Abstract
In this paper, a command and control (C2) system development using a network emulator is treated. Due to the development of information and communication technologies enabling reinforcement of information exchange and computational capability, an operational concept network centric warfare (NCW) was introduced. In here, it summarizes a developmental test environment build based on dummynet, one of the software based network emulator, and an operational concept of target command and control system. Moreover, I explain command and control system developmental test cases and results, and suggest an operational concept to overcome limitations of target communication system. I expect this concept will reduce data traffic of proposed C2 system especially plot messages which is distributed same data with short interval.
본 논문에서는 네트워크에뮬레이터를 활용한 지휘통제시스템의 시험환경 구성, 결과 및 설계반영사항에 대해 다룬다. 정보통신기술의 발달에 의한 정보교환능력과 연산능력의 강화는 네트워크중심전이라는 개념을 가져오게 되었는데, 네트워크중심전에서 무기체계사용자가 빠른 상황판단을 내려 적합한 명령을 내릴 수 있게 지원하는 것이 지휘통제 체계이다. 본문에서는 소프트웨어 기반 네트워크 에뮬레이터중 하나인 dummynet을 활용한 시험환경 구축을 설명하고, 개발된 지휘통제시스템의 운용개념을 요약하였다. 더 나아가 시험 케이스 및 결과에 대해 설명하고, 목표 통신망에서의 제약사항을 극복할 운용개념을 제시하였다. 제안한 방식을 활용하면 항적메시지와 같이 여러 단말기가 같은 데이터를 빠른 주기로 공유할 때 유통 데이터를 크게 감소시킬 것으로 기대된다.