이공계인력의 전환가능역량 조사

A Study on Transferable Skills of HRST

  • 이정재 (한국과학기술기획평가원 인재정책실) ;
  • 김진용 (한국과학기술기획평가원 인재정책실)
  • Lee, Jung-jae (Human Resources Policy Division, Korea Institute of S&T Evaluation and Planning) ;
  • Kim, Jin-yong (Human Resources Policy Division, Korea Institute of S&T Evaluation and Planning)
  • 투고 : 2014.12.08
  • 심사 : 2015.01.14
  • 발행 : 2015.01.31

초록

저출산 고령화에 따라 생산가능인구가 감소하면서 인적자원의 활용도 제고는 주요 정책 의제로 대두되고 있다. 전환가능역량은 인적자원 활용도를 제고하기 위한 핵심 요인으로 부각되고 있다. 동 논문에서는 최근 2년간 노동시장에 진입한 신규 이공계 인력의 전환가능역량을 조사하였다. 주요 결과로 1) 팀워크, 문제해결, 창의력이 노동시장에서 가장 중요한 전환가능역량으로 조사되었고 2) 산업별로 요구되는 전환가능역량에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 연구결과를 토대로 공학교육 관점에서 정책적 시사점을 제시한다.

As depopulation era is coming, increasing utilization of human resource becomes one of main policy issues. Transferable skills have been highlighted as one of key factors to deal this issue. This paper surveys transferable skills of new human resource in science and technology who firstly entered labor market in recent two years. Teamwoking, problem solving and creativity have been identified as the most important transferable skills. In addition, there is no difference among industry sectors in terms of required transferable skills. Based on the survey results, we consider political implication in engineering education.

키워드

참고문헌

  1. 박철우 외(2014). 생산가능인구 감소시대 인력정책 10대 이슈, 푸른사상
  2. 이정재 외(2014). 노동력 감소시대의 과학기술인력정책, 2014 한국기술혁신학회 추계학술대회
  3. KISTEP(2014). 이공계인력의 경력다변화기술 및 창의성수준조사, 한국과학기술기획평가원
  4. 홍성민 외(2012). 과학기술인력정책의 효과성 제고 방안: 이공계석.박사 노동시장 분석을 중심으로, 과학기술정책연구원
  5. Bennett, R.(2002). Employer's Demands for Personal Transferable Skills in Graduates: a content analysis of 1000 job advertisements and an associated empirical study, Journal of Vocational Education & Training, 54(4): 457-476 https://doi.org/10.1080/13636820200200209
  6. ESF(2009). Research Careers in Europe Landscape and Horizons: A report by the ESF Member Organization Forum on Research Careers, European Science Foundation(ESF), Strasbourg
  7. Gilbert, R. et al.(2004). The generic skills debate in research higher degrees. Higher Education Research & Development, 23(3): 375-388 https://doi.org/10.1080/0729436042000235454
  8. OECD(2011). Background note for the OECD RlHR Workshop on Transferable Skills for Researchers, Novermber
  9. Vitae(2012). The Vitae Researcher Development Framework and Researcher Development Statement: methodology and validation report, The Careers Research and Advisory Centre(CRAC)