Abstract
The purpose of the study is to structure the friendship network by the social network analysis and investigate the effects of social network centrality and learners' performances in college students. Both the in-degree centrality of 1st grade class study-network(t=2.722, P<.005) and the in-degree centrality of and $2^{nd}$ grade class study-network(t=2.708, P<.005)are predicted the individual student's learning performances. But there is no correlation between the in-degree centrality of $1^{st}$ and $2^{nd}$ grade class entertainment-network and the individual student's learning performances. Results of the study suggested the significant effect of social network analysis measures on learners' performance in the friendship networks. Based on the results, implication to the teaching strategy and future research direction were discussed.
본 연구의 목적은 네트워크분석을 통하여 전문대학생들의 학급 내 친구관계 네트워크를 구조화하고 네트워크 중심성 지수가 개인의 학습성과에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 이를 위해 학습 네트워크와 오락 네트워크 각각에 대한 네트워크 데이터를 수집하여 네트워크를 구조화하고 중심성 지수를 추출하였다. 이를 독립변수로, 학습성과 변수를 종속변수로 하여 친구관계 네트워크 중심성이 학습성과에 미치는 영향을 검증하였다. 연구결과 1,2학년 모두 학습 네트워크의 개인별 중심성과 학습성과와의 관계는 유의미하였으며 오락 네트워크의 중심성과의 학습성과와의 상관관계는 유의미하지 않았다. 학습 네트워크의 개인별 중심성과 학습성과와의 회귀분석 결과 1,2학년 모두 학습 네트워크의 중심성 지수는 개인의 학습성과를 예측하는 것으로 나타났다.