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사용자 맞춤형 분석 기반의 Hybrid 메시지 전송 기법

A Method for Hybrid Message Transmission based on User-Customized Analysis

  • 김용현 (경희대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 봉재식 (경희대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 허의남 (경희대학교 컴퓨터공학과)
  • 투고 : 2015.01.12
  • 심사 : 2015.05.06
  • 발행 : 2015.07.15

초록

2009년을 기점으로, 스마트 기기 시장은 폭발적으로 성장하기 시작했다. 이렇게 보급된 스마트 기기는 사용자에게 다양한 서비스를 제공한다. 그 중, 클라우드 메시징 서비스는 다양한 서비스에 적용되어 사용되고 있다. 클라우드 메시징 서비스는 비동기적으로 메시지를 전달하는 서비스를 의미한다. 클라우드 메시징 서비스를 통해 메시지를 모바일 단말에 전송하는 방식으로는 IP 기반 메시지 전송 기법과 Publish/Subscribe 기법이 있다. 각각의 기법은 메시지 전송을 위해 기본적으로 전송되어야 하는 메시지가 존재한다. 본 논문에서는 기본적으로 전송되어야 하는 메시지 량을 줄이기 위해, 사용자 맞춤형 기반 Hybrid 메시지 전송 기법을 제안한다. Hybrid 메시지 전송 기법에서는 Exponential Moving Average (EMA)와 K-means 알고리즘을 이용해 사용자 맞춤형 분석을 수행하고, 이를 이용해 각 시간대 별로 메시지 전송 기법을 결정하게 된다.

From 2009, the market of smart devices has been rapidly increasing. These devices provide various services to users. The cloud messaging service, especially, is applied to many various services, and sends messages asynchronously. In the cloud messaging service, there are two methods for message transmission, message transmission based on an IP address and a publish/subscribe technique. Each technique uses basic messages in order to send messages to mobile devices. In this paper, the hybrid message transmission, based on user-customized analysis to reduce basic messages, is proposed. The hybrid message transmission uses Exponential Moving Average (EMA) and K-means algorithms for user-customized analysis, and determines the message transmission techniques in each timeslot.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 정보통신기술진흥센터, 한국연구재단

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