Abstract
In 2026, in ten years from now, Korea is expected to enter into a super aged society. By facing this social phenomenon, analyzing the elderlies and preparing measures are needed among society. In the transportation field, the traffic accidents which are related to the elderly pedestrians have drastically increased so that R&D projects and policy supplementations are introduced. However very few base studies on which focused on the behavior, capability, impact factors analysis of for elderly pedestrians are conducted. To determine the walking capability, this study divided the walking capability into 3 three categories - general, health and exercise. It carries out the comprehensive survey targeting 52 elderlies with the average age of 72.6 years and this survey is made up of total 12 factors in the 3 three categories. This survey also is conducted with various measuring devices and methods such as interview, National Fitness Award, SPBB, Cybex and the like for. From the 12 detailed factors, the general factors such as age, physical shape and so forth have little impact on the walking speed. However the factors that have the greatest impact on the walking speed are extensor muscle on lower limbs in the health factors and balance, coordination, and SPPB in the exercise factors. With these results, this study develops the independent walking model which can measure the walking capability of the elderly people. The developed model is expected to be utilized as the base study for elderly's walking patterns in the transportation field by examining the walking capability of the older people.
앞으로 10년 뒤인 2026년 우리나라는 초고령화 사회(super aged society)로 진입할 것으로 예상되며, 이로 인해 사회 전반적인 모든 분야에서 고령자 분석 및 대책 마련에 심혈을 기울이고 있다. 교통 분야에서도 고령자의 보행 교통사고가 급격히 증가하고 있는 점을 고려하여 이를 줄이기 위한 연구개발과 정책적 보완을 위한 노력을 기울이고 있다. 그러나 고령자의 보행행태, 보행능력, 보행영향 요인 등의 기초적인 연구가 전무하여 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구에서는 기존 논문 검토를 통해 보행능력(보행속도)을 일반, 건강, 운동요인 등 3개 분야로 구분하였다. 평균나이 72.6세의 고령자 52명을 대상으로 면접, 국민체력 100, SPBB, Cybex 등의 다양한 방법과 측정도구를 종합하여 3개 분야 총 12개의 세부 요인에 대한 측정을 시행하였다. 그 결과 일반요인인 연령, 체격 등은 보행속도에 미치는 영향이 적었으며, 건강요인 중에는 하지 신근, 운동요인 중에는 평형성, 협응성, SPPB가 가장 보행속도에 가장 많은 영향이 있음을 도출하였다. 이를 활용하여 고령자의 보행능력을 측정하는 보행자립도 모형을 개발하였다. 개발된 모형은 고령자의 보행능력의 진단하여 교통 분야 고령자 보행 연구의 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.