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A study on non-audit Service and Audit Quality: focused on the Comparison between Big4 and Non-Big4 Audit Firm

비감사서비스와 감사품질에 관한 연구: Big4와 Non-Big4 회계법인 비교를 중심으로

  • 임형주 (극동대학교 글로벌 경영학과)
  • Received : 2015.03.03
  • Accepted : 2015.04.07
  • Published : 2015.07.28

Abstract

This study investigates the association between non-audit services and audit quality, using a sample of firms in which audit services and non-audit services are provided by a same audit firm. This study extends previous studies by separating auditors into Big4 and Non-Big4 audit firms as each group may have different incentives to impair their independence. According to the empirical results, audit quality, proxied by absolute value of discretionary accruals has significant negative association with non-audit service fee for Non-Big4 audit firms, but not for Big4 audit firms, suggesting that Non-Big4 audit firms may impair their independence with increased non-audit service fees. Non-Big4 audit firms are known to be relatively small and local firms that might be highly economically dependent upon a specific client firm whereas Big4 audit firms are not. This results may be of interest to regulators and capital market investors and standard setters who concern a recent trend of increasing non-audit services that are provided by an audit firm which also provides audit service at the same time.

본 연구는 선행연구를 확장하여 비감사보수가 감사품질에 미치는 영향을 Big4 회계법인과 Non-Big4 회계법인으로 분류하여 분석하였다. 본 연구는 감사서비스와 비감사서비스를 동시에 제공받는 기업들만을 표본으로 선정하였으며 Big4와 Non-Big4 사이에 비감사보수가 감사품질에 미치는 영향에 대한 차이가 있는지를 집중하여 검증하였다. 분석결과 비감사보수는 Non-Big4 회계법인으로부터 감사 받는 기업들의 감사품질과만 유의적인 양(+)의 관련성이 있는 것으로 나타났다. 이는 지역 기업들을 주고객으로 삼고 있는 소형회계법인들의 경우 특정 기업에 대한 경제의존도가 높을 수 있고 따라서 비감사보수가 커질수록 독립성을 훼손할 유인이 크다고 해석할 수 있다. 한편 Big4 회계법인의 경우 비감사보수가 재량적 발생액 절댓값과 음(-)이 관련성이 없는 것으로 나타나 비감사서비스가 전문성을 강화시킨다는 근거는 찾을 수 없었다. 본 연구의 결과는 지속적으로 비감사서비스가 차지하는 비중이 커지는 현 시점에서 규제기관과 자본시장 참여자에게 유용한 통찰력을 제공할 것으로 기대된다.

Keywords

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