A Usability Testing of the Word-Prediction Function of the AAC Keyboard for the People with Cerebral Palsy

보완대체의사소통(AAC) 글자판의 단어예측기능에 대한 뇌병변장애인 대상의 사용성 평가

  • 이희연 (경인교육대학교 특수(통합)교육과) ;
  • 홍기형 (성신여자대학교 IT학부)
  • Received : 2015.05.08
  • Accepted : 2015.08.28
  • Published : 2015.08.31

Abstract

The purpose of this study was to examine (1) the influence of the word-prediction function on the sentence generation speed and (2) the necessity, convenience, and satisfaction of the word-prediction function of the AAC keyboard. A total of 10 adults with cerebral palsy participated and the word-prediction function of the Korean high-tech AAC device called "MyTalkie Smart" keyboard was used for this study. Participants were required to generate sentence as voice outputs using a word-prediction function and letters direct-input function respectively, then they were required to evaluate the necessity, convenience, and satisfaction using a five-point Likert scale. Other user requirements were examined using a free feedback. The results of this study presented that the sentence generation speeds were faster when participants used a word-prediction function than using a letters direct-input function. However, there was no statistically significant difference between these two input methods, and it might be due to the lack of time to practice the new device. Participants showed positive responses for the necessity, convenience, and satisfaction of the word-prediction function.

본 연구의 목적은 (1) 구어로 의사소통을 하는데 어려움을 가지고 있는 뇌병변장애인을 대상으로 보완대체의사소통 글자판의 단어예측기능이 문장산출 속도에 미치는 영향 및 (2) 단어예측기능의 필요성, 편의성, 만족도 등을 조사하는 것이다. 총 10명의 성인 뇌병변장애인들이 평가에 참여하였고, 한국형 하이테크 AAC 기기인 마이토키스마트의 글자판에 탑재된 단어예측기능이 평가도구로 사용되었다. 참가자들은 제시되는 문장을 단어예측기능과 낱글자 직접입력방식을 각각 사용하여 음성출력한 후에, 단어예측기능의 필요성, 사용 편의성 및 만족도를 5점 척도로 평가하도록 요청되었고, 자유 피드백을 통해 기타 의견들을 조사하였다. 연구결과, 문장예측기능을 사용했을 때의 문장생성속도가 낱글자입력방식을 사용했을 때보다 평균적으로 빠르게 나타났으나 통계적으로 유의한 차이는 나타나지 않았다. 이는 참가자들이 새로운 실험도구를 충분히 연습하고 학습할 적응기간이 부족했기 때문인 것으로 보인다. 참가자들의 문장예측기능에 대한 필요성, 편의성, 만족도 등은 전반적으로 긍정적인 응답을 나타냈다.

Keywords

References

  1. Beukelman, D. R., & Mirenda, P., Augmentative and alternative communication: Supporting children and adults with complex communication needs (4th ed.). Baltimore: Paul H. Brookes., 2013.
  2. Trnka, K., Yarrington, J.M. & McCoy, K.F., "The Effects of Word Prediction on Communication Rate for AAC," Proceedings of NAACL HLT 2007, Companion Volume, pp. 173-176, 2007.
  3. Anson, D., Moist, P., Przywara, M., Wells, H., Saylor, H. & Maxime, H., "The Effects of Word Completion and Word Prediction on Typing Rates Using On-Screen Keyboards," Assistive Technology, vol. 18, pp. 146-154, 2006. https://doi.org/10.1080/10400435.2006.10131913
  4. Tam, C. & Wells, D., "Evaluating the Benefits of Displaying Word Prediction Lists on a Personal Digital Assistant at the Keyboard Level," Assistive Technology, vol. 21, pp. 105-114, 2009. https://doi.org/10.1080/10400430903175473
  5. 김경양, 박은혜, "스크립트를 이용한 AAC 중재가 중도장애 아동의 의사소통기능 습득에 미치는 효과," 언어청각장애연구, 제6권 제2호, pp. 331-354, 2001.
  6. 김은경, 김라경, "국내 보완대체이사소통(AAC) 중재가 특수교육대상학생의 의사소통 능력에 미치는 효과 분석," 특수교육, 제13권 제3호, pp. 25-51, 2014.
  7. 김정연, 김시원, "지역사회 상황 스크립트를 이용한 AAC 중재가 비구어 지적장애 학생의 의사소통 행동에 미치는 효과," 특수아동교육연구, 제13권 제4호, pp. 625-643, 2011.
  8. 조서영 김정연, "사물과 사진을 활용한 스크립트 활동이 중도⋅중복장애학생의 의사소통행동에 미치는 영향," 제2권 제1호, pp. 23-48, 2014.
  9. 박은혜, "Development of Korean-style AAC system: Assistive Technology and Universal Design in Higher Education," Proceedings of the 4th International Symposium on QoLT, pp. 61-74, 2012.
  10. 임장현, 박은혜, 이설희, "지체장애인을 위한 글자 기반 의사소통프로그램 개발 기초연구," 특수교육, 제12권 제1호, pp. 247-273, 2013.