Contents Organization of Science Curriculum for the 10th Grade Students Focusing on the Integrated Concepts

통합 개념을 중심으로 한 고등학교 1학년 과학교육과정의 내용 구성

  • Received : 2015.06.04
  • Accepted : 2015.08.10
  • Published : 2015.08.31

Abstract

Science has an essentially integrated character as a discipline that explores the natural phenomena. And the integrated science education is required to achieve the goals of science education to forster scientific literacy of all students. In this respect, we defined the basic concepts and principles that can penetrate the natural phenomena as an integrated concepts in this study, and organized the contents of integrated science curriculum around them. Integrated concept centered curriculum was intended for the 10th grade students and the breadth and depth of learning concepts were represented by presenting the achievement level of the learning concepts. Contents organization of integrated science curriculum presented in this study was meant to provide a new perspectives to the revision of the national integrated science curriculum that is currently in progress.

과학은 자연 현상을 탐구하는 학문으로서 본질로 통합적인 성격을 띤다. 또한, 모든 학생을 위한 과학적 소양을 키우기 위한 과학교육의 목표를 효과적으로 달성하기 위해서는 통합적 과학교육이 요구된다. 이러한 관점에서 이 연구는 자연 현상을 관통하는 기본 개념이나 원리를 통합 개념으로 정의하고, 이를 중심으로 통합과학 교육과정의 내용을 구성하였다. 구성된 통합 개념 중심 과학교육과정의 대상은 고등학교 1학년이며, 성취수준을 제시하여 학습 내용의 수준과 범위를 나타내었다. 이 연구에서 제시한 통합과학 교육과정의 내용 구성은 현재 진행되고 있는 문 이과 통합형 과학과 교육과정의 개정에 새로운 관점을 제시할 수 있다는데 의미가 있다.

Keywords

References

  1. 교육부(2014). 2015 문.이과 통합형 교육과정 총론 주요 사항. 교육과정정책과.
  2. 권재술, 박범익(1978). 통합과학 과정의 접근 방법에 관한 비교 연구. 한국과학교육학회지, 1(1), 35-44.
  3. 권재술, 최병순(1996). 통합교과(중등학교 과학과)의 교육과정.교과서 구조 개선 연구. 교육과정개정 연구위원회.
  4. 김대현(1993). 학교에서의 통합교육과정 개발. 한국교육, 20(1), 89-104.
  5. 김재복(1984). 교육과정의 통합적 접근에 관한 연구. 동국대학교 박사학위 논문.
  6. 김종건, 권낙원, 권재술, 김재형, 박영묵, 이상혁, 이종원, 조난심, 최병순, 최용규(1996). 통합교과의 교육과정.교과서 구조 개선 연구. 교육과정 개정 연구위원회.
  7. 김진영, 오원근, 정진수, 김성원(2012). 2009 개정과학과 교육과정에 따른 고등학교 '과학'에 대한 물리전공 교사와 타전공 교사의 인식 비교. 새물리, 62(2), 104-114.
  8. 방담이, 박은미, 윤회정, 김지영, 이윤하, 박지은, 송주연, 동효과, 심병주, 림희준(2013). Big idea를 중심으로 한 통합형 과학교육과정 틀 설계. 한국과학교육학회지, 33(5), 1041-1054.
  9. 손정우(2012). 융합형 과학의 효과적인 정착을 위한 제언. 한국과학교육학회 제61차 동계 학술대회. 2월 2-4일.
  10. 신영옥, 최병순(2012). 2009 개정 고등학교 '과학'의 운영 실태와 교사들의 인식 조사. 한국과학교육학회지, 32(10), 1599-1612.
  11. 심재호, 신명경, 이선경(2010). 2007 개정 과학과 교육과정의 주요 내용의 실행에 관한 과학교사의 인식. 한국과학교육학회지, 30(1), 140-156.
  12. 신희명, 이원식(1985). 중학 통합 교육과정에 관한 연구. 서울대학교 사대 논집, 30, 95-103.
  13. 윤회정, 윤원정, 우애자(2011). 2009 개정 과학과 교육과정과 융합형 과학 교과서에 대한 과학교사의 인식. 교과교육학 연구, 15(3), 757-776.
  14. 이영주(1993). 현행 과학교육에 있어서의 통합 과학교육. 연세대학교 대학원 석사학위 논문.
  15. 이윤하, 윤회정, 송주연, 방담이(2014). 통합개념을 중심으로 한 싱가포르, 캐나다, 미국의 과학교육과정 내용 요소 분석. 한국과학교육학회지, 34(1), 21-32.
  16. 이학동(1987) 통합 과학교육의 실태 조사(상). 과학교육. 시청각교육사, 24(10), 86-90.
  17. 이효녕, 권혁수, 박경숙, 정창렬, 오희진, 남정철 (2012). 과학 통합교육의 효과: 과학적 지식, 탐구능력, 과학관련 태도에 대한 메타 분석. 교원교육, 28(2), 223-245.
  18. 조희형, 박승재(1995). 과학론과 과학교육. 교육과학사.
  19. 최미화(1998). 통합 주제를 중심으로 한 중학교 수준의 통합과학 내용 구성 방안. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
  20. 최미화, 최병순(1999). 통합 주제를 중심으로 한 중학교 수준의 통합과학 내용 구성 방안. 한국과학교육학회지, 19(2), 204-216.
  21. 하혜정, 박현주, 김종희, 손정우, 김용진(2012). 고등학교 융합형 과학의 교수활동에 대한 생물 교사들의 어려움. 생물교육, 40(2), 267-277.
  22. 홍숙자(1993). 중학교 과학과 교육과정의 통합 과학적 고찰. 전북대학교 대학원 석사 학위 논문.
  23. 한국교육과정평가원(2014), PISA 2012 주요 결과: 수학.읽기.과학.문제해결력. 한국교육과 정평가원 자료집. PIM 2014-12.
  24. AAAS(1989). Science for All Americans. Washington, DC: AAAS Publication.
  25. AAAS(1993). Benchmarks for Science Literacy. New York: Oxford University Press.
  26. APEID(1982). Integrating subject areas in the primary education curriculum: A joint innovative project. Bnkgkok: UNESCO Regional Office for Education in Asia and the Pacific.
  27. Haigh, G.(1975). Inegtegrated!. London: George Allen & Unwin.
  28. Ingram, J.B.(1979). Curriculum Integration and Lifelong Education. London: Hamburg and Pergamon Press.
  29. NRC(1996). National Science Education Standard. Washington, DC: the National Academy Press.
  30. NRC(2010). A Framework for K-12 Science Education:practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, DC: the National Academy Press.
  31. NRC(2013). Next Generation Science Standards: For States, By States. Washington, DC: the National Academy Press.
  32. Yager, R.(1987). Science and Technology Education for All. 16th Pacific Science Congress. Seoul. Korea. September 1987.