An Investigation of Social Commerce Service Quality on Consumer's Satisfaction

소셜커머스의 서비스품질과 소비자 만족도의 상관관계 분석

  • Shin, Seung-Soo (Department of Information Security, Tongmyong University) ;
  • Shin, Miyea (Department of Software, Chungbuk National University) ;
  • Jeong, Yoon-Su (Department of Information Communication Engineering, Mokwon University) ;
  • Lee, Jihea (Division of Interior Design, Hanseo University)
  • 신승수 (동명대학교 정보보호학과) ;
  • 신미예 (충북대학교 소프트웨어학과) ;
  • 정윤수 (목원대학교 정보통신융합공학부) ;
  • 이지혜 (한서대학교 실내디자인과)
  • Received : 2015.05.07
  • Accepted : 2015.06.05
  • Published : 2015.06.30

Abstract

Recently, service-related products have gained more attention than general products on the existing social commerce sites. Based on the situation, the effect that the service quality of social commerce has on customer satisfaction was analyzed in this study. It is a study that analyzes how much the service quality affects the customer satisfaction after the purchase, targeting consumers who have made purchases of social commerce products. In the case of social commerce, it is well-known that the diversity and convenience of products have a significant effect on customer satisfaction. Social commerce is currently being dumped beyond the 900 sites and dozens of cases of news, real-time searches of popular portal sites appeared not to be bored enough to related sites to drive the popularity coming quickly dug into our everyday lives of human beings. Yet the perception of social commerce seems not properly established because of the new concept was suddenly going to go through penetration without a collective interpretation and acceptance process. Most of the companies that often mimic the syoseol commerce is large, the blame did not depart from the forms of social shopping. We believe that personal and exhibit their skills and talents, and to wonder to see the social rather than the individuals who make unilateral companies.

최근에는 기존 소셜커머스 사이트에서 판매하는 일반 상품보다 서비스 관련 상품들이 더 주목 받고 있다. 이러한 배경으로 본 연구에서는 소셜커머스 상품의 서비스 품질이 소비자의 만족도에 미치는 영향에 관한 분석을 하였다. 소셜커머스 상품을 구매해 본 경험이 있는 소비자들을 대상으로 상품 구매 후 서비스 품질이 소비자의 만족도에 얼마나 영향을 주는지 분석하는 연구이다. 소셜커머스의 경우 상품의 다양성, 상품의 편리성 등이 소비자의 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 알려져 있다. 소셜커머스는 현재 900개가 넘은 사이트와 수 십건의 뉴스가 쏟아지고, 포털 사이트의 실시간 인기검색어에 관련 사이트까지 심심하지 않게 등장할 정도로 대중적인 인기를 몰고 오면서 우리 인간들의 일상 속으로 빠르게 파고들었다. 흔히 소셜커머스를 모방한 기업들의 대부분은 소셜 쇼핑의 형태를 벗어나지 못하고 있기 때문에 소비자 만족도와 서비스 품질의 상관관계가 밀접한 결과를 얻었다.

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