Abstract
In this study, an 'Independent Study Checklist' for gifted mathematics students was developed and applied. The characteristics shown in the results after the 'Independent Study Checklist' was applied to mathematics gifted students were analysed. The checklist was divided into six phases of the independent study process and included checking contents at each stage. Observations, student interviews and results of the process of 'Independent Study' were collected and analysed to understand the characteristics of students' outcomes. The results from the application of the 'Independent Study Checklist' suggest the followings. First, the 'Independent Study Checklist' took the role of a self-check list to identify the process of the 'Independent Study'. Second, the check points of the 'Independent Study Checklist' presented the view of discussion to gifted students. Third, the 'Independent Study Checklist' was used as teaching material for teachers of gifted students. Fourth, 'Independent Study Checklist' was optionally used according student's study topics and method. Fifth, the checklist at each phase was continuously used during the whole process of 'Independent Study'. The teachers' interest and encouragement took the role of facilitating students' study process.
영재지도에 대한 지속적인 관심 속에서 '독립연구'가 영재학생들의 학습 양식에 부합하는 교육의 한 가지 형태로 주목을 받고 있다. 이에 본 연구에서는 초등수학 영재학생들의 '독립연구를 위한 점검표'를 개발하고, 이를 적용하여 학생들의 독립연구 산출물에 나타난 특징을 분석하였다. 독립연구 산출물에 나타난 특징을 분석한 결과, 첫째, '독립연구를 위한 점검표'가 학생 스스로 자신의 독립연구 과정을 확인할 수 있는 자기점검 체크리스트로서 역할을 하였다. 둘째, '독립연구를 위한 점검표'의 점검 내용은 영재학생들에게 토론 주제를 제시하여 풍부한 토론을 유도하였다. 셋째, '독립연구를 위한 점검표'는 영재 독립연구 지도교사에게 학생들의 특성에 부합하는 지도 자료로 활용될 수 있었다. 넷째, 학생의 연구주제 및 연구방법에 따라 '독립연구를 위한 점검표'는 선택적으로 활용될 수 있었다.