초록
컴포넌트기반 체계모의환경(AddSIM)은 고해상도 공학급 무기체계를 사용하여 체계의 성능 및 효과도를 예측 분석하기 위해 개발된 무기체계 통합 모의환경이다. AddSIM을 이용한 고해상도 교전 모의 분석을 위해서는 연속시스템으로 표현되는 무기체계 공학급 모델은 물론, 지휘 통제, 네트워크 제어 모델과 같이 DEVS 형식론으로 기술된 이산사건시스템 모델을 복합적으로 사용해야 한다. 본 논문에서는 DEVS 모델과 AddSIM 플레이어 모델의 함수 간 관계 매핑(mapping)을 통해 AddSIM에서 실행 가능한 DEVS 모델 변환방법을 제시한다. 제안한 방법은 우선, 계층적으로 구성된 DEVS 모델을 단일 계층으로 변환하고, DEVS의 네 가지 함수(외부천이, 내부천이, 출력, 시간진행함수)를 AddSIM 플레이어 함수로의 변환을 주요 내용으로 한다.
An AddSIM(Adaptive distributed and parallel Simulation environment for Interoperable and reusable Models) is an integrated engagement simulation environment with high-resolution weapon system models for estimation and analysis of their performance and effectiveness. AddSIM can simultaneously handle the continuous dynamical system models based on continuous time, and command, control(C2) and network system models based on a discrete event. To accommodate legacies based on DEVS(Discrete Event System Specification) modeling, DEVS legacies must first be converted into AddSIM models. This paper describes how to implement DEVS models on AddSIM. In this study a method of mapping from hierarchical DEVS models to AddSIM players was developed: The hierarchical DEVS model should be flattened into a one layered model and four DEVS functions of the model, external transition, internal transition, output and time advance, should be mapped into functions of the AddSIM player.