DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Secondary Mathematics Materials at a Gifted Education Center in Science Attached to a University Using Network Text Analysis

네트워크 텍스트 분석을 활용한 대학부설 과학영재교육원의 중등수학 강의교재 분석

  • Received : 2015.06.16
  • Accepted : 2015.09.05
  • Published : 2015.09.30

Abstract

The purpose of this study is to suggest implications for the development and revision of future teaching materials for mathematically gifted students by using network text analysis of secondary mathematics materials. Subjects of the analysis were learning goals of 110 teaching materials in a gifted education center in science attached to a university from 2002 to 2014. In analysing the frequency of the texts that appeared in the learning goals, key words were selected. A co-occurrence matrix of the key words was established, and a basic information of network, centrality, centralization, component, and k-core were deducted. For the analysis, KrKwic, KrTitle, and NetMiner4.0 programs were used, respectively. The results of this study were as follows. First, there was a pivot of the network formed with core hubs including 'diversity', 'understanding' 'concept' 'method', 'application', 'connection' 'problem solving', 'basic', 'real life', and 'thinking ability' in the whole network from 2002 to 2014. In addition, knowledge aspects were well reflected in teaching materials based on the centralization analysis. Second, network text analysis based on the three periods of the Mater Plan for the promotion of gifted education was conducted. As a result, a network was built up with 'understanding', and there were strong ties among 'question', 'answer', and 'problem solving' regardless of the periods. On the contrary, the centrality analysis showed that 'communication', 'discovery', and 'proof' only appeared in the first, second, and third period of Master Plan, respectively. Therefore, the results of this study suggest that affective aspects and activities with high cognitive process should be accompanied, and learning goals' mannerism and ahistoricism be prevented in developing and revising teaching materials.

본 연구는 중등수학 강의교재를 대상으로 네트워크 텍스트 분석을 실시하여 향후 수학영재 교재개발 및 수정에 대한 시사점을 제안하였다. 분석대상은 2002년부터 2014년까지 한 대학부설 과학영재교육원에서 사용한 110개의 강의교재에 제시되어 있는 학습목표를 활용하였다. 주제어 빈도 분석은 KrKwic, 행렬화 작업은 KrTitle, 사회 네트워크 분석은 NetMiner4.0 프로그램을 활용하였으며, 네트워크의 기본정보, 중심성, 중앙성, 컴포넌트, 그리고 k-코어 분석을 수행하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 전체 주제어 네트워크에는 '다양성', '이해', '개념', '방법', '적용', '연결성', '문제해결', '기본', '실생활', 그리고 '사고력' 등을 포함하는 핵심 주제어 네트워크가 형성되어 있으며, 중심성 분석 결과 지식 측면이 강의교재에 잘 반영되어 있는 것으로 나타났다. 둘째, 영재교육진흥종합계획 시기별로 주제어 네트워크를 분석한 결과, 시기에 상관없이 '이해'를 중심으로 네트워크가 구성되고, '문제', '해결', 그리고 '문제해결' 사이의 연결강도가 높게 나타났다. 반면에 중앙성 분석 결과 제1차 영재교육진흥종합계획 시기에는 '의사소통', 제2차 시기에는 '발견', 그리고 제3차 시기에는 '증명'만이 나타났다 사라지는 특성을 보였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 강의교재에 정의적 측면과 복잡한 인지과정 차원을 수반하는 활동이 포함되어져야 하며, 학습목표의 타성화와 무역사성이 발생하지 않도록 할 것을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강병련.김희영 (2008). 대학부설 과학영재교육원 초등수학 교육과정 분석. 한국수학교육학회 시리즈 E <수학교육논문집>, 22(1), 13-26.(Kang, P. L., & Kim, H. Y. (2008). The analysis of elementary mathematics curricula of university attached science education institutes for the gifted. Communications of mathematical education, 22(1), 13-26.)
  2. 강현석 (2005). 합리주의적 교육과정 체제에서 배제된 내러티브 교육과정의 가능성과 교과목 개발의 방향 탐색. 교육과정연구, 23(2), 83-115.(Kang, H. S. (2005). In search of the possibility and the development of narrative curriculum excluded in paradigmatic curriculum system. The Journal of Curriculum Studies, 23(2), 83-115.)
  3. 고상숙.백정환 (2004). 삼각함수 단원의 수행평가 도구 개발 및 적용. 학교수학, 6(1), 21-35.(Koh, S. S., & Baek, J. H. (2004). The development of a tool and its application to high schools for the assessment in trigonometry. School Mathematics, 6(1), 21-35.)
  4. 권성룡 (2012). MKT 적용과제에 나타난 초등예비교사의 반응 고찰. 학교수학, 14(2), 255-274.(Kwon, S. Y. (2012). Analysis of pre-service elementary school teachers' responses to MKT applying task-focused on Kite. School Mathematics, 14(2), 255-274.)
  5. 권은정.황우형 (2012). 서울특별시교육청 초등수학 영재교육 프로그램 분석. 교과교육연구, 5(2), 119-139.(Kwon, E. J., & Whang, W. H. (2012). An analysis of elementary mathematics gifted program developed by Seoul school district. The Journal of Curriculum and Instruction Studies, 5(2), 119-139.)
  6. 교육법전편찬회 (1997). 교육법전. 교학사.(Committee on the Progressive Codification of Education Law. (1997). A code of education law. Seoul: Kyohaksa.)
  7. 교육부 (1997). 제7차 교육과정. 교육부 고시 제1997-15호.(Ministry of Education. (1997). The 7th curriculum for elementary and middle schools. Notification No. 1997-15 of the Ministry of Education.)
  8. 교육인적자원부 (2007). 중학교 교육과정. 교육인적자원부 고시 제2007-79호.(Ministry of Education & Human Resources Development. (2007). The curriculum for middle Schools. Notification No. 2007-19 of the Ministry of Education & Human Resources Development.)
  9. 교육과학기술부 (2009). 2009 개정 교육과정 총론. 교육과학기술부 고시 제2009-41호.(Ministry of Education, Science, and Technology. (2009). The 2009 curriculum revision. Notification No. 2009-41 of the Ministry of Education, Science, and Technology.)
  10. 김동렬 (2013). 의미 네트워크 분석법을 활용한 초등 예비교사들이 생각하는 과학에 대한 의미 분석. 초등과학교육, 32(3), 327-345.(Kim, D. R. (2013). An analysis of scientific concepts pre-service elementary school teachers have through semantic network analysis. Journal of Korean Elementary Science Education, 32(3), 327-345.)
  11. 김명혜 (2013). Anderson의 교육목표 분류체계에 따른 학습목표 비고 분석-2007 개정과 2009 개정 중학교 3학년 수학 교과서를 중심으로. 석사학위논문, 이화여자대학교.(Kim, M. H. (2013). Compare and analyze educational objects by using Anderson's taxonomy of educational objects-Revolved around revised 2007 and revised 2009 curriculum in Grade 3 mathematics textbooks of middle school. (Unpublished master's thesis, Ewha Woman University, Seoul, Korea).)
  12. 김방희.김진수 (2014). 네트워크 텍스트 분석법을 활용한 STEAM 교육의 연구 논문 분석. 초등과학교육, 33(4). 674-682.(Kim, B. H., & Kim, J. S. (2014). Research articles : Analysis of articles related STEAM education using network text analysis method. Journal of Korean Elementary Science Education, 33(4). 674-682.)
  13. 김상미 (2013). 초등수학분야 영재교육원의 교육내용 사례 비교 연구. 학교수학, 15(2), 429-442.(Kim, S. M. (2013). A comparative study on curricula for the mathematically gifted in gifted education institutes attached metropolitan office of education. School Mathematics, 15(2), 429-442.)
  14. 김성연 (2013). 수학교육 연구자의 공동출판 연결망. 수학교육, 52(4), 483-496.(Kim, S. Y. (2013). A co-authorship network analysis on mathematics education scholars. The Mathematical Education, 52(4), 483-496.)
  15. 김성은 (2014). 우리나라의 2009개정 수학과 교육과정과 미국의 CCSSM 비교 연구. 석사학위논문, 이화여자대학교.(Kim, S. E. (2014). A comparative study on 2009 revised mathematics curriculum in Korea and CCSSM in the United States. (Unpublished master's thesis, Ewha Woman University, Seoul, Korea).)
  16. 김영주 (2012). 대학 부설 과학영재교육원 교육과정 강의교재 비교, 분석: 수학과를 중심으로. 석사학위논문, 순천대학교.(Kim, Y. J. (2012). The contrast and analysis for the lecture subjects used in the mathematics courses of science-gifted education centers affiliated to the universities. (Unpublished master's thesis, Sunchon University, Sunchon, Korea).)
  17. 김옥남 (2006). 인지적 영역의 교육목표분류학 비교. 한국교육학연구, 12(2), 165-189.(Kim, O. N. (2006). The comparative Analysis of educational taxonomies in cognitive domain. The Korea Educational Review, 12(2), 165-189.)
  18. 김용학 (2013). 사회 연결망 분석. 서울: 박영사.(Kim, Y. H. (2013). The analysis of social networks. Seoul: Parkyongsa.)
  19. 김용학.김영진.김영석 (2008). 한국 언론학 분야 지식 생산과 확산의 구조. 한국언론학보, 52(1), 117-141.(Kim, Y. H., Kim, Y. J., & Kim, Y. S. (2013). The structure of production and diffusion of knowledge in korean communication studies. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 52(1), 117-141.)
  20. 김인식.최호성 (1990). 교육과정 및 교육평가. 서울: 교육과학사.(Kim, I. S., & Choi, H. S. (1990). Curriculum and education evaluation. Seoul: Kyouookbook.)
  21. 남한호 (2007). 교육목표의 의미와 국사 학습목표의 제시 유형. 역사교육논집, 38, 191-231.(Nam, H. H. (2007). The meaning of educational objectives and forms offering the instructional objectives for national history. History Education Review, 38, 191-231.)
  22. 노선숙.김민경.유현주.차인숙 (2001). 창조적 지식 기반사회의 수학교육과정 개발을 위한 기초조사연구. 수학교육, 40(2), 161-177.(Noh, S. S., Kim, M. K., Yu, H. J., & Cha, I. S. (2001). A foundational research for the development of mathematics curriculum model for a creative knowledge - based Society = students and teachers' perceptions on the goals of mathematics education. The Mathematical Education, 40(2), 161-177.)
  23. 박선혜.박은혜 (2014). 국가수준 유치원 교육과정에 나타난 '놀이'의 텍스트 연결망 분석, 육아정책연구, 8(1), 181-210.(Park, S. H., & Park, E. H. (2014). Text network analysis of national kindergarten curriculum focusing on play: From the 1st national kindergarten curriculum to Nuri curriculum. International Journal of Child Care and Education Policy, 8(1), 181-210.)
  24. 박수만 (2006). Bloom의 인지적 영역에 기반한 대학수학능력시험 수리영역 문항 분석. 석사학위논문, 인제대학교.(Park, S. M. (2006). The analysis of mathematics items in the CSAT based on Bloom's cognitive domain. (Unpublished master's thesis, Inje University, Seoul, Korea).)
  25. 박종률.김인수 (1999). 수학영재교육 교재 분석-전남대학교 과학영재교육센터 수학반 교재를 중심으로. 한국수학교육학회 학술발표논문집, 173-199.(Park, J. R., & Kim, I. S. (1999). An analysis of mathematically gifted education materials-Based on the mathematics class in CNU science education center for the gifted. Studies in Mathematical Education, 173-199.)
  26. 박종률.장미라 (2006). 수학영재 프로그램 분석-전남대학교 과학영재교육원 2002-2005년 수학기초반 프로그램을 중심으로. 국제수학영재교육세미나프로시딩. 173-188.(Park, J. R., & Jang, M R. (2006). An analysis of mathematically gifted education programs-Based on the mathematics class in CNU science education center for the gifted from 2002 to 2005. The International Seminar of Education of Gifted Students in Mathematics, 173-188.)
  27. 박치성.정지원 (2013). 텍스트 네트워크 분석: 사회적 인식 네트워크 분석을 통한 정책이해관계자 간 공유된 의미 파악 사례. 한국행정학회 하계학술대회, 828-849.(Park, C. S., & Jung, J. W. (2013). Text network analysis: A case study of understanding the shared meaning between policy stakeholders through socio-cognitive network. The Korean Association for Public Adminstration (KAPA) Conference, 828-849.)
  28. 박한우, Leydesdorff, L. (2004). 한국어의 내용분석을 위한 KrKwic 프로그램의 이해와 적용. Journal of the Korean Data Analysis Society, 6(5), 105-112.(Park, H. W., & Leydesdorff, L. (2004). Understanding KrKwic: A computer program for the analysis of Korean text. Journal of the Korean Data Analysis Society, 6(5), 105-112.)
  29. 방승진.김판수.류성림.박달원.송상헌.이상원.황동주 (2004). 2003학년도 과학영재교육원 수학영재교재 분석 보고서. 수학교육논문집, 18(3), 233-241.(Bang, S. J., Kim, P. S., Ryu, S. R., Park, D. W., Song, S. H., Lee, S. W., & Whang, D. J. (2004). The report of mathematically gifted education materials' analysis of science gifted education center in 2003. Communications of mathematical education, 18(3), 233-241.)
  30. 변영계 (1984). 학습지도. 서울: 배영사.(Byun, Y. K., & An, J. M. (1984). Learning guide. Seoul: Baeyoungsa.)
  31. 서예원.이재분.유경재.정영옥.박지은.이경숙 (2012). 제3차 영재교육진흥종합계획 수립 연구. 서울: 한국과학창의재단.(Seo, Y. W., Lee, J. B., Yu, K. J., Jung, Y. O., Park, J. E., & Lee, K. S. (2012). A study for establishment of the 3rd master plan for the promotion of gifted and talented education. Seoul: Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity.)
  32. 성열관 (2010). 교육과정 문서에 나타난 국제교육의 관점과 개념 분석: 영국 국가교육과정 지침을 중심으로. 교육문제연구, 37, 23-42.(Sung, Y. K. (2010). An analysis on perspectives and concepts of global education in curriculum document: with reference to national curriculum in the UK. Journal of Research in Education, 37, 23-42.)
  33. 손동원 (2008). 사회 네트워크 분석. 서울: 경문사.(Son, D. W. (2009). Social network analysis. Seoul: Kyoungmoonsa.)
  34. 신형욱 (2008). 고등학교 독일어 교과서의 단원 구성 비교 분석. Studies in Foreign Language Education, 22(2), 39-63.(Shin, H. U. (2008). An analysis of the Unit-structure of the Korean high school textbooks for german as a foreign language. Studies in Foreign Language Education, 22(2), 39-63.) https://doi.org/10.16933/sfle.2008.22.2.39
  35. 심준섭 (2011). 언어네트워크분석 기법을 활용한 갈등 프레임의 분석. 한국행정연구, 20(2), 149-178.(Shim, J. S. (2011). Analysis of conflict frames using semantic network analysis. The Korea Public Adminstration Journal, 20(2), 149-178.)
  36. 양수연 (2011). Anderson의 교육목표 분류체계에 기초한 교과서 학습 목표 분석: 2007개정 중등 기본공통교육과정을 중심으로. 석사학위논문, 이화여자대학교.(Yang, S. Y. (2011). Analysis of secondary mathematics textbooks based on Anderson's educational taxonomy: Focusing on 2007 revised curriculum. (Unpublished master's thesis, Ewha Woman University, Seoul, Korea).)
  37. 이영하.정주연 (2008). 실용성 목표 관점에서의 중학교 함수 단원 분석과 그에 따른 개선 방안. 수학교육, 47(3), 239-259.(Lee, Y. H., & Jeong, J. Y. (2008). An analysis on function chapters in the middle school for at alternative description in view of practical objectives. The Mathematical Education, 47(3), 239-259.)
  38. 이영하.최지안 (2008). 중학교 1학년 통계단원에 나타난 분포개념에 관한 분석. 수학교육학연구, 18(3), 407-434.(Lee, Y. H., & Choi, J. A. (2008). An Analysis of Statistics Chapter of the Grade 7's Current Textbook in View of the Distribution Concepts. The Journal of Educational Research in Mathematics, 18(3), 407-434.)
  39. 이우형.석영철, 박준철 (2012). 소셜 네트워크 분석을 통한 유망기술 탐색에 관한 연구. 정보시스템연구, 21(4), 109-132.(Lee, W. H., Seok, Y. C., & Park, J. C. (2012). Detecting Emerging Technology for Using Social Network Analysis: Focus on Mobile Telecommunication. Journal of Information Systems, 21(4), 109-132.)
  40. 이윤경.이중권 (2012). 영재교육원 수학교육과정 분석연구. 교과교육연구, 5(1), 45-66.(Lee, Y. K., & Lee, J. K. (2012). Analysis on curriculum for mathematically gifted students of educational institute for gifted in metropolitan office of education. The Journal of Curriculum and Instruction Studies, 5(1), 45-66.)
  41. 이종희.김기연 (2007). 창의적 생산력의 하위 요소 탐색 및 수학영재의 창의적 문제해결 모델 개발. 학교수학, 10(4), 583-601.(Lee, J. H., & Kim, K. Y. (2007). The research on developing model of creative problem solving for the mathematically gifted. School Mathematics, 10(4), 583-601.)
  42. 이준기.하민수 (2012). 언어 네트워크 분석법을 통한 중학교 과학영재들의 사실, 가설, 이론, 법칙과 과학적인 것의 의미에 대한 인식 조사. 한국과학교육학회, 32(5), 823-840.(Lee, J. K., & Ha, M. S. (2012). Semantic network analysis of science gifted middle school students' understanding of fact, hypothesis, theory, law, and scientificness. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 32(5), 823-840.) https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.5.823
  43. 이지현 (2004). 한국과 미국의 초등 수학 교육과정에 대한 인지중심적 관점에서의 비교 분석: 초등학교 2-3학년 수준의 곱셈 단원 교육과정 사례를 중심으로. 석사학위논문, 이화여자대학교.(Lee, J. H. (2004). A comparative study of Korean and American elementary mathematics curricula form a cognitive viewpoint. (Unpublished master's thesis, Ewha Woman University, Seoul, Korea).)
  44. 이혜숙.김영신 (2008). 제7차 초, 중등 생물 교육과정의 수업 목표 분석-Bloom의 분류학에 기초하여. 한국생물교육학회지, 36(1), 52-62.(Lee, H. S., & Kim, Y. S. (2008). Analysis of primary and secondary biology instructional objectives on 7th science curriculum: Based on Bloom's revised taxonomy. Biology Education, 36(1), 52-62.)
  45. 전영석.김재영.강완.김갑수.박지숙.엄우섭.고효선.이운학.이정아.이수아.이연주.장진아 (2010). 영재학급 표준 기초교육과정 개발연구. 서울: 한국과학창의재단.(Jeon, Y. S., Kim, J. Y., Kang, W., Kim, K. S., Park, J. S., Um, W. S., Koh, H. S., Lee, M. H., Lee, J. A., Lee, S. A., Lee, Y. J., & Jang, J. A. (2010). A study of development of the national basic curriculum for gifted classes. Seoul: Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity.)
  46. 정문호 (2008). 과학영재교육원 교육프로그램 평가기준 개발. 박사학위논문, 단국대학교.(Jung, M. H. (2008). Development of a rubric for evaluation of science-gifted education centers' programs. (Unpublished doctor's dissertation, Dankook University, Seoul, Korea).)
  47. 정지연 (2010). 대학 부설 과학영재교육원에서 실시한 수학과 수업의 주제 분류. 석사학위논문, 경북대학교.(Jung, J. Y. (2010). The classification of mathematics classes conducted in university-affiliated science education institutes for the gifted. (Unpublished master's thesis, Kyungpook National University, Daegu, Korea).)
  48. 조재인 (2011). 네트워크 텍스트 분석을 통한 문헌정보학 최근 연구 경향 분석. 정보관리학회지, 28(4), 65-83.(Cho, J. I. (2011). A study for research area of library and information science by network text analysis. Journal of the Korean Society for Information Management, 28(4), 65-83.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.4.065
  49. 주익한 (1997). 문장제 문제 풀이의 실패 유형 분석과 그 지도 방안. 석사학위논문, 서원대학교.(Joo. I. H. (1997). Analysis of error patterns in word problems and a recommendation of relevant teaching methods. (Unpublished master's thesis, Seowon University, Cheongju, Korea).)
  50. 주익한.김영국 (1997). 문장제 풀이의 실패 유형 분류와 그 경향의 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 36(1), 161-169.(Joo, I. H., & Kim, Y. K. (1997). Classification of error patterns in word problems and a study of research of trends. The Mathematical Education, 36(1), 161-169.)
  51. 진세화 (2005). 대학부설 영재교육원의 교육과정 분석에 관한 소고-수학과 중심으.로. 석사학위논문, 경북대학교.(Jin, S. H. (2005). Curriculum analysis of education center in university for the scientifically gifted. (Unpublished master's thesis, Kyungpook National University, Daegu, Korea).)
  52. 최경호 (2008). 고등학교 수학과 교육과정 중 확률.통계에 나타난 의미의 연결망 구조와 분석. Communications of the Korean Statistical Society, 15(2), 245-254.(Choi, K. H. (2008). Network structure and analysis on the meaning of probability, statistics in the high school mathematics curriculum. Communications for Statistical Applications and Methods, 15(2), 245-254.) https://doi.org/10.5351/CKSS.2008.15.2.245
  53. 최병훈,.방정숙 (2012). 수학적 창의성 교육에 관한 연구 동향 분석. 영재교육연구, 22(1), 197-215.(Choi, B. H., & Pang, J. S. (2012). Analysis of research trends in mathematical creativity education. Journal of Gifted/Talented Education, 22(1), 197-215.) https://doi.org/10.9722/JGTE.2012.22.1.197
  54. 최영출.박수정 (2011). 한국행정학의 연구경향 분석: 네트워크 텍스트 분석방법의 적용. 한국행정학보, 45(1), 123-139.(Choi, Y. C., & Park, S. J. (2011). Analysis of research trends in the field of public administration: An application of network text analysis methods. Korean Public Administration Review, 45(1), 123-139.)
  55. 최일영.이현수 (2014). 기업경영연구에서의 공동연구 네트워크 분석. 기업경영연구, 21(4), 103-123.(Choi, I. Y., & Lee, H. S. (2014). Network analysis of research collaborations in "Korean corporation management review". Korean corporation management review, 21(4), 103-123.)
  56. 최용만 (2005). 대학부설 과학영재교육원의 교육과정 분석. 박사학위논문, 경남대학교.(Choi, Y. M. (2005). Curriculum analysis of education center in university for the scientifically gifted. (Unpublished doctor's dissertation, Kyungnam University, Masan, Korea).)
  57. 하소현.곽대오 (2008). Bloom의 신 교육목표 분류학에 의한 초등과학 영재 교육 자료의 수업목표 사례 분석. 영재교육연구, 18(3), 591-612.(Ha, S. H., & Kwack, D. O. (2008). Analysis of instructional objectives in a teaching-learning material for gifted elementary students in science by Bloom's taxonomy of educational objectives. Journal of Gifted/Talented Education, 591-612.)
  58. 하윤숙 (1999). 중학교 수학과 교과서 연습문제 분석: 2학년을 중심으로. 석사학위논문, 이화여자대학교.(Ha, Y. S. (1999). Analysis of textbook problems in meddle school mathematics: Focused on the 2nd grade. (Unpublished master's thesis, Ewha Woman University, Seoul, Korea).)
  59. 한기순.양태연 (2007). 최근 국내 영재교육 연구의 흐름: 2000-2006년도 연구물 분석. 영재교육연구, 17(2), 338-364.(Han, K. S., & Yang, T. Y. (2007). Currnet trends and future directions of research in the area of gifted education in Korea. Journal of Gifted/Talented Education, 17(2), 338-364.)
  60. 한혜승 (1996). 제6차 교육과정에 따른 중학교 수학교과서 분석: 1학년을 중심으로. 석사학위논문, 이화여자대학교.(Han, H. S. (1996). Analysis of math textbooks according to the 6th curriculum in middle school: Focus on 1st-grade textbooks. (Unpublished master's thesis, Ewha Woman University, Seoul, Korea).)
  61. 한혜정.박순경.이근호.이승미 (2012). 시.도 교육청 수준 교육과정 지침 실태 분석 및 개선 방안. 서울: 한국교육과정평가원.(Han, H. J., Park, S. K., Lee, K. H., & Lee, S. M. (2012). A study on the improvenent of the MPOE curriculum organization & implementation guideline through analyzing its current situation. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation.)
  62. 홍후조 (2002). 교육과정의 이해와 개발. 서울: 문음사.(Hong, H. J. (2002). Understanding and developing of curriculum. Seoul: Mooneumsa.)
  63. 황혜정.최승현 (1999). 수학과 평가틀에 관한 고찰. 수학교육학연구, 9(2), 459-471.(Hwang, H. J., & Choi, S. H. (1999). A study on assessment framewrok in mathematics education. The Journal of Educational Research in Mathematics, 9(2), 459-471.)
  64. Anderson, L. W. (2002). A revised Bloom's taxonomy. Theory into Practice, 41, 210-261. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_1
  65. Avital, S., & Shettleworth, S. (1968). Objectives for mathematics learning: some ideas for the teacher (No.3). Ontario Institute for Studies in Education.
  66. Berger, A. A. (2000). Media and communication research methods. London: SAGE.
  67. Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives. 1. Cognitive domain. New York: David McKay.
  68. Blystone, R. V., & Dettling, B. C. (1990) Visual literacy in science textbook. What research says to the science teacher: The Process of Knowing, 6, 19-60.
  69. Carley, K. M. (1997). Extracting team mental models through textual analysis. Journal of Organizational Behavior, 18(1), 533-558. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199711)18:1+<533::AID-JOB906>3.3.CO;2-V
  70. Corman, S. R., Kuhn, T., Mcphee, R. D., & Dooley, K. J. (2002). Studying complex discursive systems: Centering resonance analysis of communication. Human Communication, 28(20), 157-206.
  71. Cyram, N. I. (2004). Cyram. Seoul: Cyram.
  72. Danowski, J. (1993). Network analysis of message content. Progress in Communication Sciences, 12, 198-221.
  73. Diesner, J., & Carley, K. M. (2005). Revealing social structure from texts. Causal Mapping for Research in Information Technology, 81.
  74. Doerfel, M. L. (1998). What constitutes semantic network analysis? A comparison of research and methodologies. Connections, 21(2), 16-26.
  75. Eisner, E. (1994). The educational imagination: On the design and evaluation of school programs. New York, NY: Macmillan.
  76. Hanneman, R. A., & Riddle, M. (2005). Introduction to social network methods. CA: University of California, Riverside.
  77. Kamada, T., & Kawai, S. (1989). An algorithm for drawing general undirected graph. Information Letters, 131(1), 7-15.
  78. Kliebard, H. M. (1992). Constructing a history of the American curriculum. Handbook of research on curriculum, 157-184.
  79. Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school children. Chicago: University of Chicago Press.
  80. Lawton, D. (1973). Social change, educational theory and curriculum planning. University of London Press/Hodder & Stoughton.
  81. Lubinski, D., & Benbow, C. P. (2000). States of excellence. American Psychologist, 55(1), 137-150. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.137
  82. Marsh, H. W. (1990). Self description questionnaire (SDQ) II : Manual. New South Wales, Australia: University of Western Sydney.
  83. Neuner, G. (1995). Lehrwerke. In: Karl-Richard, Bausch, Christ, Herbert/Krumm, Hans-Jurgen (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht, 3. Tubingen: Francke. 292-295.
  84. Paranyushkin, D. (2011). Identifying the pathways for meaning circulation using text network analysis. Published in 11 December 2011, Nodus Labs. Germany, Berlin.
  85. Paranyushkin, D. (2012). Visualization of text's polysingularity using network analysis. Published in 15 January 2012, Nodus Labs. Germany, Berlin.
  86. Popping, R. (2000). Computer-assisted text analysis. Sage.
  87. Reimer, U. (1997). Neue formen der wissensreprasentation. Univ., Informatoinswiss.
  88. Roberts, C. W. (1997). Text analysis for the social sciences: Methods for drawing statistical inferences from texts and transcripts. Lawrence Erlbaum Associates.
  89. Ryan, G. W., & Bernard, H. R. (2000). Data management and analysis methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  90. Smith, T. E. (2009). Estimation bias in spatial models with strongly connected weight matrices. Geographical. Analysis. 41(3), 307-332. https://doi.org/10.1111/j.1538-4632.2009.00758.x
  91. Tanner, L. N. (1983). Curriculum history as usable knowledge. Curriculum Inquiry, 12(4), 405-411. https://doi.org/10.2307/1179491
  92. Wilson, J. W. (1971). Evaluation of learning in secondary school mathematics. Handbook on formative and summative evaluation of student learning, 643-696.
  93. Winter, H. (1978). Geometrie vom hebelgesetz ausein beitrag zur integration von physik und mathematikunterricht der sekundarstufe I. Der Mathematikunterricht, 24(5), 88-125.

Cited by

  1. Network Text Analysis of Teachers’ Recommendation Letters Used in Identification of Scientifically Gifted Students vol.64, pp.4, 2015, https://doi.org/10.25152/ser.2016.64.4.853
  2. 언어네트워크분석을 활용한 대학부설 과학영재교육원 교육프로그램의 학습목표 특성 분석 vol.27, pp.1, 2015, https://doi.org/10.9722/jgte.2017.27.1.17