DOI QR코드

DOI QR Code

수학 기반 융합 수업 모형의 가능성 탐색

A Study of the Potentials of Math Based Convergence Instructional Model

  • 투고 : 2015.07.13
  • 심사 : 2015.08.27
  • 발행 : 2015.08.31

초록

본 연구는 수학 기반의 융합 수업 모형을 제안하고자 STEAM 모형, 각 교과 기반의 융합모형 개발연구를 토대로 수학적 문제 해결에 중점을 둔 융합 수업 모형을 개발하고, 6학년을 대상으로 4차시 수업을 실시하여 수업 모형의 각 단계별 구현 양상을 살펴봄으로써 수업 모형의 적절성 및 한계를 탐색하였다. 그 결과 수업 모형의 각 단계는 학생들이 다양한 문제 해결 방법을 찾고 비판적으로 해결 과정을 검토하며 수업에 대해 긍정적인 관점을 갖도록 하는데 긍정적이었으나, 깊이 있는 수학적 탐구로 이끌거나 감성적 체험을 확장하는 데는 적절한 교사의 역할이 부각되었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 수학 기반 융합수업을 구현하는데 시사점을 제공하고자 하였다.

This research aims to suggest a math-based convergence instructional model. The convergence instructional model with emphasis on problem solving ability was developed based on each subject and the STEAM model. Then, the appropriateness and limit of the classroom model were investigated, through examining the aspects of its realization in each stage of the class instruction model while enacting a four part lesson on 6th graders. As a result, each stage of the classroom instruction model influenced in helping the students discover various problem solving skills, critically examine the process of the solving, and attain positive perspectives on the classroom instruction. However, appropriate intervention of the teacher was needed to lead the students to further synthesize the explored issues in mathematics and to expand the scope of their emotional experience. This paper closes with suggestions in implementing math based convergence lessons.

키워드

참고문헌

  1. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8]. 서울: 교육과학기술부. Ministry of Education Science and Technology (2011). Mathematics curriculum. Ministry of Education Science and Technology Notice 2011-361 [supplement 8]. Seoul: Ministry of Education Science and Technology.
  2. 교육과학기술부 (2013). 초등학교 교사용 지도서 수학. 서울: 천재. Ministry of Education, Science, and Technology (2013). Mathematics textbook : Teachers' manual. Seoul:ChunJae.
  3. 교육부 (2015). 제2차 수학교육종합계획(2015-2019). Ministry of Education (2015). Second mathematics education master plan(2015-2019).
  4. 김성원․정영란․우애자․이현주 (2012). 융합인재교육(STEAM)을 위한 이론적 모형의 제안. 한국과학교육학회지, 32(2), 388-401. Kim, S. W.; Chung, Y. L.; Woo, A. J. & Lee, H. J. (2012). Development of a theoretical model for STEAM education. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 32(2), 388-401. https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.2.388
  5. 김진수(2011). STEAM 교육을 위한 큐빅 모형. 한국기술교육학회지, 11(2), 124-139. Kim, J. S. (2011). A cubic model for STEAM education. Journal of the Korean Association for Research in Technology Education, 11(2), 124-139.
  6. 김해규 (2014). 2009 개정 초등수학 1학년 교과서상의 STEAM 관련교과 내용 분석. 한국수학교육학회시리즈 C <초등수학교육>, 17(3), 277-297. Kim, H. G. (2014). An analysis of 2009 revised elementary first grads mathematics textbooks based on STEAM-related subject contents. Education of Primary School Mathematics, 17(3), 277-297.
  7. 박현주․김영민․노석구․이주연․정진수․최유현․한혜숙․백윤수 (2012). STEAM 교육의 구성 요소와 수업 설계를 위한 준거 틀의 개발. 학습자중심교과교육연구, 12(4), 533-557. Park, H. J.; Kim, Y. M.; Noh, S. G.; Lee, J. Y.; Jeong, J. S.; Choi, Y. H.; Han, H. S. & Baek, Y. S. (2012). Components of 4C-STEAM education and a checklist for the instructional design. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 12(4), 533-557.
  8. 백윤수․박현주․김영민․노석구․이주연․정진수․최유현․한혜숙․최종현 (2012). 융합인재교육(STEAM) 실행 방향 정립을 위한 기초 연구. 연구보고. 한국과학창의재단 2012-12. Baek, Y. S.; Park, H. J.; Kim, Y. M.; Noh, S. G.; Lee, J.Y.; Jeong, J. S.; Choi, Y. H.; Han, H. S. & Choi, J. H.(2012). A study on the action plans for STEAM education. KOFAC 2012-12.
  9. 서동엽 (2014). 수학교육학적 관점에서 바라본 STEAM 교육. 수학교육학연구, 24(3), 429-442. Seo, D. Y. (2014). STEAM on the viewpoint of didactics of mathematics. Journal of Educational Research in mathematics, 24(3), 429-442.
  10. 서지희․윤종국․이광호 (2013). 중학교 3학년 수학영재 학생들을 위한 수학적 모델링 교수.학습 자료의 개발 및 적용: 쓰나미를 소재로. 학교수학, 15(4), 785-799. Seo, J. H.; Yeun, J. K. & Lee, K. H. (2013). Development and application of teaching-learning materials for mathematically-gifted students by using mathematical modeling : Focus on tsunami. School Mathematics, 15(4), 785-799.
  11. 신은주․권오남(2001). 탐구지향 수학적 모델링에 관한 연구. 수학교육학연구, 11(1), 157-177. Shin, E. J. & Kwon, O. N. (2001). A study of exploration - oriented mathematical modeling. The Journal of Educational Research in Mathematics, 11(1), 157-177.
  12. 우정호․정영옥․박경미․이경화․김남희․나귀수․임재훈 (2006). 수학교육학 연구방법론. 서울: 경문사. Woo, J. H.; Jeong, Y. O.; Park, K. M.; Lee, K. H.; Kim, N. H.; Na, G. S. & Lim, J. H. (2006). Mathematics education research methods. Seoul: Kyungmoonsa.
  13. 이선경․구하라․김선아․김시정․문종은․박영석․신혜원․안성호․유병규․이삼형․이승희․이은연․주미경․차윤경․함승환․황세영 (2013). 융복합교육 프로그램 구성을 위한 기초 연구: 현장 사례 분석을 통한 구성틀 적용 가능성 탐색. 학습자중심교과교육연구, 13(3), 483-513. Lee, S. K.; Ku H. R.; Kim, S. A.; Kim, S. J.; Moon, J. E.;Park, Y. S.; Shin, H. W.; Ahn, S. H.; Yoo, B. G.; Lee, S. H.; Lee, S. H.; Lee, E. Y.; Ju, M. K.; Cha, Y. K.;Ham, S. H. & Hwang, S. Y. (2013). Developing Yungbokhap education programs: A development framework and its applications. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 13(3), 484-513.
  14. 이효녕․권혁수․박경숙․오희진 (2014). 과학 탐구기반의 통합적 STEM 교육 모형 개발 및 적용. 한국과학교육학회지, 34(2), 63-78.Lee, H. Y.; Kwon, H. S.; Park, K. S. & Oh, H. J. (2014). Development and application of integrative STEM education model based on scientific inquiry Journal of the Korean Association for Science Education, 34(2), 63-78. https://doi.org/10.14697/JKASE.2014.34.2.0063
  15. 장경윤․홍진곤․이화영 (2014). 2014 수학교육 이슈리포트. 한국과학창의재단. Jang, K. Y.; Hong, J. G. & Lee, W. Y. (2014). 2014 Mathematics education issues report. KOFAC.
  16. 정광순 (2015). 초등학교 STEAM수업 활성화 방안논의. 학습자중심교과교육연구, 15(2), 99-119. Jeong, K. S. (2015). Consideration of the support for STEAM classes in elementary school. Journal of Learners-Centered Curriculum and Instruction, 15(2), 99-119.
  17. 주미경․문종은․송륜진 (2012). 수학교과와 융복합교육:담론과 과제. 학교수학, 14(1), 165-190. Ju, M. K.; Moon, J. E. & Song, R. J. (2012). Convergence education in mathematics: Issues and tasks. School Mathematics, 14(1), 165-190.
  18. 함성진․김순화․박세영․송기상 (2014). 융합적사고력 신장을 위한 초등학생용 CT 기반 융합인재교육(CT-STEAM) 프로그램 개발. 한국컴퓨터교육학회논문지, 17(6), 81-91. Ham, S. J.; Kim, S. H.; Park, S. Y. & Song, K. S. (2014). Development of CT- STEAM education program enhancing integrated thinking skills elementary school. The Journal of the Korean Association of Computer Education, 17(6), 81-91.
  19. Zbiek, R. M., & Conner, A. (2006). Beyond motivation: Exploring mathematical modeling as a context for deepening students' understandings of curricular mathematics. Educational Studies in Mathematics 63, 89-112. https://doi.org/10.1007/s10649-005-9002-4
  20. Yakman G. (2008). STEAM Education : an overview of creating a model of integrative education PATT (http://steamedu.com)

피인용 문헌

  1. 수학교과 중심의 STEAM 수업이 중학생들의 STEM 분야 진로 흥미도 및 융합적 문제해결력에 미치는 영향 vol.31, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.1.125
  2. 드론을 활용한 초등학교 수학 융합 자료 개발 및 적용 결과 vol.20, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmec.2017.20.3.225