• 조영은 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 서채환 (가톨릭대학교 미디어 기술 콘텐츠학과)
  • Received : 2015.04.29
  • Accepted : 2015.05.30
  • Published : 2015.06.30

Abstract

Magical realism, blooming and improving in Latin America, opened the new vision about reality and rationalism, coming out from the out-styled frame of past. While having common points with unrealistic literature, which uses fantastical components, magical realism is different from Surrealism and fantasy literature that is focusing on reality and realizing reality intensely. In the early stage of this research, magical realism was restricted by the characteristics of literature of Latin America, but the research of magical realism is expanding in planning Post-Modernism nowadays. Lately, the influence of magical realism is identified in literatures, arts, films, and animations over the world; according to the research, however, research about magical realism in animations was not done in Korea before. A Korean independent animation "A coffee vending machine and its sword" was evaluated positively in many international film festivals is valuable as the research of magical realism. Throughout this study, this animation "A coffee vending machine and its sword" was analyzed by its narrative and images. The analysis of narrative consists two parts. One is about the form of narrative and the other is about contents through the story. Analysis of Image is also divided into two parts: background image and character image. In this animation, the protagonist is narrating about the fantastic accidents in his life and his own feelings towards it. The narration leads audience to understand his situation and feelings in meta-fiction. On the surface, audience watches the love story of a normal girl and coffee vending machine in this artwork, but deep inside the animation, it is visible that the directors tried to make audiences think about the life of 880,000-won Generation in Korea. The background image was represented as real places in Seoul including the landmark of Seoul, making mimesis of reality in Korea. The character image has two conflicting aspects with reincarnated warrior, Jinyoungyoung and a coffee vending machine. It is a hybrid-character transmogrifying between two characters. Likewise, "A coffee vending machine and its sword" has the characteristics of Korean magical realism through form, content and image. Through analyzing the Korean independent animation "A coffee vending machine and its sword", this research tried to find a way of using factors of fantasy, of representing reality as a dramatic device and of using magical realism of Korean animation for bond of sympathy with audience.

라틴 아메리카에서 꽃피우고 발전한 마술적 사실주의는 이성주의와 합리주의에 입각한 과거의 인식틀을 벗어나 현실에 대한 새로운 시각을 열어주었다. 마술적 사실주의는 환상적인 요소를 이용한다는 점에서 다른 비현실적인 문학담론과 공통점을 가지고 있지만, 현실과 맺고 있는 관계에 집중하고 현실을 더 강렬하게 경험하게 한다는 점에서 초현실주의나 환상문학과 다르다. 마술적 사실주의는 라틴아메리카의 문학을 중심으로 나타난 특징으로 제한되고 연구되었던 초기의 한계를 넘어 포스트모더니즘의 기획 안으로 확장되고 있다. 최근 마술적 사실주의의 영향력은 문학이나 미술에서 뿐 아니라 영화와 애니메이션에서도 발견된다. 그러나 아직 국내에서 애니메이션에 대한 마술적 사실주의에 대한 연구된 바가 없다. 이와 같은 상황에서 국제 페스티벌을 통해 여러 차례 수상하고 호평을 받았던 국내 독립 애니메이션 <무림일검의 사생활>에 나타난 마술적 사실주의에 대한 연구는 시기적으로 늦은 감이 없지 않다. 본 논문은 국내 독립 애니메이션 <무림일검의 사생활>을 분석할 때 내러티브와 이미지의 두 가지 측면에서 접근하였다. 내러티브 전개 방법에 대하여 형식적인 면을 먼저 살펴보고 그에 따른 내용적인 면에 대하여 분석하였고, 이미지는 배경과 캐릭터를 각각 나누어 살펴보았다. 이 작품은 내러티브를 전개할 때 메타픽션적 화자를 통해 환상적 요소와 주인공의 심리에 대하여 내레이션을 이용함으로써 공감대를 넓히고 있다. 작품을 통해 전달하고 있는 이야기는 혜미와 진영영의 러브스토리이지만 마술적 사실주의의 특징은 관객으로 하여금 러브스토리에 머물러 현실을 잊어버리게 만들지 않는다. 진영영을 통해 한국 현실을 살아가는 88만원 세대의 삶의 고민에 동감하게 된다. 작품의 배경 이미지에 한국의 랜드마크를 그려 실재하는 공간을 재현함으로써 미메시스적 현실을 구축하고 있다. 또한 캐릭터 이미지는 한국에서 일상적이며 가장 흔한 기계인 자판기와 환생한 무림의 고수의 두 가지 상반된 특징을 가진 혼종적 캐릭터로 드러내고 있다. 이와 같이 <무림일검의 사생활>의 내용과 형식, 이미지에 한국적인 마술적 사실주의의 특징이 드러난다는 것을 알 수 있었다. 마술적 사실주의의 특징을 효과적으로 담고 있는 구체적 사례인 <무림일검의 사생활>을 분석함으로써 환상의 요소 및 교정된 미메시스를 극적 장치로 사용하는 방법을 모색하고 관객의 폭넓은 공감을 유도하기 위한 한국애니메이션에서의 마술적 사실주의 적용 가능성에 대하여 살펴보았다.

Keywords

References

  1. 제임스 맬패스, 정헌이 역, 리얼리즘, 열화당, 2003, 32p.
  2. 우석훈․박권일,88만원 세대:절망의 시대에 쓰는 희망의 경제학, 레디앙미디어, 2007.
  3. 베르너 융, 장희창 역,미메시스에서 시뮬라시옹까지, 경성대학교출판부, 2006, 20p.
  4. 김영하,흡혈귀,엘리베이터에 낀 그 남자는 어떻게 되었나, 문학동네, 2010.
  5. 프란츠 로(Franz Roh),마술적 사실주의:후기표현주의, (eds.), 마술적 사실주의,(한국문화사, 2001), pp11-25.
  6. 앙헬 플로레스(Angel Flores), 이스파노 아메리카 소설에 나타난 마술적 사실주의, (eds.), 마술적 사실주의,(한국문화사, 2001), pp77-88.
  7. 테오 L. 단(Theo L. D'haen), 마술적 사실주의와 포스트모던즘:특권화된 중심의 탈중심화, (eds.), 마술적 사실주의,(한국문화사, 2001), pp183-202.
  8. 웬디 B.패리스(Wendy B. Faris), 세헤라자데의 아이들, (eds.), 마술적 사실주의,(한국문화사, 2001), pp147-181.
  9. 로든 윌슨(Rawdon Wilson), 허구공간의 변형(metamorphose): 마술적 사실주의, (eds.), 마술적 사실주의,(한국문화사, 2001), 225p.
  10. 정동섭, '바람의 그림자'에 나타난 마술적 사실주의, 스페인어문학 34호, 스페인어문학회, 2004.12, pp202-216.
  11. 서수정, 장형윤 감독 애니메이션에 나타난 '노마드'적 특성 연구, 영상예술연구 제16호, 2010.5, 중앙대학교.
  12. 김용호,한국 문학 속의 마술적 사실주의,라틴아메리카연구,2001,한국라틴아메리카학회, 84p.
  13. 장석주, 20세기 한국문학의 탐험. 1989-2000, 2000, p437 -
  14. 전용갑, 천명 관의 고래에 나타난 마술적 사실주의, 스페인어문학, 제36호, 2005가을, 한국스페인어문학회, pp306-307 재인용.
  15. David Roas(2001), Teorias de lo fantastico, pp9-13
  16. Emir Rodriguez Monegal(1975), "Realismo magico versus literatura fantastica: un dialogo de sordos"
  17. 송병선,환상문학과 21세기:미래의 글쓰기를 위한 제안,울산대학교 인문논총, 제21집, 2002.2, 울산대학교 인문과학연구소, p292.
  18. 정재훈(CBS문화부), "창작애니의 수작 "무림일검의 사생활" 26일 안방 공개", 노컷뉴스, 2007년 10월 26일, http://www.nocutnews.co.kr/news/364800.
  19. 정진호, "한국 애니 기대주 장형윤 감독, '무림일검...' 안방데뷔", 아이뉴스24 2007년 10월 25일, http://news.inews24.com/php/news_view.php?g_serial=290513&g_menu=020900.
  20. <무림일검의 사생활>(A Coffee Vending Machine and its Sword, 2007)