Abstract
Terrestrial broadcasters are devoting great efforts in order to increase sense of reality that would help viewers feel as if they were watching events on site by producing-depth, differentiated news and offering a variety of information to them. They maximize news video graphic effects by replacing news set and install large display units, rail camera, and Jimmy Jib camera. This study aims to grasp whether there is any difference among the main evening news of the three major terrestrial broadcasters. KBS, MBC, and SBS used 18%, 15%, and 12% of graphic usage hours respectively while the number of graphic usage cases amounted to 267, 329, and 276 for each of them. The number of cases where in-depth news report hours exceeded three minutes that require increasingly more virtual reality graphic technology production was 16 for KBS, 7 for MBC, and 5 for SBS. MBC showed the highest number of uses in graphics while KBS showed more graphic use hours than the other two. There have been a number of preceding studies on news contents, but it is significant that this study looked at how much graphics technologies are used in such news video contents.
지상파방송사들은 심층적이고 차별화된 뉴스를 제작하고 시청자에게 다양한 정보를 제공해서 현장에 있는 것과 같은 사실감을 높이기 위해서 많은 노력을 기울이고 있다. 뉴스세트를 교체하고, 뉴스스튜디오에 대형디스플레이, 레일카메라 및 지미짚 카메라를 설치해서 뉴스 영상 그래픽 효과를 극대화하고 있다. 본 연구에서는 지상파방송 3사의 저녁 메인 뉴스 그래픽에 어떠한 차이가 있는지 파악해 보고자 하였다. 그래픽 사용 시간은 KBS 18%, MBC 15%, SBS가 12%를 사용하고, 그래픽 사용 건수는 KBS 267건, MBC 329건, SBS가 276건을 사용하였다. 가상현실 그래픽 기술 제작이 증가하고 있는 심층뉴스 리포트 시간이 3분 이상인 경우는 KBS 16건, MBC 7건, SBS가 5건을 사용한 것으로 나타났다. MBC가 그래픽 사용 건수에서는 높게, 그래픽 사용 시간은 KBS가 많은 것으로 나타났다. 뉴스 내용과 관련한 연구들이 많이 있지만, 뉴스영상에서 그래픽이 어느 정도 사용되고 있는지에 대한 연구를 진행하였다는 점에 의의가 있다.