DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Cognitive Characteristics of 5th Graders who use Expectation and Confirmation Strategies

예상과 확인 전략을 사용하는 초등학교 5학년 학생들의 인지적 특성 연구

  • Choi, IlSeok (Jinyoung Daeheung Elementary School) ;
  • Kang, JeongGi (Gimhae Daegok Middle School) ;
  • Roh, EunHwan (Department of Mathematics Education Chinju National University of Education)
  • Received : 2015.08.03
  • Accepted : 2015.08.24
  • Published : 2015.08.31

Abstract

The expectation and confirmation emerging as one of problem-solving strategies in the elementary school is a strategy that does not limited in the elementary school but used in the middle and high school. This strategy inevitably requires a process of adjustment that affected by the earlier expectation. Such an adjustment raised expectation and confirmation to one of effective problem-solving strategies. The adjustment is especially important to carry out the strategy effectively. The aim of this study was to conduct basic research on cognitive characteristics appearing to students when they carried out the expectation and confirmation strategy. We investigated and analyzed this in term of adjustment of expectation. To do this, we examined 50 5th graders' response in three kinds of word problems and interviewed with 4 participants who is using the expectation and confirmation strategy. The interview was conducted by using the items or solutions used in the test. From this, we tried to check students' cognitive characteristics and recognition on it's value. Furthermore we proposed the pedagogical implications associated with these results.

Keywords

References

  1. 강문봉.강흥규.김수미.박교식.박문환.서동엽.송상헌.유현주.이종영.임재훈.정동권.정은실.정영옥(2005). 초등수학교육의 이해. 서울: 경문사.
  2. 강문봉.박교식.류희찬(1991). 수학 문제해결 전략의 상세화 및 계열화, 한국교육, 18, 85-102.
  3. 교육부(1997). 수학과 교육과정.
  4. 교육과학기술부(2011a). 초등학교 수학 3-2. 서울: 두산동아.
  5. 교육과학기술부(2011b). 초등학교 수학익힘책 3-2. 서울: 두산동아.
  6. 교육과학기술부(2011c). 초등학교 수학 5-2. 서울: 두산동아.
  7. 교육과학기술부(2011d). 초등학교 수학익힘책 5-2. 서울: 두산동아.
  8. 교육과학기술부(2011e). 초등학교 수학 6-2. 서울: 두산동아.
  9. 교육과학기술부(2011f). 초등학교 수학익힘책 6-2. 서울: 두산동아.
  10. 교육부(2014a). 초등학교 수학 3-1. 서울: 천재교육.
  11. 교육부(2014b). 초등학교 수학 4-1. 서울: 천재교육.
  12. 교육부(2014c). 초등학교 수학 4-2. 서울: 천재교육.
  13. 교육부(2015a). 초등학교 수학 5-1. 서울: 천재교육.
  14. 교육부(2015b). 초등학교 수학 6-1. 서울: 천재교육.
  15. 김명진(2008). 다양한 문제 해결 전략에 대한 10단계 수학교과서 분석 연구. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 김민정(2005). 문제해결 사고전략과 신장방안에 관한 연구. 신라대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 김은혜.박만구(2011). 수학 영재교육 대상 학생과 일반 학생의 개방형 문제해결 전략 및 행동 특성 분석. 한국초등수학교육학회지, 15(1), 19-38.
  18. 박가영(2012). 문제해결 전략을 통한 실생활 문제 지도방안 연구-중학교 수학 중심으로-. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 박정아.신현용(2005). 중학교 1학년 학생들의 농도 문장제 해결력에 대한 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 44(4), 525-534.
  20. 서지영(2011). 중학생들의 문장제 문제 해결과정에서 나타나는 오류 분석. 순천대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 신현성.김경희(1998). 수학적 문제해결. 서울: 경문사.
  22. 양은경.황우형(2005). 수학 학습유형과 문제 해결 전략. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 44(4), 565-586.
  23. 오은주(2009). 문제 해결 전략을 이용한 수학 학습 지도의 효과에 대한 연구. 서원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  24. 이미경(2008). 수학 문제 해결과정에서 다양한 전략 이용에 대한 연구. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  25. 이수은(2014). 풀이방법이 다양한 문제해결에서 나타나는 수학영재들의 선호 전략 분석. 경인교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문.
  26. 이승자(2004). 심화반․보충반 학생들의 문장제 해결 전략 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  27. 이준열.최부림.김동재.송영준.윤상호.황선미(2009) 중학교 수학 3. 서울: 천재교육.
  28. 장은지(2010). 문제해결전략을 이용한 학습이 수학 학업성취도와 학습태도에 미치는 영향. 국민대학교 교육대학원 석사학위논문.
  29. 최병훈.방정숙(2012). 초등학교 4,5,6학년 영재학급 학생의 패턴 일반화를 위한 해결 전략 비교. 대한수학교육학회지 <수학교육학연구>, 22(4), 619-636.
  30. 최혜진(2014). 문제해결 교육에 대한 초등학교 수학 교육과정기별 비교 분석. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문.
  31. Polya, G.(1986). 어떻게 문제를 풀 것인가. 서울: 천재교육 (우정호 역)
  32. Ng, S. F. & Lee, K.(2009). The model method: singapore children's tool for representing and solving algebraic word problems. Journal for Research in Mathematics Education, 40(3), 282-313.