DOI QR코드

DOI QR Code

Restoration or Deconstruction of Family Narrative

가족 서사의 복원 혹은 해체

  • Published : 20150000

Abstract

Family of Korea is a barometer for measuring social change. Thefamily narrative literature in Korea because we had extreme changes insociety. But another reason is also because our society was importantties between family members. Since modern hindered so manydifficulties to maintain a normal family. Therefore, the family narrativein a variety of formats and content have emerged.In this article, mainly discussed family problems revealed in therecent films and novel. I analyzed movie「International market」,「Missgranny」and the novel「Brother came back」,「Aging family」. Fromthis, I studied the patterns of family narrative of recent years in oursociety.「International market」and「Miss granny」is a narrative about anindividual's family history of engagement with Korea modern history.These movies are an adequate representation of the sentiments of thetimes have changed with each generation. These films areenlightenment. However, in recent these movies enthusiasts should beinterested in the ‘other’ side. May call it nostalgia or retro hobby.However, These movies reveal a kind of lack of recent social andstimulate them also.On the other hand,「Brother came back」and「Aging family」iscontrary to the previous movies shaped the disintegration or dissolutionof the traditional family. Two novels have in common is the overthrow of patriarchy. Brother and mother plays the role of the father in thesenovels. But patriarch are not in the traditional sense. This does nothave a family. This has created a new form of family.

한국 사회에서 가족은 사회 변화를 측정하는 바로미터라 할 수 있다. 한국문학에 유독 가족서사가 많이 제출되었던 이유도 부침이 심했던 우리 사회의 변화 양상을 단적으로 드러내는 반증일 수 있다. 그러나 보다 근본적인 이유는 우리 사회만큼 가족 간의 유대관계를 중요시하는 인식도 드물다는 면에 있다. 이는 앞의 문제와 맞물리는 것이겠지만, 가족 외적인 급격한 변화 때문에 정상적인 가족을 유지할 수 없었던 사정에 기인하는 문제이기도 하다. 근대 이후 수많은 굴곡이 정상적인 가족을 유지할 수 없도록 방해했고, 때문에 다양한 형식과 내용의 가족(사적) 서사들이 출현한 것이다. 이 글에서는 최근 영화와 소설에서 드러난 가족의 문제를 중심으로 논의하였다. 영화「국제시장」과「수상한 그녀」그리고 김영하와 천명관의 소설「오빠가 돌아왔다」와 「고령화 가족」을 중심으로 최근 우리 사회의 가족서사의 양상들에 대해 살펴본 것이다. 이 글에서는 이 영화와 소설들을 ‘억압된 것들의 회귀’로 읽어보았다. 여기서 중요한 것은 그 억압된 것들이 새로운 것만을 의미하지 않는다는 점이다. 이 영화와 소설에서는 가부장제에 억압된 가족, 남성에 억압된 여성, 핏줄에 억압된 관계뿐만 아니라 그 역도 존재하는데, 이러한 혼재 양상이 바로 현재 우리 가족서사가 보여주는 특징이라 할 수 있다. 「국제시장」과「수상한 그녀」는 한국 현대사와 맞물린 개인의 가족사에 관한 서사이다. 다분히 계몽주의적인 영화이긴 하지만, 이 영화들에서 드러난 지난 향수나 희생을 강조하는 소위 상업화된 서사에 열광하는 ‘다른’ 측면의 관심에도 귀 기울어야 한다고 보았다. 두 영화에서는 가장과 모성의 일방적인 희생과 헌신이라는 낡은 틀을 강조하며 자신의 꿈을 포기한 그 자리에 가족을 들여놓고 있다. 하지만 이것 자체도 불량가족이나 가부장의 해체라는 비정상성을 뒤집는 또 다른 측면의 다양성으로 이해해야 한다고 보았다. 한편,「오빠가 돌아왔다」와「고령화 가족」은 앞의 영화와는 반대로 전통적인 가족의 붕괴 혹은 가장의 해체를 논의하고 있다. 두 소설의 공통점은 가부장제의 전복이다.「오빠가 돌아왔다」에서는 오빠가「고령화 가족」에서는 엄마가 가장을 대신하지만, 그것이 전통적인 의미에서의 가장은 아니다. 또한 가족의 붕괴와 해체를 이야기하고 있지만, 그렇다고 가족이 없는 것이 아니다. 새로운 형식의 가족이 탄생하고 있다고 해야 할 것이다.

Keywords