DOI QR코드

DOI QR Code

Prospective Elementary School Teachers' Perception on Using the History of Korean Mathematics

예비 초등교사의 한국수학사 활용에 대한 인식

  • Received : 2015.04.13
  • Accepted : 2015.09.12
  • Published : 2015.09.30

Abstract

This study analyzed the perception of prospective elementary school teachers in relation to using the history of Korean mathematics. The results of this study showed that the pre-service teachers realized using the history of Korean mathematics more importantly than the history of mathematics. They thought that the contents of the history of Korean mathematics should be increased in mathematics education and pre-service teacher education. The participation experience in teacher education about the history of Korean mathematics had a positive effect on the perception of pre-service teachers. Finally, this paper asserted that teacher education is the key to the teacher perception on and using of the history of Korean mathematics.

본 연구는 예비 교사교육에서 한국수학사의 교육적 적용을 탐색하는 일련의 연구로서, 그 목적은 예비 초등교사의 한국수학사 활용에 대한 인식을 조사하는 것과 조선산학 프로그램이 한국수학사 활용에 대한 교사인식에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 이를 위해 조선산학 프로그램에 참여한 학생 88명을 포함한 총 174명의 예비교사들을 대상으로 한국수학사 활용의 실태, 효과, 개선방안과 관련된 설문을 실시하였다. 분석 결과, 예비교사들은 한국수학사의 활용을 수학사의 활용보다 더 중요하게 인식하는 것으로 나타났으며, 수학교육에 한국수학사 도입이 필요하다는 의견이 많았다. 또한 예비교사들은 문화적 측면의 활용효과와 활용방식을 가장 높게 평가하였으며, 정의적 측면과 인지적 측면은 후순위로 조사되었다. 한편 교사교육 참여집단과 비참여집단의 인식 차이를 분석한 결과, 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 나타난 문항은 전체 54개 문항 중 25개 문항으로 나타났다. 무엇보다도 교사교육 참여경험이 인지적 측면의 활용효과와 활용방식에 대한 인식에 긍정적인 영향을 미쳤음을 확인하였다. 이는 교사교육이 한국 수학사 활용에 대한 교사들의 인식과 한국수학사를 활용한 수학수업의 활성화에 주요 변수임을 의미한다.

Keywords

References

  1. 박신규.박영관.김중욱.정원우 (2010). 초등학교 과학수업에서 한국과학사 자료의 활용에 대한 교사들의 인식, 과학교육연구지, 34(2), 383-395.(Park, S. G., Park, Y. K., Kim, J. W. & Chung, W. W. (2010). A Study on the teachers' perceptions about the applying of the history of Korean science in elementary science class. Jour. Sci. Edu, 34(2), 383-395.)
  2. 심상길 (2009). 중학교 이차방정식 단원에서 朝鮮時代 數學史의 활용에 대한 연구, 한국수학사학회지, 22(2), 117-130.(Shim, S. G. (2009). A study on application of mathematics history of Chosun Dynasty to a quadratic equation of middle school, The Korean journal for history of mathematics, 22(2), 117-130.)
  3. 심상길 (2010). 수학사 활용에 대한 예비교사들의 인식 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 24(3), 831-842.(Shim, S. G. (2010). Analysis of pre-service teachers' perceptions on utilizing history of mathematics, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 24(3), 831-842.)
  4. 양성호.이경언 (2010). 수학 교수-학습에서의 동양 수학사 활용에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(1), 15-37.(Yang, S. H. & Lee, K. E. (2010). A study on the application of oriental history of mathematics in school mathematics, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The mathematical education, 49(1), 15-37.)
  5. 우정호.민세영.정연준 (2003). 역사발생적 수학교육 원리에 대한 연구(2) - 수학사의 교육적 이용과 수학교사교육, 학교수학, 5(4), 555-572.(Woo, J. H., Min, S. Y. & Joung, Y. J. (2003). A study on the historic-genetic principle of mathematics education(2) -History of mathematics in the teaching of mathematics and mathematics teachers education, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics, 5(4), 555-572.)
  6. 우정호 외 16인 (2013). 중학교 수학1, 서울: 두산동아.(Woo, J. H. et al. (2013). Middle school mathematics 2, Doosan Dongah.)
  7. 이봉우.신동희 (2011). 과학사 활용 과학교육에 대한 전문가 의견 조사, 한국과학교육학회지, 31(5), 815-826.(Lee, B. W. & Shin, D. H. (2011). Professionals' Opinion of Science Education, J. Korea Assoc. Sci. Edu., 31(5), 815-826.)
  8. 장혜원 (2003). 조선시대의 산학서 <구일집>의 내용 분석 및 교육적 활용 방안. 수학교육학연구, 13(4), 429-446.(Chang, H. W. (2003). Analysis on Gu-il-jip, the mathematical book of Chosun dynasty and its pedagogical applications, The journal of educational research in mathematics, 13(4), 429-446.)
  9. 정상권.이재학.박혜숙.홍진곤.박부성.강은주.오화평 (2013). 중학교 수학2, 서울: (주)금성출판사.(Chung, S. K, Lee, J. H, Park, H. S, Hong, J. K., Park, B. S., Kang, E, J. & Oh, H. P. (2013). Middle school mathematics 2, Kumsung publishing company.)
  10. 정해남 (2012). 예비교사를 위한 수학사 활용방안, 한국수학사학회지, 25(3), 141-157.(Jung, H. N. (2012). Using history of mathematics for prospective mathematics, The Korean journal for history of mathematics, 25(3), 141-157.)
  11. 최은아 (2013). 조선산학의 교수학적 분석, 박사학위논문, 서울대학교.(Choi, E. A (2013). A didactical analysis on the mathematics of Chosun dynasty, doctoral dissertation, Seoul National University.)
  12. 최은아 (2015). 예비 교사교육에서 수학사의 교육적 적용: 조선산학 프로그램을 중심으로. 학교수학, 17(2), 179-202.(Choi, E. A (2015). Educational application of Chosun mathematics in education of prospective elementary school teachers, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics, 17(2), 179-202.)
  13. 허민 (2009). 산학의 교육적 활용 방안: 기하문제를 중심으로, 한국수학사학회지, 22(4), 53-66.(Her, M. (2009). On the educational using of geometric problems of east-asian mathematics, The Korean journal for history of mathematics, 22(4), 53-66.)
  14. Arcavi, A., & Isoda, M. (2007). Learning to listen: From historical sources to classroom practice, Educational Studies in Mathematics, 66, 111-129. https://doi.org/10.1007/s10649-006-9075-8
  15. Tzanakis, C. & Arcavi, A. (2000). Integrating history of mathematics in the classroom: An analytic survey, In J. Fauvel, & J. van Maanen (Eds.), History in mathematics education, The ICMI Study, Dordrecht: Kluwer.
  16. Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education, For the Learning of Mathematics, 11(2), 3-6.
  17. Fauvel, J. & van Maanen, J. (1997), The role of the history of mathematics in the teaching and learning mathematics, Discussion document ICMI bulletin, 42.
  18. Freudenthal, H. (1981). Should a mathematics teacher know something about the history of mathematics?, For the Learning of Mathematics, 2(1), 30-33.