Measuring and Analyzing Teachers' Mathematical Knowledge for Teaching [MKT] of Functions

중등 수학교사의 함수에 대한 지식(MKT) 측정 및 분석

  • Received : 2015.08.10
  • Accepted : 2015.09.04
  • Published : 2015.09.30

Abstract

This study explored secondary mathematics teachers' mathematical knowledge for teaching [MKT]; in particular, it focused on teachers' knowledge of functions. In order to measure teachers' MKT, we developed items according to Ball, Thames & Phelps (2008)'s domains and conducted to 34 secondary mathematics teachers in 5 high schools in Seoul. The findings from the data analysis suggested as follows: a) overall, the teachers scored average 67.4 out of 100, 87.43 in Common Content Knowledge[CCK], and the average score of Specialized Content Knowledge [SCK] was the lowest; b) correlations among SCK, KCS, and KCT were statistically significant; and c) there was no sign of statistical significance between CCK and the rest.

이 연구에서는 함수 영역에서 현직 중등 수학 교사들의 교수를 위한 수학적 지식 (Mathematical Knowledge for Teaching, 이하 MKT) 수준을 검증할 수 있는 문항을 영역별로 개발하고, 이를 이용한 검사를 통해 중등 수학교사들의 함수 영역의 MKT 수준이 어떠한지 알아보고자 한다. 이를 위해 먼저 고등학교 1학년 수준에서 함수 영역에 대한 검사 문항을 개발하여 서울 지역의 총 5개의 고등학교 현직 수학 교사 34명을 상대로 검사를 실시하여 자료를 수집하여 분석하였다. 자료 분석 결과 교사들이 얻은 점수를 백점 만점으로 환산 시 검사지 총점의 평균은 67.4점으로 나타났는데, Common Content Knowledge[CCK], Knowledge of Content and Teaching[KCT] 영역의 점수에 비해 Specialized Content Knowledge[SCK] 영역의 점수가 낮게 나타났다. 또한 각 영역별 총점을 상관관계 분석을 통해 살펴본 결과 SCK, KCS 그리고 KCT 영역이 서로 통계적으로 유의미한 상관관계가 있었고 이와 다르게 CCK와 나머지 영역들 간에는 통계적으로 유의미한 상관관계는 나타나지 않았다.

Keywords

References

  1. 강윤수.전성아(2006). 수학과 예비교사들의 교수학적지식 형성 과정 탐구-함수 개념을 중심으로. 수학교육, 45(2), 217-230.
  2. 고희정.고상숙(2013). 고등학교 미적분 수업에서 나타나는 초임교사의 교수를 위한 전문화된 수학 내용 지식(SCKT). 한국학교수학회논문집, 16(1), 157-185.
  3. 김구연(2007). Pedagogical content knowledge: A case study of a middle-school mathematics teacher. 수학교육학연구, 17(3), 295-308.
  4. 김구연(2009). An experienced teacher's representations of beliefs and knowledge in mathematics instruction. 학교수학, 11(3), 335-349.
  5. 김구연(2010). Knowledge variation of teachers in middle-school mathematics classrooms. 수학교육학연구, 20(3), 357-371.
  6. 김대영.김구연(2014). 중등 수학교사의 교과서 수학과제 이해 및 변형 능력. 학교수학, 16(3), 445-469.
  7. 나귀수(2010). 초등학교 예비교사의 수학적 지식 구성에 대한 연구-구성주의적 교수실험을 중심으로. 학교수학, 12(2), 151-176.
  8. 남윤석.전평국(2006). 교육실습 과정에서 배우는 초등예비교사의 수학 교수학적 내용지식에 관한 사례연구. 수학교육, 45(1), 75-96.
  9. 박달원.홍순상.신민영(2012). 연속함수에 대한 고등학교 교과서의 정의와 고등학생들의 이해. 한국학교수학회논문집, 15(3), 453-465.
  10. 방정숙(2007). 수학 과제 분석을 통한 예비 초등 교사의 전문성 신장. 수학교육, 46(4), 465-482.
  11. 방정숙.Yeping Li(2008). 예비 초등 교사들의 분수 나눗셈에 대한 지식. 수학교육, 47(3), 291-301.
  12. 서관석.전경순(2000). 예비 초등 교사들의 분순 연산에 관한 내용적 지식과 교수학적 지식 수준에 대한 연구: 교사교육적 관점. 수학교육학연구, 10(1), 103-114.
  13. 송근영.방정숙(2013). 수학과 교사지식에 관한 국내 연구의 동향 분석. 한국학교수학회논문집, 16(1), 265-287.
  14. 이승훈.조완영(2013). 수학교사의 이차곡선에 관한 내용지식의 분석. 학교수학, 15(4), 995-1013.
  15. 이혜림.김구연(2013). 수학교과서 문제에 대한 예비중등교사의 이해 및 변형 능력. 수학교육학연구, 23(3), 353-371.
  16. 차인숙.한정순(2004). 중등 예비교사의 함수 관계 상황 표현 능력에 대한 조사 연구. 수학교육, 43(2), 199-210.
  17. 최승현(2007). 교육과정 개정에 따른 수학과 내용 교수지식(PCK) 연구. 연구보고 RRI2007-3-2. 서울, 한국교육과정평가원.
  18. 한정순.차인숙(2006). 중등 예비교사의 수학적 지식. 수학교육, 45(1), 105-121.
  19. Ball, D. L., Hill, H. C., Rowan, B. & Schilling, S. (2002). Measuring teachers' content knowledge for teaching: Elementary mathematics release items, 2002. Ann Arbor Michigan: Study of Instructional Improvement.
  20. Ball, D. L., Hill, H. C. & Schilling, S. G. (2004). Developing measures of teachers' mathematics knowledge for teaching. The Elementary School Journal, 105(1), 11-30. https://doi.org/10.1086/428763
  21. Ball, D. L., Lewis, J., Thames, M. H. (2008). Making mathematics work in school. Journal for Research in Mathematics Education, Monograph 14, 13-44.
  22. Ball, D. L., Lubienski, S. T., & Mewborn, D. S. (2001). Research on teaching mathematics: The unsolved problem of teachers' mathematical knowledge. In V. Richardson (Ed.), Handbook of research on teaching (4th ed., pp. 433-456). Washington, DC: American Educational Research Association.
  23. Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
  24. Cooney, T. J., Beckmann, S. & Lloyd, G. M. (2010). Developing essential understanding of functions for teaching mathematics in grade 9-12. Reston, VA.: National Council of Teachers of Mathematics.
  25. Copur-Gencturk, Y. (2015). The effects of changes in mathematical knowledge on teaching: A longitudinal study of teachers' knowledge and instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 46, 280-330. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.46.3.0280
  26. Fennema, E., & Franke, M. L. (1992). Teachers' knowledge and its impact. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 147-164). New York: Macmillan.
  27. Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher Knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
  28. Henningsen, M., & Stein, M. K. (1997). Mathematical tasks and student cognition: Classroom-based factors that support and inhibit high-level mathematical thinking and reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 28, 524-549. https://doi.org/10.2307/749690
  29. Hill, H. C. (2007). Mathematical knowledge of middle school teachers: Implications for the No Child Left Behind policy initiative. Educational Evaluation and Policy Analysis, 29, 95-114. https://doi.org/10.3102/0162373707301711
  30. Hill, H. C., Schilling, S. G., Ball, D. L. (2004). Developing measures of teachers'mathematics knowledge for teaching. Elementary School Journal, 105, 11-30. https://doi.org/10.1086/428763
  31. Hill, H. C., Sleep, L., Lewis, J. M., & Ball, D. L. (2007). Assessing teachers'mathematical knowledge: What knowledge matters and what evidence counts? In F. K. Lester Jr. (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 111-155). Charlotte, NC: Information Age.
  32. Hill, H. C., Ball, D. L., & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topicspecific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39, 372-400.
  33. Kim, G. (2015). Examining key issues in research on teacher education. In B. Sriraman, J. Cai, K. H. Lee, L. Fan, Y. Shimizu, C. S. Lim & K. Subramaniam (Eds.), The first sourcebook on Asian research in mathematics education: China, Singapore, Japan, Malaysia, and India (pp. 909-916). Charlotte, NC: Information Age.
  34. Leinhardt, G. & Smith, D. A. (1985). Expertise in mathematics instruction: Subject matter knowledge. Journal of Education Psychology, 77(3), 247-271. https://doi.org/10.1037/0022-0663.77.3.247
  35. Leikin, R., & Levav-Waynberg, A. (2007). Exploring mathematics teacher knowledge to explain the gap between theory-based recommendations and school practice in the use of connecting tasks. Educational Studies in Mathematics, 66, 349-371. https://doi.org/10.1007/s10649-006-9071-z
  36. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA.: Author.
  37. Petrou, M., & Goulding, M. (2011). Conceptualizing teachers' mathematical knowledge in teaching. In T. Rowland & K. Ruthven (Eds.), Mathematical knowledge in teaching (pp. 9-25). London: Springer.
  38. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860
  39. Steele, M. D., & Hillen, A. F. (2012). The contentfocused methods course: A model for integrating pedagogy and mathematics content. Mathematics Teachers Educator, 1, 52-69.
  40. Steele, M. D., Hillen, A. F., & Smith, M. S. (2013). Developing mathematical knowledge for teaching in a methods course: the case of function. Journal of Mathematics Teachers Education, 16, 451-482. https://doi.org/10.1007/s10857-013-9243-6
  41. Stein, M. K., Grover, B. W., & Henningsen, M. (1996). Building student capacity for mathematical thinking and reasoning: An analysis of mathematical tasks used in reform classrooms. American Educational Research Journal, 33, 455-488. https://doi.org/10.3102/00028312033002455