Abstract
Through short-answer questions, we can reflect the depth of students' understanding and higher-order thinking skills. Scoring for short-answer questions may take long time and may be an issue on consistency of grading. To alleviate such the suffering, automated scoring systems are widely used in Europe and America, but are in the initial stage in research in Korea. In this paper, we propose a semi-automatic scoring system for short Korean free-text responses using semi-supervised learning. First of all, based on the similarity score between students' answers and model answers, the proposed system grades students' answers and the scored answers with high reliability have been included in the model answers through the thorough test. This process repeats until all answers are scored. The proposed system is used experimentally in Korean and social studies in Nationwide Scholastic Achievement Test. We have confirmed that the processing time and the consistency of grades are promisingly improved. Using the system, various assessment methods have got to be developed and comparative studies need to be performed before applying to school fields.
서답형 문항은 학생들의 종합적인 사고력을 평가할 수 있다는 장점이 있으나, 채점 비용이 많이 들고 채점자의 주관이 개입될 수 있다는 단점이 있다. 이런 단점을 개선하기 위해 영어권에서는 자동채점 시스템을 개발하여 사용하고 있으나, 한국어의 경우에는 아직 여전히 연구 단계에 있다. 본 논문에서는 준지도학습 방법을 이용한 한국어 서답형 문항의 채점 시스템을 제안한다. 제안된 시스템은 모범답안을 초기 모델로 학생답안의 일부를 채점하고 그 결과를 이용해서 점진적으로 학생답안의 채점을 늘려가는 준지도학습 방법을 이용한다. 제안된 시스템을 평가하기 위해서 2013학년도 학업성취도 평가의 국어 및 사회 과목의 서답형 문항을 사용했다. 채점 시간과 일관성에 관해서 매우 좋은 결과를 얻었다. 그 결과 채점 시간을 크게 단출할 수 있었으며 다양한 채점 방법을 적용하여 객관성을 확보한다면 현장에서 바로 적용할 수 있을 것으로 기대된다.