Abstract
This study has suggested the measures to overcome employees' mannerism and to form psychological capital through servant leadership of managers in travel agencies. The results through sample analysis aimed at 163 general employees of travel agencies in Seoul have been drawn as follows. First, in the analysis of relationship between employees' mannerism in travel agencies and psychological capital, only unconscious attitude has proved to have a negative influence on hope and optimism. Second, servant leadership has proved to improve passive attitude of mannerism, which ameliorates self-efficacy, recovery and optimism among psychological capital. Lastly, servant leadership has turned out to produce regulating effect to decrease recovery as for employees in mannerism who have a tendency toward stability orientation. These results originate from the study on the role of servant leadership toward employees' psychological attitudes. A follow-up study should proceed to qualitatively improve a research on employees' mannerism in travel agency and psychological capital.
여행사는 다양한 관광산업 중에서도 인적의존도가 높은 산업으로써 인적자원관리의 중요성이 중대한 경영문제로 취급되고 있는데, 특히 최근에 종사자들이 매너리즘을 경험하고 개인의 심리적자본이 위축되고 있어 이를 극복하고 조직성과를 극대화할 수 있는 방안이 절실하다. 이에 본 연구는 여행사 종사자의 매너리즘 극복과 심리적자본 배양을 위한 관리자 서번트리더십의 필요성과 중요성 및 활용 방향을 제시하고자 하였으며, 이를 위하여 서울특별시 일반여행업종사자 중 163명의 표본분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 여행사 종사자의 매너리즘과 심리적자본과의 관계 분석에서는 무의식적태도 요인만이 희망 및 낙관주의에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 둘째, 서번트 리더십은 매너리즘의 수동적 태도를 개선하여 심리적자본 중 자기효능감, 복원력 및 낙관주의 등을 향상시키는 요소로 검증되었고, 마지막으로 서번트 리더십은 안정감 추구성향의 매너리즘 종사자에게는 복원력을 저하시키는 조절효과를 발생하는 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 여행사 종사자의 심리적태도에 기인하는 매너리즘 관리의 중요성과 관리적 차원의 서번트 리더십의 역할을 규명하는 결과이며, 관련한 후속연구를 통한 여행사 종사자의 매너리즘과 심리적자본에 대한 연구의 질적 향상과 실무적 관점에서 종사자의 매너리즘 개선 및 관리가 필요하다.