DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Verification of Lightning Induced Transient Protection Device for Avionics Computer

항공기 탑재 컴퓨터용 간접낙뢰 보호장치 개발 및 검증

  • 심용기 (LIG넥스원 항공연구센터) ;
  • 안태식 (LIG넥스원 항공연구센터) ;
  • 박준현 (LIG넥스원 항공연구센터) ;
  • 한종표 (국방과학연구소 제7기술연구본부) ;
  • 양서희 (국방과학연구소 제7기술연구본부)
  • Received : 2015.09.07
  • Accepted : 2015.10.08
  • Published : 2015.10.30

Abstract

This paper introduces the design details and test procedures of the lightning induced transient protection device for protecting the damage caused by indirect lightning strike on the computer mounted on the aircraft. Lightning induced surge voltage is bring a malfunction or damage to the aircraft electrical and electronic equipment, that is referred to indirect effects of lightning. In order to protect the electronic equipment on aircraft from the indirect effects of lightning, that is achieved by analyzing the effect on aircraft from lightning and protect design for each devices. In this paper, we introduce an indirect lightning strike level decisions, the protection circuit design method according to the chosen level through the RTCA DO-160G Section 22 category analysis and selection was performed in order to protect the damage caused by indirect lightning strikes in the protected equipment. In addition, we show the indirect lightning effects verification test performed to validate the designed protection circuits.

본 논문에서는 간접낙뢰로 인한 항공기 탑재 컴퓨터의 손상을 보호하기 위한 간접낙뢰 보호장치의 설계 내용 및 시험 과정을 소개한다. 낙뢰로부터 유도된 서지 전압은 항공기 전기 전자장비의 기능 장애나 손상을 가져오는데 이것을 낙뢰의 간접영향이라 한다. 이러한 항공기의 낙뢰 간접영향으로부터 항공전자 장비를 보호하기 위해서는 항공기에 가해진 낙뢰로 인한 영향성을 분석하고 이에 따른 보호 설계를 각각의 장비에 적용한다. 본 논문에서는 보호대상 장비의 간접낙뢰로 인한 손상을 방지하기 위하여 수행한 RTCA DO-160G Section22의 카테고리 분석과 선정을 통한 간접낙뢰 수준 결정, 선정된 레벨에 따른 보호회로 설계 방법을 소개한다. 또한 설계된 보호회로의 유효성 확인을 위해 수행한 낙뢰 간접영향 검증시험 결과를 보인다.

Keywords

References

  1. J. P. Lee and J. S. Tae, "Indirect lightning test for T-50 aircraft", The Korean Society For Aeronautical And Space Sciences, pp. 883-888, Nov. 2006.
  2. S. H. Han, "Lightning indirect effects of aircraft certification test trends", Current Industrial and Technological Trends in Aerospace, Vol. 5, No. 2, pp. 87-97, Dec. 2007.
  3. Y. H Cheon, S. P. Lee, and J. H. Park, "Considering the multi-purpose display designed for aircraft lightning protection", Journal of Advanced Navigation Technology, Vol. 18, No. 5, pp. 445-454, Oct. 2014. https://doi.org/10.12673/jant.2014.18.5.445
  4. Radio Technical Commission for Aeronautics Inc : RTCA/DO-160G, Environmental conditions and test procedures for airborne equipment, section22 lightning induced transient susceptibility, RTCA, Inc : 1828 L Street, NW Suite 805 Washington, DC 20036, pp. 22-1-22-42, Dec. 2010.
  5. S. H. Han, "Certification of aircraft system and avionics equipment against lightning indirect effect", Aerospace Engineering and Technology, Vol. 4, No. 1, pp. 248-259, Jul. 2005.
  6. On Semiconductor Components Industries, LLC. Transientovervoltage protection [Internet].Available: http://www.onsemi.com/PowerSolutions/search.do?queryTND335-Dparam1=typeparam1_val=documentparam2=doc_typeparam2_val=White Papers
  7. M. Clark, Lightning protection for aircraft per RTCA/DO-160D and ARINC 429 protocol, Microsemi Corporation, Scottsdale, AZ, MicroNote 126, 2004.
  8. TVS diode surface mount - 5000W > 5.0SMDJ series, Littlefuse Inc : 8755 Higgins Rd #500, Chicago, IL 60631, pp. 90-95, Oct. 2014.
  9. S. Nayak, TVS devices & transmission rates, ProTek Devices, 2929 South Fair Lane Tempe, Arizona 85282, Technical Article 1057, Sep. 2013.

Cited by

  1. 기생 인덕턴스를 고려한 항공기 탑재장비의 간접낙뢰 보호회로 설계 vol.21, pp.5, 2015, https://doi.org/10.12673/jant.2017.21.5.459
  2. PAV 케이블 하네스에 대한 낙뢰 간접 영향성 인증 기법에 관한 연구 vol.49, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5139/jksas.2021.49.3.251