Abstract
The actual complaint handling response of the company serves as an important success factor for the company to reduce defection rate of customers who have complaints. In this regard, this study sought to divide the company's complaint handling response into substantial compensation, favorable employee behavior and organizational procedures, empirically verify the effects of the customer's justice perception on trust and satisfaction, and thus to present the importance of the company's actual response. To this end, the data obtained from a survey of 210 customers who filed complaints directly to the company was analyzed using SPSS and AMOS. The research results can be summarized as follows. The compensation for customers with complaints has a significant effect on justice, and the favorable employee behavior also has a significant effect on justice. In addition, the organization procedures about handling complaints have a significant effect on justice. Especially the justice as justice perception was found to affect the future behaviors of customers such as trust and satisfaction. Based on these findings, this study presented implications and suggested future research.
기업의 실제적인 불만처리 반응은 불만 고객의 이탈을 줄이는 기업의 중요한 성공요인이다. 이에 본 연구는 기업의 불만처리 반응을 실질적인 보상, 종업원(직원)의 호의적인 행동 그리고 기업의 절차로 구분하였다. 이때 고객의 정의인식인 공정성 지각이 신뢰와 만족에 미치는 영향을 실증적으로 검증하여 실제적인 기업 반응의 중요성을 제시하고자 한다. 연구 대상은 기업에게 직접적으로 불만을 제기한 경험이 있는 210명의 설문 자료를 SPSS, AMOS를 이용하여 분석하였다. 연구 결과를 요약하면 불만고객에 대한 보상은 공정성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 종업원의 호의적인 태도도 공정성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 불만에 대한 기업의 절차 역시 공정성에 유의한 영향을 미치는 것으로 본 연구에서는 분석되었다. 특히, 이러한 공정성은 정의 인식으로 고객의 미래 행동인 신뢰와 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이런 연구 결과에 근거하여 시사점을 제시하고 미래 연구를 제안하였다.