DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Elementary Teachers' Perception of the Storytelling-based Mathematics Textbook

스토리텔링 기반 수학 교과서에 관한 초등교사의 인식 조사

  • Received : 2015.07.30
  • Accepted : 2015.08.24
  • Published : 2015.08.31

Abstract

The 4th grade storytelling-based mathematics textbook according to the 2009 revised curriculum was introduced in 2013. This study analyzed and investigated their perceptions regarding the storytelling teaching and learning, the effects of the introduction of storytelling, the reconstruction of storytelling, the problems and improvements of the textbook and their feelings of the storytelling lessons. For this objective, we administered the open and multiple choice surveys to fifty 4th grade teachers who had taught storytelling mathematics in 2013~2014 school years, four of them gave in-depth interviews as well. The purpose of this study is to obtain implications for the effective and reliable settlement of the storytelling teaching and learning.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2012). 수학교육선진화 방안.
  2. 교육부(2014). 3-4학년군 (3) 수학 교사용 지도서. (주)천재교육
  3. 권오남.주미경.박규홍.오혜미.박지현.조형미.이지은.박정숙(2012). 고등학교 수학 교사의 스토리텔링 수학 교과서에 대한 이해, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 51(3), 223-246.
  4. 권종겸.이영혜.이봉주(2013). 초등학교 1.2학년 스토리텔링 기반 수학 교과서 적용을 통한 교사의 인식 변화, 대한수학교육학회지 <학교수학> 제15권 제4호, 683-699.
  5. 박주희(2012). 스토리텔링 기법을 이용한 방정식 지도방안 연구, 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 서보억(2013). 수학교육에서 storytelling에 대한 문헌 분석 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 52(1), 65-82.
  7. 손수연(2014). 초등학교 1,2학년 교사의 스토리텔링 수학 수업 실태 조사 분석, 경인교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문.
  8. 심철응(2013). 스토리텔링 기법을 적용한 수학 지도방안 연구, 전주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 안병곤(2014). 초등 수학 교과서에서 스토리텔링에 대한 효과, 한국초등수학교육학회지 18(1). 19-35.
  10. 조영미(2012). 스토리텔링 기법을 이용한 함수 단원의 지도방안 연구. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.