A Measure on Technology Transfer Activation of Government-Sponsored Research Institutes Focusing on Companies in Demand: Focusing on the Cases in the K Research Institute

수요기업 중심의 정부출연연구기관 기술이전 활성화 방안: K 연구원 사례를 중심으로

  • Received : 2015.05.31
  • Accepted : 2015.06.30
  • Published : 2015.06.30

Abstract

Although the government continues to increase its investment into R&D, the technology transfer or commercialization success rate of the government- sponsored research institutes was lower than the investment. This research suggested the method of successful technology transfer through case study of technology transfer of the government-sponsored research institutes. Based on the case analysis of three types of technology transfer programs (corporate-demand model, technology-based model, and consortium-focused model) conducted by the K research institute, the study explained in detail that the technology transfer method by discovering potential companies in need is more effective compared to the general technology transfer marketing that advertises the technologies obtained by the research institutes to companies. In addition, since the preliminary R&D planning that considers the needs of the companies in demand has positive influences on the results of technology transfer, this study implied the importance of the strategic R&D planning.

정부의 R&D 투자는 지속적으로 증가하고 있지만, 그에 비해 정부출연연구기관의 기술이전이나 사업화 성공률은 투자에 비해 낮은 상황이다. 본 연구는 정부출연연구기관의 기술이전 사례 분석을 통해 성공적인 기술이전 방법론을 제시하였다. 구체적으로 K 연구원에서 실시한 3가지 유형의 기술이전 프로그램(수요기업 중심모델, 보유기술 중심모델, 컨소시엄 중심모델)의 사례 분석을 통해 연구원의 보유기술을 기업에 홍보하는 일반적인 형태의 기술이전 마케팅보다 잠재적인 수요기업 발굴을 통한 기술이전 방법이 기술이전에 더 효과적임을 설명하였다. 또한, 수요기업의 니즈를 고려한 R&D 사전기획이 기술이전 성과에 긍정적인 영향을 미치기 때문에, 이를 고려한 전략적 R&D 기획의 중요성을 시사하였다.

Keywords

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