unity engine of android platform based home-hub was proposde for IoT(Internet of Things) users. Especially, the monitoring of IoT sensor and battery status was designed with the clustering of IoT sensor's position. The 3D positioning of RSSI(received signal strength indicator) and angle for new IoT sensor according to clustering method was described with the cooperation of beacon and received arrival signal time. This unity engine based smart hub platform can monitor the working situation of IoT sensors, and apply 3D video with texture for the life-cycling of many IoT sensors simultaneously. rs was described with RSSI(received signal strength indicator) and received angle.

본 논문에서는 사물인터넷(IoT, Internet of Things) 사용자가 안드로이드 플랫폼 기반의 홈 허브가 유니티 3D 모델링으로 사물인터넷 센서의 3D 위치표출 방안이 제안되었다. 특별히, 3차원 공간에서 IoT 센서는 설치 공간별로 클러스링을 통해 IoT센서 속성과 배터리 상태를 모니터링 방식을 설계한다. 또한, 3차원 공간상에서 신규 설치한 IoT 센서가 인접 센서들의 무선신호의 비콘신호 및 도착시간 분석에 따른 센서의 위치를 추적하는 방식은 센서의 무선신호세기(RSSI, received signal strength indicator)와 방위각을 기반으로 3차원 공간상에서 수신 각도에 따른 센서의 3D 위치를 표출할 수 있다. 이때 유니티 런쳐가 탑재된 스마트 허브 플랫폼은 사물인터넷 센서의 동작상태 모니터링이 가능하며, 다양한 센서의 생애주기를 관리할 수 있도록 동영상이 3차원 텍스쳐가 동시에 연동하도록 활용할 수 있다.

Keywords

References

  1. 한국사물인터넷협회, "국내 IoT 중소중견기업 제품서비스 사례," 2014
  2. 한국방송통신전파진흥원, "무선 센서 네트워크 기반 IoT를 위한 통신 기술," 방송통신기술 이슈&전망 제37호, 2014.01.14.
  3. 강민구,김인기,"무선신호측정기반의 IoT센서배치의 입체표시방법 및 이를 위한 컴퓨터로 판독가능한 기록매체,"대한민국특허출원번호(10-2015-0017707), 2015.02.05
  4. 김동현,김인기,강민구 외, "스마트 미디어용 3D 유니티 런처 연동 플랫폼 설계," 2014년도 한국전자통신학회가을철종합학술대회, 2014.11.07.
  5. 김수균, 송기섭, 이희범, 강지훈, 임광혁, 김석훈, "유니티 3D엔진의 효율적인 이용 방법," 한국컴퓨터정보학회 2013도 제47차 동계학술대회 논문집 21권1호,2013
  6. 서기영, 박경신,"다중 사용자 입력 처리 알고리즘과 프로토콜 설계 및 구현," 한국컴퓨터게임학회 논문지 제27권 제1호 153p-159p, 2013
  7. 오연재,조오훈,김응곤, "안드로이드를 이용한 3D 선박 디스플레이 시스템," 한국전자통신학회논문지 제7권 제5호, pp1011-1016, 2012 https://doi.org/10.13067/JKIECS.2012.7.5.1011
  8. Sue Blackman, "Beginning 3D Game Development with Unity: All-in-one, multi-platform game development," Apress; May 25, 2011.
  9. Ryan Henson Creighton, "Unity 3D Game Development by Example Beginner's Guide" Packt Publishing, September 24, 2010.
  10. http://www.iotmobius.com
  11. http://vimeo.com/2649637
  12. http://www.ktword.co.kr/abbr_view.php?nav=&m_temp1=2319&mgid=148