초록
최근 백화점에서는 고객 유치와 홍보적 수단으로 미디어파사드를 활용하고 있다. 특히, 대형 백화점을 이용하는 고객을 살펴보면 남성보다 여성의 비율이 4.6배나 많다. 이는 성별에 따른 차별화된 미디어파사드 콘텐츠를 제작해야 하는 필요성이 제기되고 있다. 이에 본 연구는 남녀에 의한 미디어파사드의 인지정도에 따른 실증분석을 목적으로 하고자 한다. 먼저 선행연구를 통해 심미성, 예술성, 쾌적성, 조화성 총4개의 인지요인을 도출하고 "각 인지요인이 성별에 따라 지각하는 데는 차이가 있을 것이다"라는 가설을 설정하였다. 이를 검정하기 위해 미디어파사드가 설치되어 있는 국내 대형 백화점을 선정하고 실증실험을 수행하였다. 실험결과, 심미성, 예술성, 조화성은 채택되었고 쾌적성은 기각되었다. 이는 백화점에서 더 많은 여성고객 유치를 위해서는 공간과 미디어파사드의 조화, 형태, 색, 배치 등의 아름다움, 그리고 콘텐츠의 연출방식 등에 대해 여성을 고려해야 할 것이다.
Recently, the Department has utilized the media facade as a means to attract new customers and promotional tools. In particular, we checked the rate of customer's gender who visited a large department store. The ratio of women's visit is 4.6 times more than men. This can confirm the need to produce a differentiated content of LED media facade by gender. This study are subject to an empirical analysis of differences of perception of evaluation factors of media facade in gender. At first we specified four factors which can evaluate the media facade according to gender by previous studies. There are aesthetics, artistry, comfort and harmony. And the hypothesis was set as "Each factor might be differences between the recognition of their gender" In order to verify a hypothesis the country's large department store was selected and experiment was performed. In the result of the experiment, among the four factors, aesthetics, creativity, and harmony were chosen, while comfort was dismissed. This results confirm that the following factors are needed to attract more women's customer at the department such as combination of space and media facade, combination of shape and color, appropriateness of the information and beautiful place, and directing way of content.