누리과정 교사용 지도서와 초등 수학 교과서의 연계성 분석 -수학 내용, 용어와 기호, 수학적 과정을 중심으로-

Analysis of Continuity between Math-Related Activities of Nuri Manuals for Teachers and the Elementary Mathematics Textbooks - Focused on Mathematical Contents, Terms and Symbols, and Mathematical Processes -

  • Chang, Hyewon (Seoul National University of Education) ;
  • Lim, Miin (Seoul Oryu Elementary School) ;
  • Lee, Hwa Young (Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity)
  • 투고 : 2015.05.09
  • 심사 : 2015.06.12
  • 발행 : 2015.06.30

초록

본 연구는 2015 개정 교육과정의 총론의 중점 중 하나인 유치원 교육과정과 초등학교 교육과정의 연계 강화와 관련된다. 교육현장의 교사들이 교육과정보다 교과서에 더욱 의존적이라는 사실에 비추어 누리과정 교사용 지도서의 수학 활동과 초등 수학 교과서의 연계성을 분석하고, 그 결과에 기초하여 연계가 미흡한 내용에 대한 연계성 확보 방안을 제안하고자 하는 것이다. 이를 위해 구체적으로 누리과정 교사용 지도서와 초등 1, 2학년 수학 교과서를 수학 내용, 수학 용어와 기호, 수학적 과정의 세 가지 측면에서 비교 분석하였다. 본 연구의 분석대상은 3~5세 연령별 누리과정에 따른 교사용 지도서와 2009 개정 수학과 교육과정에 따른 초등학교 1, 2학년 수학 교과서이며, 본 연구와 동일선상에서 이루어진 누리과정과 초등학교 수학과 교육과정의 연계성 분석에 사용된 분석틀을 활용하였다. 각각에 대한 분석 결과를 제시하고, 그에 따른 논의로부터 양자 간의 연계성 확보 방안과 교육과정 개정 및 수학 교과서, 누리과정 교사용 지도서 개발에 있어서의 시사점을 제안하였다.

This study is related to reinforcement of the continuity between Nuri curriculum and elementary mathematics curriculum emphasized by 2015 revised national curriculum. Considering that teachers tend to rely much more on textbooks than on curriculum, we analyzed the continuity between math-related activities of Nuri manuals for teachers and the elementary mathematics textbooks and aimed to suggest several ways for securing the continuity based on the result of analyses. To do this, we compared and analyzed Nuri manuals (for ages three to five) for teachers and the first and second grade mathematics textbooks in three aspects: mathematical contents, mathematical terms and symbols, and mathematical processes. We adopted the same analysis framework including continuity, discontinuity and reverse continuity as the study on the continuity between Nuri curriculum and elementary mathematics curriculum. As a result, the results of analyses were revealed in three aspects, respectively. We also discussed the results and suggested some implications for securing the continuity of Nuri manuals for teachers and the elementary mathematics textbooks and for revising curriculum and its materials such as textbooks, workbooks or manuals for teachers.

키워드

참고문헌

  1. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정(교육과학기술부 고시 제2011-361호 [별책 8])
  2. 교육과학기술부(2012a). 사실상의 의무교육 실현을 위한 3-5세 연령별 누리과정. http://childschool.mest.go.kr/help/m_nuriebook/i.htm#jqeBook8
  3. 교육과학기술부(2012b). 5세 누리과정 교사용 지도서 (7). 교육과학기술부
  4. 교육과학기술부(2013). 3-5세 연령별 누리과정 해설서. 교육과학기술부, 보건복지부
  5. 교육부(2014). 2015 문이과 통합형 교육과정의 총론 주요사항 발표. 2014. 9. 24 교육부 보도자료. http://www.moe.go.kr/web/45859/ko/board/view.do?bbsId=294&boardSeq=56874
  6. 김규상(2013). 수학논술을 활용한 수업에서 나타나는 수학적 과정 사례 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김은혜(2014). 수학적 과정을 강조한 쓰기 활동이 학습에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 김창복, 황정숙, 김경철(2006). 유아수학교육. 양서원
  9. 문정원(2013). '3-5세 연령별 누리과정' 만 5세 수학적 탐구하기와 '수학과 교육과정' 초등 1학년 연계성 고찰. 경북대학교 대학원 석사학위논문
  10. 박경미(2010). '학년군'과 '수학적 과정'을 중심으로 한 외국 수학과 교육과정의 최근 경향 비교.분석. 대한수학교육학회지 <학교수학>, 12(4), 667-686
  11. 박경미, 권오남, 박선화, 박만구, 변희현, 강은주, 서보억, 이환철, 김동원, 김선희(2014). 문.이과 통합형 수학과 교육과정 재구조화 연구. 교육부
  12. 박상훈(2013). 누리과정과 초등 1학년의 수학교육 과정의 연계성 연구. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문
  13. 신이섭 외(2011). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구. 한국과학창의재단
  14. 이재영(2014). 5세 누리과정과 초등학교 1학년 교육과정의 수학교육내용 연계성 분석과 적절성에 대한 초등학교 교사의 인식. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 임미인, 장혜원(2015). 2009 개정 교육과정의 수학적 과정과 CCSSM의 수학적 실천의 비교에 따른 초등 수학 교과서 분석. 대한수학교육학회지 <학교수학> 17(1), 1-18
  16. 장혜원, 김동원, 이환철(2013). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서 연계 분석 연구 -2009 개정 교육과정 초등학교 1-2학년군을 중심으로-. 대한수학교육학회지 <학교수학> 15(4), 759-783
  17. 장혜원, 강태석, 박원규(2014). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서 연계 분석 연구 -2009 개정 교육과정 초등학교 3-4학년군을 중심으로-. 한국과학창의재단 BD 1406-0002
  18. 장혜원, 이화영, 임미인(2015). 유치원 교육과정과 초등수학 교육과정의 내용 연계성 분석 -누리과정과 2009 개정 수학과 교육과정을 대상으로-. 대한수학교육학회지 <수학교육학연구> 25(2), 207-223
  19. 허난, 문혜련(2013). 누리과정과 2009 개정 초등학교 수학과 교육과정의 연계성 분석. 한국영유아보육학회, 82, 1-19
  20. Isenberg, J. P., & Quisenberry, N.(2002). Play: Essential for all children childhood education, Fall, 79(1), 33-39
  21. Johnson, J. E., Christie, J. F., & Wardle, F.(2005). Play, development, and early education. Boston, MA: Pearson
  22. Morrison, G. S.(1998). Early childhood education today. New York: Macmillan Publishing Company
  23. Parks, A. N.(2014). Exploring mathematics through play in the early childhood classroom. VA: NCTM
  24. Thompson, D. R.(2012). Modifying textbook exercises to incorporate reasoning and communication into the primary mathematics classroom. In Kaur, B. & Lam, T. T.(Eds.), Reasoning, communication, and connections in mathematics. 2012 yearbook of Association of mathematics educations. 57-74. Singapore: World scientific publishing