Abstract
These days, corporations which are eager to improve employees' performance and focus on consistent management highlight core values and core value education. The purpose of this research is to present a case study on the core value education administered by large corporations, to analyze and compare them, and finally present implications for the core value education. For this purpose, 5 large corporations in Korea have been selected. The data was collected from secondary sources and through interviews with the present and former educators in charge of core value education of those corporations. This study found that 5 large corporations commonly considered their core value as a main source of competitiveness and focused on the systematic core value education. But at the same time, each of them chose its own way to educate employees. Their strategies, management methods, and connection to the personnel policy differed in details. 5 large corporations were shown that they reached the level of understanding and empathy, but only 2 large corporations were interviewed as to reach the level of practice. To make core value internalized in the employees' thoughts and acts, it is required to strengthen alliance between core values and work which encourages worker's real practice in their daily lives, to have a diverse curriculum according to the work categories and regions, and to emphasize the connection with other policies especially evaluation policy.
최근 핵심가치 교육은 성과 향상 및 지속가능한 경영을 이루기 위한 주요 방법의 하나로 각 기업으로부터 주목을 받고 있다. 본 연구의 목적은 국내 대기업 그룹사의 핵심가치 교육에 대한 사례연구를 통해 각 대기업의 핵심가치 교육 수준을 체계적으로 비교 분석하고, 핵심가치 교육에 대한 시사점을 제공하는 것이다. 이를 위해 핵심가치 교육을 실시하고 있는 대기업 그룹사 다섯 곳을 선정하여 핵심가치 교육을 담당하고 있는 현직 HRD 담당자 및 각 사의 핵심가치 교육에 참여한 경험이 있는 전 현직 사원을 대상으로 면담 을 실시하였다. 분석결과, 모든 기업이 핵심가치를 성과 향상의 핵심 요소로 보고 체계적인 교육을 위해 많은 노력을 기울이고 있었지만 구체적인 실천전략, 운영방식, 인사 제도와의 연계방안 등에서는 각 사별로 차이가 있었다. 이에 따라 핵심가치 실천의 수준도 다섯 개 그룹 공히 핵심가치를 이해하고 공감하는 수준에는 해당되었으나, 핵심가치를 실제 업무에서 실천하는 수준은 일부를 제외하고는 미약한 것으로 나타났다. 따라서 향후 기업에서 핵심가치를 효과적으로 내재화하고 실천에 옮길 수 있도록 하기 위해서는 핵심가치와 업무 사이의 정렬을 통한 실천 유도, 업무 특성에 맞는 맞춤형 핵심가치 교육 실시, 평가 보완 및 관련 제도와의 연계 확대 등이 필요하다.