초록
본 연구는 유아의 스마트폰 게임 과몰입 정도가 유아의 친사회적 행동 및 문제행동에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하는 데에 목적을 두었다. 연구를 위해 경기도 소재 2개의 유치원과 2개의 어린이집에 소속된 만 3-5세 유아 147명과 그들의 어머니, 해당 유아의 담임교사 16명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 통해 빈도분석, 상관분석, 단순회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 스마트폰 게임 과몰입 정도가 심할수록 유아의 친사회적 행동에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 스마트폰 게임 과몰입 정도가 심할수록 유아의 문제행동 양상이 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구는 유아의 스마트폰 게임 과몰입 정도가 유아의 친사회적 행동 및 문제행동에 미치는 영향에 대해 알아봄으로써 교육적 매체로서의 스마트폰을 효과적으로 활용하는 방안에 대해 제고해보도록 하는데 그 의의가 있겠다.
The purpose of this study is to investigate how young children's excessive immersion in smartphone games affects their prosocial and problematic behavior. To achieve the purpose, a qustionnaire survey was conducted with 147 children aged 3 to 5 going to two kindergartens and two child-care centers which were judged to have similar social and economic conditions, their mothers, and 16 teachers in charge of them. For data processing, SPSS 18.0 program was used to conduct frequency analysis, correlation analysis, and simple regression analysis. The study results were presented as follows. First, the more seriously the young children had excessive immersion in smartphone games, the more negatively their prosocial behavior was influenced. Secondly, the more severely the young children had excessive immersion in smartphone games, the more problematic behavior the young children had. This study is meaningful in the point that it analyzed the impact of their addiction in smartphone games on their prosocial and problematic behavior, and thereby helped to improve a plan of effectively using smartphones as educational media.