DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Developing Specialized Textbook Libraries for the Benefit of Research and Education

교육·연구의 활성화를 위한 교과서전문도서관 발전방향 모색에 관한 연구

  • 노영희 (건국대학교 문헌정보학과) ;
  • 최원태 (건국대학교 문헌정보학과) ;
  • 윤다영 (건국대학교 지식콘텐츠연구소)
  • Received : 2015.05.12
  • Accepted : 2015.06.12
  • Published : 2015.06.30

Abstract

The specialized textbook library provides resources for textbook publishers and textbook development professionals as well as others in related fields who are committed to the educational development of our country. The textbook library also supports research and education among the faculty and students. But, when examining the reality of the textbook specialized library, analysis concludes that it faces various problems such as state-supported operating budget shortfalls, weakness of public infrastructure, difficulty in collection of textbook-related data, and lack of inter-linked library systems. Thus, this study determined the development direction of the textbook specialized library through the process of literature analysis, case studies, and reflection of expert opinions. In this study, a long-term policy direction of the building and operating of textbook specialized libraries has been proposed as follows: organizing and operating a textbook specialized library, collecting and creating a list of textbook-related information resources, creating information strategy, and constructing specialized content for the textbook specialized library.

교과서전문도서관은 현재 우리나라 교육 발전을 위해 노력하고 있는 교과서 관련 분야의 전문가와 교과서 개발 출판사 등에 필요한 정보를 제공하고 있으며, 교수와 학생의 연구 및 교육을 지원하고 있다. 그러나 교과서전문도서관의 현실을 보면, 국가지원운영 예산 부족, 공공기반시설로서 기반 취약, 교과서 관련자료 수집의 어려움, 도서관 간 연계체제 미흡 등의 문제점을 안고 있는 것으로 분석되었다. 이에 본 연구에서는 문헌분석, 사례분석, 그리고 전문가의견수렴과정을 거쳐 교과서전문도서관의 발전방향을 제시하고자 하였다. 본 연구에서는 교과서전문도서관 구축 및 운영의 중장기 정책방향을 크게 교과서전문도서관 조직 및 운영, 교과서전문도서관 정보자원의 수집 및 목록작성 방안, 그리고 교과서전문도서관 정보화전략 및 특화콘텐츠의 구축 등으로 대분하여 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교과서정보관 [online]. [cited 2014.9.18]. .(Textbook Information Center [online]. [cited 2014.9.18]. .)
  2. 교육과학기술부. 2008. 디지털교과서 검인정 체계 구축 연구. 서울: 교육과학기술부.(Ministry of Education and Science Technology. 2008. A study on a system construction of government-authorized textbook. Seoul: Ministry of Education and Science Technology.)
  3. 교육과학기술부. 2009. 다양하고 질 좋은 교과서를 위한 미래형교과서 정책 토론회. 서울: 교육과학기술부.(Ministry of Education and Science Technology. 2009. The future textbook policy forum for various and high quality textbook. Seoul: Ministry of Education and Science Technology.)
  4. 국제교과서도서관 [online]. [cited 2014.9.18]. .(Foreign Textbook Library [online]. [cited 2014.9.18]. .)
  5. 금창연, 부길만, 채성혜. 2007. 교과용도서 발행 시스템 표준화에 관한 연구. 서울: 한국교과서연구재단. 연구보고 2007-2.(Geum, Changyeon, Gilman Boo, and Seonghye Chae. 2007. A Study on the Standardization of Publishing System in the Textbook. Seoul: Korea Textbook Research Foundation. Research report 2007-2.)
  6. 김덕근, 윤현진, 김명정, 서보국, 손형섭, 장일, 이소연. 2012. 교과용도서 관련 법규의 국제비교. 서울: 한국교육과정평가원. 연구보고 RRT 2012-5.(Kim, Deog-Keun, Hyunjin Yoon, Myungjung Kim, Boguk Seo, Hyungsub Son, Il Jang, and Soyeon Lee. 2012. Comparative Study of Law on the Curriculum Books on An International Level. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation. Research report RRT 2012-5.)
  7. 김만곤. 2006. 검정도서 수정․보완 체제 개선 방안에 관한 연구. 서울: 한국교과서연구재단. 연구 보고서 2006-4.(Kim, Mangon. 2006. A Study on the Improvement of the Measures on the Gove rnment- authorized Textbook Revision and Modification System. Seoul: Korea Textbook Resarch Foundation. Research report 2006-4.)
  8. 김만곤. 2009. 교과서 제도의 변화와 그 영향에 대한 전망. 교과서연구, 57: 4-9.(Kim, Mangon. 2009. "Changes in the textbook system and views on the impact of the textbook system." Textbook Research, 57: 4-9.)
  9. 김병규. 2009. 우리나라의 인정 도서 개발 현황. 교과서연구, 57: 26-35.(Kim, Byungkyu. 2009. "Development status of the approved books in Korea." Textbook Research, 57: 26-35.)
  10. 김상재. 2009. 교과서 대여제의 문제점과 해결 방향. 교과서연구, 57: 59-62.(Kim, Sangjae. 2009. "Problems and solution of the Textbook rental system." Textbook Research, 57: 59-62.)
  11. 김송득. 1996. 교과서 법률제도의 구조와 논리. 교육법학연구, 8: 121-144.(Kim, Songdeuk. 1996. "The structure and logic of textbooks legal system." The Journal of Law of Education, 8: 121-144.)
  12. 김유환. 2005. 교과서 국정 및 검인정제도의 법적 문제. 교육법학연구, 8(1): 1-23.(Kim, Yoo Hwan. 2005. "The Legal Problems of State Textbooks and Approval/Certification System of Textbook." The Journal of Law of Education, 8(1): 1-23.)
  13. 김재춘. 2009. 교과서 검정 체제 개선 방안 연구. 서울: 한국교육과정평가원. 연구보고 RRO 2009-5.(Kim, Jaechun. 2009. A study on improvement of textbook authorization system. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation. Research report RRO 2009-5.)
  14. 김재춘. 2012. 교과서 대여제 도입가능성 분석. 서울: 한국교과서연구재단.(Kim, Jaechun. 2012. Feasibility analysis for introducing the textbook rental system. Seoul: Korea Textbook Resarch Foundation.)
  15. 김정호. 2009. 교과서 인정 제도의 발전 과제. 교과서연구, 57: 19-25.(Kim, Jungho. 2009. "Challenges for the development of the textbook authorization system." Textbook Research, 57: 19-25.)
  16. 노영희, 최원태, 윤다영. 2014. 교과서전문도서관 포털사이트 구축을 위한 이용자 요구분석 연구. 한국정보관리학회지, 31(4): 69-102.(Noh, Younghee, Won-Tae Choi, and Dayoung Yun. 2014. "A Study on Users' Need Analysis for Building Textbook Special Libraries Portal Sites." Journal of the Korean Society for Information Management, 31(4): 69-102.)
  17. 문홍근. 2010. 인정도서 제도의 문제점과 개선을 위한 과제. 교과서연구, 60: 17-21.(Moon, Honggeun. 2010. "Challenges for improvement of textbook authorization system problems." Textbook Research, 60: 17-21.)
  18. 박도순, 전효선, 김명화, 홍후조. 2001. 교과서 심의.채택 제도 국제 비교 연구. 서울: 한국교과서연구재단.(Park, Dosoon, Hyosun Jeon, Myunghwa Kim, and Hoojo Hong. 2001. A Comparative Study of Textbook Approval and Adoption Policies. Seoul: Korea Textbook Research Foundation.)
  19. 박창언. 2003. 국정 교과서 제도의 합리성에 대한 비판적 논의: 교사의 교육의 자유에 대한 법적 해석을 중심으로. 교육과정연구, 21(3): 343-362.(Park, Chang Eon. 2003. "Focused on the Legal Interpretation of Educational Freedom for School Teachers = A Critical Discourse on the Logicality of the Government-published Textbook System." The Journal of Curriculum Studies, 21(3): 343-362.)
  20. 박창언. 2004. 교육 내용에 관한 법적 문제와 과제 교육권. 교육법학연구, 16(2): 77-97.(Park, Chang Eon. 2004. "An attempt to improve the legal problems on the content of education." The Journal of Law of Education, 16(2): 77-97.)
  21. 서울시교육청. 2007a. 교사의 관점에서 본 디지털교과서 기대효과 연구. 서울: 서울시교육청.(Seoul Metropolitan Office of Education. 2007a. A study on expectation effectiveness of digital textbook from teacher's viewpoint. Seoul: Seoul Metropolitan Office of Education.)
  22. 서울시교육청. 2007b. 디지털교과서 표준화 방안 연구. 서울: 서울시교육청.(Seoul Metropolitan Office of Education. 2007b. A study on standardization Digital Textbook. Seoul: Seoul Metropolitan Office of Education.)
  23. 서울시교육청. 2007c. 디지털교과서 활용에 따른 학습자 측면의 효과성 연구. 서울: 서울시교육청.(Seoul Metropolitan Office of Education. 2007c. A study on learner aspect from utilization of DigitalTextbook. Seoul: Seoul Metropolitan Office of Education.)
  24. 심재호. 2010. 교과서의 창의성과 다양성을 어떻게 구현할 것인가. 서울: 한국교육과정평가원.(Sim, Jaeho. 2010. How to implement creativity and diversity of a textbook. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation.)
  25. 유대균. 2012. 인정도서 정책의 배경과 방향. 교과서연구, 67: 8-12.(Yoo, Daekyun. 2012. "Background and direction of the approved books policy." Textbook Research, 67: 8-12.)
  26. 유학영, 송규각, 윤광원. 2009. 교과용도서 검정과 채택의 발전 방안 연구: 주요국의 교과용 도서제도 경향과 교과용도서 수급자의 요구 분석을 토대로. 서울: 한국교과서연구재단. 연구보고서 2009-1.(Yoo, Hakyoung, Kyugak Song, and Kwangwon Yoon. 2009. A Study on the Development Programs for Textbook Approval and Adoption. Seoul: Korea Textbook Research Foundation. Research report 2009-1.)
  27. 윤광원. 2009. 인정 도서 업무의 절차와 요령. 교과서연구, 57: 36-45.(Yoon, Kwangwon. 2009. "Business procedures and tips for the approved books." Textbook Research, 57: 36-45.)
  28. 이병욱, 강연흥, 조혜숙, 홍주환. 2009. 전문교과 인정도서 개발 방식 개선 방안. 서울: 한국교과서 연구재단. 연구보고서 2009-3.(Lee, Byungwook, Yeonheung Kang, Hyesook Cho, and Juhwan Hong. 2009. A Study on the improvement of textbook adoption system for the specialzed subject. Seoul: Korea Textbook Resarch Foundation. Research report 2009-3.)
  29. 이승구. 2006. 교과서 표기.표현 감수제 도입에 관한 논의. 교과서연구, 48: 52-59.(Lee, Seunggu. 2006. "Discussion on the introduction of supervision of textbook notation and expression." Textbook Research, 48: 52-59.)
  30. 이화성. 2009. 인정 도서 확대 정책에 따른 해결과제. 교과서연구, 57: 10-18.(Lee, Hwasung. 2009. "Challenges and solution in accordance with the Approved books expansionist policy." Textbook Research, 57: 10-18.)
  31. 조난심, 진재관, 방인자. 2010. 교과용도서 정책 현안 검토 및 제도화 방안 연구. 서울: 한국교과서 연구재단. 연구보고서 2010-3.(Cho, Nansim, Jaekwan Jin, and Inja Bang. 2010. A Study on Strategies of Institutionalization of the Textbook Policy Issues. Seoul: Korea Textbook Resarch Foundation. Research report 2010-3.)
  32. 조난심, 홍후조, 송현정, 김지현. 2004. 초.중등 국정 도서의 검인정화 방안 연구. 서울: 한국교육과정평가원. 연구보고 CRI 2004-3.(Cho, Nansim, Hoojo Hong, Hyunjung Song, and Jihyun Kim. 2004. Studies on Changing System for Elementary and Secondary School Textbooks from Government-issued to Government-authorizing or Adoption System. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research report CRI 2004-3. Research report 2004-3.)
  33. 최영복. 1998. 한국 교과서 목록 작성 및 그 수집 방안에 관한 연구. 서울: 한국교과서연구소.(Choe, Yeong Bok. 1998. A Study on Making a list of all textbooks published in Korea since 1945 and studying how to collect theses textbooks. Seoul: Korea Textbook Research Foundation.)
  34. 최진원. 2011. 디지털 교과서 도입에 대한 법률적 문제 - 저작권법을 중심으로. 정보법학, 14(1): 211-241.(Choe, Jin-Won. 2011. "Legal issue on the use of a digital textbook -Focusing on copyright act." Journal of Korea information law, 14(1): 211-241.)
  35. 홍후조, 백경선. 2007. 교과서 발행 제도 개선 방안에 관한 연구: 교과서 가격 및 검정 도서 책별 이익금 배분제와 발행제도를 중심으로. 서울: 한국교과서연구재단.(Hong, Hoo-Jo and Kyeong-Sun Baek. 2007. A Study on Improvement of Textbook Publishing Law: Textbook Prices and a Distribution System of Profit-sharing by Black Book, and Textbook Publication System. Seoul: Korea Textbook Research Foundation.)
  36. 황준성. 2006. 한국의 교과서 관련 법제 분석 및 개선 방안. 교육법학연구, 18(1): 205-235.(Hwang, Junsung. 2006. "An Analyses of the Korean Legislative System related to the Curriculum Books." The Journal of Law of Education, 18(1): 205-235.)
  37. Center for Research Libraries [online]. [cited 2014.9.18]. .
  38. Japan TextBook Research Center Library [online]. [cited 2014.9.18]. .
  39. KERIS. 2007a. 디지털교과서 현장적용을 위한 연구학교 운영방안 연구. 서울: KERIS.(Korea Education and Research Information Service. 2007a. A study on research school management plan for field application of Digital textbook. Seoul: Korea Education and Research Information Service.)
  40. KERIS. 2007b. 장애우용 전자교과서 개발 방향 연구. 서울: KERIS. 연구보고 CR 2007-20.(Korea Education and Research Information Service. 2007b. A study on development direction of Digitaltextbook for the disabled. Seoul: Korea Education and Research Information Service. CR 2007-20.)
  41. KERIS. 2008. 디지털교과서 효과성 측정 연구. 서울: KERIS. 연구보고 CR 2008-13.(Korea Education and Research Information Service. 2008. A study on effectiveness measurement of Digitaltextbook. Seoul: Korea Education and Research Information Service. CR 2008-13.)
  42. KERIS. 2009. 디지털교과서 활용이 학생과 교사의 건강에 미치는 영향 분석 연구. 서울: KERIS. 연구보고 CR 2009-14.(Korea Education and Research Information Service. 2009. A study on analysis effect of utilization of Digital Textbook on the student's and teacher's health. Seoul: Korea Education and Research Information Service. CR 2009-14.)
  43. Open textbook library [online]. [cited 2014.9.18]. .