DOI QR코드

DOI QR Code

A financial feasibility study of the Mini-Solar Penal Subsidy Program in Seoul

서울시 태양광 보급 정책의 적정보조금 산정에 관한 연구 - 수용자적 입장에서의 재무성 분석을 중심으로 -

  • Yeom, Sungchan (Program in Science & Technology Studies, Korea University) ;
  • Lee, Eungkyoon (Department of Public Administration, Korea University)
  • 염성찬 (고려대학교 과학기술학협동과정) ;
  • 이응균 (고려대학교 행정학과)
  • Received : 2015.04.14
  • Accepted : 2015.07.18
  • Published : 2015.08.31

Abstract

A major barrier to the spread and vitalization of renewable energy lies in its economic infeasibility. And yet, there is a disparity in estimating the economic feasibility between supply and demand sides. Taking this into account, we calculate an appropriate level of mini-solar panel subsidies provided by the Seoul metropolitan government. More pointedly, this research investigates the receptivity and social equity of the subsidy program based on the analysis of the program's financial feasibility. The results show that the subsidies can have anticipated effects for the heavy electricity consumption group but not for the low electricity consumption group. Specifically, estimated pay-back periods for groups of 401kWh ~ 500kWh (per month) users, 201 kWh ~ 400kWh users and 101kWh ~ 200kWh were approximately 5years, 8 ~ 9 years and 12 years, respectively. This implies that differential scales of the subsidies can better contribute to reducing regressive difference between the groups and meeting the goal of social equity in regards to energy justice.

재생에너지 보급 및 활성화의 가장 큰 걸림돌은 경제성이라고 할 수 있다. 하지만 공급자적 측면에서 바라보는 경제성과 수용자적 측면에서 바라보는 경제성에는 차이가 존재한다. 이러한 문제의식을 바탕으로 본 연구는 최근 서울시에서 추진하고 있는 미니태양광 지원 사업을 신재생에너지 수용성과 사회적 형평성에 기초하여 경제성 재무성 분석을 통한 적정보조금 규모를 도출하고자 하였다. 분석결과 미니태양광 지원 사업은 전력소비가 많은 가구에 도입 될 때 높은 경제적 효과를 확인할 수 있었으며, 에너지 저소비 계층에게는 가격적으로 부담이 되는 결과를 확인하였다. 구체적으로 월평균 전력을 401kWh ~ 500kWh 규모로 사용하는 가구는 약 5 년이면 투자자금이 회수되는 것으로 분석 되었지만, 월평균 201 kWh ~ 300kWh, 301kWh ~ 400kWh 전력소비 계층은 약 8년~9년, 그리고 101kWh ~ 200kWh의 소규모 전력을 사용하는 계층은 약 12 년이 지나야 설치금액 회수가 가능한 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 미니태양광 지원사업이 현재와 같은 단일 보조금 지급 방식이 아닌 가구별 평균 전력소비량에 따라 차등지급 하는 방향으로 수정되어야 더 나은 효과를 기대할 수 있을 것이라는 점을 의미한다. 본 연구는 이와같은 차등보조금 지급 방안이 도입될 때 신재생에너지 정책이 가지는 소득 역진적 효과를 줄이고 사회적 형평성 실현에 기여 할 수 있을 것이라는 점을 제안한다.

Keywords

References

  1. 고춘수. 2014. SCO 개발사업의 타당성조사 분석 및 사례, 유진 기술회보, 21: 293-311(Ko CS. 2014. NFeasibility Study of SOC Development Projects, Yooshin Engineering Corporation, 21: 293-311)
  2. 강성민, 최봉석, 김승진, 문효동, 이정우, 박년배, 전의찬. 2014. RETScreen을 이용한 가로등의 계통연계형 태양광시스템 적용 효과 분석: 서울시 광진구를 중심으로. 한국기후변화학회지.(51): 1-12.(Kang SM, Choi BS, Kim SJ, Mun HD, Lee JW, Park NB, Jeon EC. 2014. A Study on the Application Effect of Central-Grid PV System at a Street lamp using RETScreen: A Case Study of Gwangjin-gu. Climate Change Research. 5(1): 1-12.)
  3. 김광원, 서윤규, 홍선화. 2014. 태양광발전시스템이 적용된 그린홈의 경제성 평가에 관한 연구 대구시 달성군 사례를 중심으로. 대한건축학회논문집. 30(5): 221-228.(Kim KW, Seo YK, Hong WH. 2014. A Study on the Economic Evaluation of Green Home Applied Photovoltaic System: Focused on Dalseung-Gun of Daegu City in South- Korea. Architectural Research. 30(5): 221-228.) https://doi.org/10.5659/JAIK_PD.2014.30.5.221
  4. 김민준. 2014. 신재생에너지를 적용한 대규모 다중 복합건물 냉방시스템의 경제성 분석. 서울과학기술대학교. 석사학위논문.(Kim MJ. 2014. Economic Performance Evaluation of Cooling System Provided in Large Multiuse Buildings Using Renewable Energy. Seoul National University of science and technology. Master's Thesis.)
  5. 김운수, 김정아. 2012. 신재생에너지 공급의무화제도 시행에 따른 서울형 햇빛발전지원제도 도입방안 연구. 서울연구원.(Kim US, Kim JA. 2012. A Preliminary Study on Introducing Solar Power Generation Supporting System with Mandatory RPS Policies. Seoul Development Institute.)
  6. 김태호, 윤성이. 2012. 시설원예농가의 재생에너지 적용가능성 평가: 지열.태양광의 경제성 분석을 중심으로. 한국유기농업학회지 20(3): 361-374.(Kim TH, Yoon SY. 2012. Evaluation of Applicability of Renewable Energy in Controlled Horticulture Farms: Centering on Economic Analysis of Geothermal.Solar Powered. Korean Association of Organic Agriculture. 20(3): 361-374.)
  7. 노원구. 2014. 아파트 베란다 미니태양광 지원사업 안내 공문 http://www.nowon.kr/dong/sub/notice.jsp?&process=view&idx=36702 [2014. 09. 10].(Nowon-gu Office. 2014. Announcement of the subside program for mini-solar panel on veranda in Apartment. http://www.nowon.kr/dong/sub/notice.jsp?&process=view&id x=36702 [2014. 09. 10].)
  8. 동아닷컴. 2014. 9월 산하 SH공사에 협조공문, 자발적 참여대신 강제사업 변질 우려. http://news.donga.com/List/Society/3/03/20141023/67374768/1 [2014. 10. 23].(DongA.com. 2014. News Title: Request official documents to SH Corporation in September for their corporation, concerning about the participation of the project is compulsory rather than voluntary. http://news.donga. com/List/Society/3/03/20141023/67374768/1 [2014.10.23].)
  9. 박재묵. 2006. 환경정의 개념의 한계와 대안적 개념화. 환경사회학연구. 10(2): 75-114.(Park JM. 2006. The Concepts of Environmental Justice: Its Limitations and Alternative Conceptualizations. (ECO)The Korean Journal of Environmental Sociology. 10(2): 75-114.)
  10. 산업통상자원부. 2014. 2014년 신재생에너지보급(주택지원)사업 지원공고. http://www.motie.go.kr/motie/ui/g_search/search.jsp [2014.02.28].(Ministry of Trade, Industry and Energy. 2014. Announcement of the subside program for Renewable energy to Home. http://www.motie.go.kr/motie/ui/g_search/search. jsp [2014.02.28].)
  11. 서울특별시. 2012. 에너지 수요절감과 신재생에너지 생산 확대를 통한 원전하나줄이기 종합대책.(Seoul Metropolitan Government. 2012. Comprehensive Plan on 'One Less Nuclear Power Plant' Through reducing energy demands and expanding the production of new and renewable energy.)
  12. 서울특별시. 2014. 2013년 에너지백서.
  13. 온실가스종합정보센터. 2011. 2020 저탄소 사회구축을 위한 로드맵.(Greenhouse Gas Inventory & Research Center of Korea. 2011. Roadmap for the Development of Low-Carbon society toward 2020.)
  14. 온실가스종합정보센터. 2013. 2013 National GHG Inventory Report.(Greenhouse Gas Inventory & Research Center of Korea. 2013. National GHG Inventory Report in 2013.)
  15. 유정숙, 임소영. 2012. 공공요금체계의 소득재분배효과. 조세연구원.(Yoo JS, Lim SY. 2012. Effects of Public Utility Charge system on Income Redistribution. Korea Institute of Public Finance.)
  16. 윤경준. 2012. 저탄소 녹색성장 정책 다시보기: 비판적 평가 및 전망. 한국정책학회보. 21(2): 33-59.(Yoon KJ. 2012. Low Carbon, Green Growth Policy Review: Critical evaluation and perspective. The Korea Association for Policy Studies. 21(2): 33-59.)
  17. 이의준. 2011. 에너지 및 온실가스 저감량 국제 평가도구 RETScreen 소개. 대한기계학회저널. 51(5): 35-39.(Lee EJ. 2011. RETScreen for Renewable Energy Feasibility Analysis Tool. The Korean Society of Mechanical Engineers. 51(5): 35-39.)
  18. 이춘근, 임규채. 2009. 타당성조사 수행을 위한 기본연구. 대구경북연구원.(Lee CK, Lim KC. 2009. Basic Research for Feasibility Analysis. Daegu Gyeongbuk Development Institute.)
  19. 임의영. 2003. 사회적 형평성의 개념적 심화를 위한 정의론의 비교연구: Rawls에 대한 Nozick, Walzer, Young의 비판적 논의를 중심으로. 한국사회와 행정연구. 14(2): 47-64.(Lim EY. 2003. A Comparative Study on the Theories of Justice for the Conceptual Development of Social Equity: Rawls, Nozick, Walzer, and Young. Korean society and public administration. 14(2): 47-64.)
  20. 임의영. 2008. 신행정학의 공공성: 사회적 형평성을 중심으로. 사회과학연구. 47(2): 135-166.(Lim EY. 2008. Social Equity of New Public Administration and Publicness. Journal of Social Sciences. 47(2): 135-166.)
  21. 장영준, 김상용, 신윤석, 김광희. 2014. 공공 건축물 지열에너지설비 적용에 따른 경제성 분석. 한국건축시공학회지. 14(5): 423-432.(Jang YJ, Kim SY, Shin YS, Kim GH. 2014. Economic Analysis of Geothermal Energy Facilities Applied to Public Buildings. Journal of the Korea institute of building construction. 14(5): 423-432.) https://doi.org/10.5345/JKIBC.2014.14.5.423
  22. 진상현. 2011. 에너지정의(energy justice)의 개념화를 위한 시론적 연구. 환경사회학연구 ECO. 15(1): 123-154.(Jin SH. 2011. A Study on Conceptualization of Energy Justice.(ECO)The Korean Journal of Environmental Sociology. 15(1): 123-154.)
  23. 진상현. 2013. 에너지 효율개선 정책의 효과성: 서울시 저소득 가구의 반등효과 분석. 한국정책과학학회보. 17(4): 55-77.(Jin SH. 2013. The Effectiveness of Energy Efficiency Improvement Program: An Analysis of Rebound Effect in Seoul's Low-income Household. The Korean Journal of Policy Studies. 17(4): 55-77.)
  24. 최경식. 2014. 신재생에너지 적용에 따른 화력발전 경제성분석. 환경영향평가 23(1): 11-17.(Choi KS. 2014. Analysis of Economical efficiency for renewable energy in Steam Power Plant. Journal of Environmental Impact Assessment. 23(1): 11-17.) https://doi.org/10.14249/eia.2014.23.1.11
  25. 한화 63시티. 2014. "아파트 베란다 미니태양광 지원사업 안내서". http://blog.63realty.co.kr/618 [2014.04.16].(Han-Wha 63 City. 2014. Announcement of the subside program for mini-solar panel on veranda in Apartment. Brochure.)
  26. 관계부처합동. 2014. 국가 온실가스 감축목표 달성을 위한 로드맵. 국무회의 보고(안).(Relevant Ministries. 2014. Roadmap for the achievement of National GHG Reduction Targets. Cabinet meeting report.)
  27. Bjorn AS. 2005. The economic and institutional rationale of PV subsidies. Solar Energy. 78(2): 137-146. https://doi.org/10.1016/j.solener.2004.03.019
  28. Decanio SJ. 1987. The efficiency paradox: bureaucratic and organizational barriers to profitable energy-saving investments. Energy Policy. 26: 441-454.
  29. Khazzoom DJ. 1987. Energy saving resulting from the adoption of more efficient appliances. Energy Journal. 8: 85-89.
  30. Severin B. 2011. Regional and Income Distribution Effects of Alternative Retail Electricity Tariffs. Energy Institute at Haas Working Paper #225. U.C. Berkeley. http://ei.haas.berkeley.edu/pdf/working_papers/WP225.pdf
  31. Severin B. 2012. "The Redistributional Impact of Non-Linear Electricity Pricing". American Economic Journal: Economic Policy. 4(3): 56-90. https://doi.org/10.1257/pol.4.3.56