The Study on the Career Reasons Affecting on the Desire of Entrepreneurship Education : Focus on Science and Engineering College Student

직업선택 동기에 따른 창업교육 수강의지에 대한 연구 : 이공계열 대학생을 중심으로

  • Received : 2015.01.05
  • Accepted : 2015.02.26
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The role and importance of entrepreneurship is fast becoming recognized with the topic of creative economy in Korea. Especially, young generations having difficulties of finding a job choose to be an entrepreneur as a part of their career choice due to the changes in social awareness about entrepreneurship and the increase of entrepreneurship education opportunity. It is needed to approach with the analysis of young people's career choice reasons in order to provide effective entrepreneurship education to those who has the choice of career ahead. Each student has different desire to entrepreneurship lecture and education with the basis of their own motivation and goal of career choice reasons. The objective of this study is to examine career choice reasons with 1,651 science and engineering field students in universities to determine the sustainable needs of entrepreneurship education. As a result of the analysis, there is significant relationship between the satisfaction of entrepreneurship education and the intrinsic factors such as self-realization, innovativeness, role-model and independence. In addition, the satisfaction of entrepreneurship education is significantly related to the sustainable desire of entrepreneurship education. In other words, it is needed to enhance intrinsic value of the students' career choice reasons for sustainable entrepreneurship education due to successful start-ups requiring to have information and understanding process of business which comes from continuous entrepreneurship education.

우리나라는 현재 창조경제를 화두로 창업의 역할과 중요성에 대한 인식이 빠르게 자리잡아가고 있다. 특히 청년층의 취업에 대한 어려움이 커지고 있는 지금 창업에 대한 사회적 인식 변화와 다양한 창업관련 교육기회의 증가로 인해 많은 청년들이 진로선택의 한 부분으로써 창업을 선택하고 있다. 이렇게 증가하고 있는 창업이 한 경제에 긍정적인 영향을 미치기 위해서는 정확한 지식과 정보를 바탕으로 창업을 시작하는 것이 필요하며 효과적인 결과를 기대하기 위해 창업자들에 대한 교육이 필요하다. 특히, 진로 선택을 앞두고 있는 대학생들에게 창업교육을 좀 더 효과적으로 제공하기 위해서는 청년들이 가지고 있는 직업선택의 동기에 대한 분석을 바탕으로 하는 접근이 필요하다. 학생들이 가지고 있는 직업선택의 동기와 스스로의 목표에 따라 창업 강좌 및 교육에 대한 욕구수준이 다르기 때문이다. 본 연구는 이렇게 학생들이 가지고 있는 직업선택의 동기와 지속적인 창업교육의 중요성을 바탕으로 학생들이 가지고 있는 창업교육의 지속적인 수강의지에 대한 관계를 실증적으로 분석하기 위해 창업교육을 받고 있는 대학의 이공계학생 1,651명의 설문을 분석하여 시사점을 도출하였다. 분석결과 학생들이 가지고 있는 직업선택의 동기 중 자아실현, 혁신성, 롤모델 추구 및 독립성과 같은 내재적인 요인들은 창업교육에 대한 만족과 유의한 관계에 있음을 확인할 수 있었으며, 이러한 창업교육의 만족도는 향후 창업강좌 및 교육에 대한 지속적인 수강의지와 유의한 관계에 있음을 알 수 있었다. 즉, 진로 선택의 한 부분으로 창업을 선택하는 학생들이 많아지고 있는 현재 학생들의 성공적인 창업을 위해서는 지속적인 창업교육으로의 유입이 필요한데 이는 학생들이 가지고 있는 직업의 가치에 대한 내재적인 요인들을 강화한다면 가능할 것이다. 본 연구를 통한 결과에서 나온 시사점을 바탕으로 더욱 많은 학생들이 지속적으로 창업교육에 참여시키기 위한 방법에 적용을 하고 이를 통해 향후 좀 더 성공적인 창업가들의 탄생을 기대할 수 있을 것이다.

Keywords