References
- Eom, J. H. (1986). Speech-sound development in children aged three to five years in korean: With special reference to consonants. Ewha womans University. (엄정희 (1986). 3.4.5세 아동의 말소리 발달에 관한 연구: 자음을 중심으로. 이화여자대학교 석사학위 논문.)
- Hong, K. H., Shin, H. S. (2002). A longitudinal study of development of the infant's speech sounds: 18 to 24 months. Communication Sciences and Disorders, Vol. 7, No. 2, 105-124. (홍경훈, 심현섭 (2002). 유아의 말소리 발달 특성: 18-24개월 종단연구. 언어청각장애연구, 7권, 2호, 105-124.)
- Hong, J. H., Pae, S. Y. (2002). The coda error patterns of children aged from 2 to 5. Korean journal of communication disorders, Vol. 7, No. 2, 294-304) (홍진희, 배소영 (2002). 2세부터 5세 아동의 종성 발달에 관한 연구: 낱말 내 음절 위치와 어중초성의 마찰음을 고려하여. 언어청각장애연구, 7호, 2권, 294-304.)
- Kim, M. H., Lee, E. J., Han, J. S. (2012). Phonological characteristics of syllable-final consonants among children with mild mental retardation, children with functional articulation disorder, and typically developing children. Special education research, Vol. 11, No. 3, 189-213. (김미화, 이은주, 한진순 (2012). 경도 정신지체아동, 기능적 조음장애아동 및 일반아동의 종성 조음음운 특성. 특수교육, 11권, 3호, 189-213.)
- Kim, M. J. (2004). The development of the Korean Test of Articulation for Children. Yonsei University. (김민정 (2004). 아동용 한국어 조음검사의 개발. 연세대학교 박사학위 논문.)
- Kim, M. J. (2006). The phonological error patterns of preschool children in the 'Korean Test of Articulation for Children'. Communication Sciences and Disorders, Vol. 11, NO. 2, 17-31. (김민정 (2006). '아동용 조음검사'에 나타난 취학 전 아동의 음운 오류 패턴. 언어청각장애연구, 11호, 2권, 17-31.)
- Kim, M. J., Pae, S. Y. (2000). Phonological error patterns of korean children with specific phonological disorders. Speech science, Vol. 7, No. 2, 7-18. (김민정, 배소영 (2000). 정상 아동과 기능적 음운장애 아동의 음운 오류 비교: 자음정확도와 발달 유형을 중심으로. 음성과학, 7호, 2권, 7-18.)
- Kim, M. J., Pae, S, Y., Park, C. I. (2007). Assessment of phonological and articulation in children(APAC). Human Brain Research & Consulting. (김민정, 배소영, 박창일 (2007). 아동용 발음평가. 휴브알엔씨.)
- Kim, M. J., Seok, D. I. (2004). A study about the characteristics of phonological processes to children between age 3 to 4 years old. Korean journal of special education, Vol. 39, No. 1, 77-95. (김문정, 석동일 (2004). 3세와 4세 아동집단의 음운변동 특성 비교. 특수교육학연구, 39권, 1회, 77-95.)
- Kim, S. J. (2010). Syllable-final consonant error patterns of children with phonological disorders. Communication Sciences and Disorders, Vol. 15, No. 4, 549-560. (김수진 (2010). 기능적 조음음운장애 아동의 종성 음운변동 분석. 언어청각장애연구, 15호, 4권, 549-560.)
- Kim, S. J. (2012). Coda error patterns at word-midial position for 3 to 4 year old children. Communication Sciences and Disorders, Vol. 17, No. 2, 177-186. (김수진 (2012). 어중 두 자음 연쇄 조건에서 나타나는 3-4세 아동의 종성 발달. 언어청각장애연구, 17호, 2권, 177-186.)
- Kim, S. J., Lee, S. H. (2011). A comparison of korean articulation tests for evaluation phonological disorders. Special Education, Vol. 10, No. 11, 343-359. (김수진, 이수향 (2011). 음운장애 평가를 위한 한국어 말소리 검사 비교. 특수교육, 10호, 11권, 343-359.) https://doi.org/10.18541/ser.2011.02.10.1.343
- Kim, S. J., Shin, J. Y. (2008). Articulatory and phonological disorders. Sigmapress. (김수진, 신지영 (2008). 조음음운장애. 시그마프레스.)
- Kim, Y. T (1992). A study of phonological regression in 2-6 years of age: Omission and addition patterns. Rehabilitation Science, Vol. 2, 155-165. (김영태 (1992). 2-6세 아동의 음운변동에 관한 연구(1): 생략 및 첨가를 중심으로. 재활과학, 2호, 155-165.)
- Kim, Y. T., Seong, T. J., Lee, Y. K. (2003). Preschool Receptive Expressive Language Scale(PRES). Seoul Community Rehabilitation Center. (김영태, 성태제, 이윤경 (2003). 취학전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달척도. 서울장애인복지관.)
- Kim, Y. T., Shin, M. J. (2004). Urimal-Test of Articulation and Phonology(U-TAP). Hakjisa. (김영태, 신문자 (2004). 우리말 조음-음운평가. 학지사.)
- Kim, Y. T., Hong, G. H., Kim, G. H., Jang, H. S., Lee, J. Y. (2009). Receptive and Expressive Vocabulary Test(REVT). Seoul Community Rehabilitation Center. (김영태, 홍경훈, 김경희, 장혜성, 이주연 (2009). 수용.표현 어휘력 검사. 서울장애인복지관.)
- Kwon, J. Y. (2012). The development of coda in word-medial position for three th four-years-old children. Nazarene University. (권진영 (2011). 3-4세 아동의 어중종성 발달. 나사렛대학교 석사학위 논문.)
- Lee, J. H. (2004). The development of unreleased consonants in normal children of ages 2 to 4 years. Ewha wonans University. (이주현 (2004). 2-4세 정상아동의 종성파열음 발달. 이화여자대학교 석사학위 논문.)
- Pae, J. C. (2011). An introduction to korean phonology. Singubook. (배주채 (1996). 국어음운론 개설. 신구문화사.)
- Park, H. W., Gwak, K. J., Park, K. B. (2002). Korean Wechsler Preshool and Primary Scale of Intelligence(K-WPPSI). Bookes Publishing: Special Education. (박혜원, 곽금주, 박광배 (2002). 한국판 웩슬러 유아지능검사. 도서출판 특수교육.)
- Shin, J. Y. (2008). Bi-phoneme frequency of korean based on the analysis of spontaneous speech data. Communication Sciences and Disorders, Vol. 13, No. 3, 477-502. (신지영 (2008). 성인 자유 발화 자료 분석을 바탕으로 한 한국어의 음소 전이 빈도. 언어청각장애연구, 13호, 3권, 477-502.)
- Shin, J. Y. (2011). The sounds of korean. Knowledge and Education. (신지영 (2011). 한국어의 말소리. 지식과 교양.)
- Woo, H. K (2012). Coda error patterns at word medial position for 3-to-4 year-old's spontaneous speech. Nazarene University. (우혜경 (2012). 자발화에서 나타난 3-4세 아동의 어중종성 발달. 나사렛대학교 석사학위 논문.)