Abstract
In order to satisfy the high expectations of consumers for a variety of consumer's desired subject area, information could be provided in the form of a map according to the analysis information. With the name change in 2015, LX would intend to play a role in building the information infrastructure that can be supported government policy as an intermediary between the government and private sector. Therefore, in this study, we would like to propose a plan that provide personalized information to the consumer. Through compositing a variety of time-series data(inner or outer of LX) based on public information, and analyzing spatially and temporally the rapidly changing land status. For these purpose, prior research and domestic or abroad thematic map service about thematic map making were reviewed. And the reason why the LX makes information map was presented. Also, themes of 3 field were selected, and depending on the data processing or analysis level and theme were subdivided, and then production and expression method were proposed.
공간정보에 대한 수요자의 높은 기대수준을 만족시키기 위해서는 수요자가 원하는 다양한 주제에 따라 분석한 정보를 지도의 형태로 제공하여야 한다. LX 는 정부와 민간의 중간자로서 정부정책을 지원하고 공간정보산업이 활성화될 수 있도록 정보인프라를 구축하는 역할을 담당하여야 한다. 이에 본 연구에서는 LX 내외의 공공정보를 기반으로 다양한 시계열 자료를 융복합하고 빠르게 변화되는 국토공간 현황을 시공간적으로 분석하여 수요자 맞춤형 정보로 제공하는 방안을 제시하고자 한다. 이를 위해 우선 주제도 제작관련 선행 연구와 국내외 주제도 제공 현황을 살펴보고 정보지도를 왜 LX가 제작해야 하는 이유를 제시하였다. 또한 3개 분야의 주제를 선정하고 주제별로 데이터 가공수준과 분석정도에 따라 주제를 세분하고 그 제작방법과 표현방법을 제시하였다.