DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on 2011 Reformed Elementary School Mathematics Curriculum Between Korea and China

2011년 발표된 한국과 중국의 초등학교 수학과 교육과정 비교 분석

  • Received : 2015.03.31
  • Accepted : 2015.04.23
  • Published : 2015.04.30

Abstract

This study is a comparative study on the Korean and Chinese elementary school mathematics curriculum. Korea and China have announced a new mathematics curriculum in 2011, and have recently carried out in the whole school year. Korea and China are the countries to manage the national curriculum. The comparison with China is significant because of the similarity of our tradition and culture. In addition, the influence of Chinese education has been increasing gradually. Thus, the curriculum comparison between China and Korea has a significant value. Through this study, I extract the significant implications of mathematics education in Korea. This study can be summarized as the following. First, I have analyzed the elementary mathematics curriculum document systems in Korea and China. Second, I compared the goals of mathematics education in Korea and China. Third, this study compared the content areas and learning in elementary school mathematics curriculum in Korea and China. Fourth, I have analyzed the teaching and learning methods and the assessment of Korea and China. Finally, we compared and analyzed the proposed points for action set out in elementary school mathematics curriculum courses in Korea and China. The results of this study are expected to provide significant implications for the new curriculum document structure and mathematical contents of Korea.

본 연구는 우리나라와 중국의 초등학교 수학과 교육과정 문서에 대한 비교 연구이다. 우리나라와 중국은 2011년 같은 해에 초등학교 수학과 개정 교육과정을 발표하였고, 최근 현장 적용에 들어갔다는 측면에서 매우 유사한 점이 많다. 게다가 중국은 우리나라와 비슷한 입시제도, 교육환경, 자녀교육에 대한 관심도를 가지고 있는 국가라는 측면에서 우리나라 교육에 시사하는 점이 적지 않다. 우리나라는 2015년 9월 공시 예정으로 새로운 초등학교 수학과 교육과정을 개발하고 있다. 따라서 본 연구 결과는 새로운 교육과정 문서 체제 및 내용 구성에 유의미한 시사점을 제공할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 2009개정 수학과 교육과정, 서울: 교육과학기술부.(The Ministry of Education, Science, and Technology (2011). 2009 Reformed mathematics curriculum, Seoul: MEST.)
  2. 교육부 (1992). 6차 수학과 교육과정, 서울: 교육부.(The Ministry of Education (1992). 6th mathematics curriculum, Seoul: ME.)
  3. 교육부 (1997). 7차 수학과 교육과정, 서울: 교육부(The Ministry of Education (1997). 7th mathematics curriculum, Seoul: ME.)
  4. 교육인적자원부 (2007). 2007개정 수학과 교육과정, 서울: 교육인적자원부.(The Ministry of Education and human resources development (2007). 2007 Reformed mathematics curriculum, Seoul: MEHRD.)
  5. 교육인적자원부, 경상남도교육청 (2008). 세계 각국의 교육과정(V)-중국-. 교육과정 자료-415, 경남: 경상남도교육청.(The Ministry of Education and human resources development & Gyeongnam office of education (2008). Curriculum in the world(V)-China-, Gyeongnam: Gyeongnam office of education.)
  6. 문교부 (1981). 4차 수학과 교육과정, 서울: 문교부.(The Ministry of Education (1981). 4th mathematics curriculum, Seoul: ME.)
  7. 문교부 (1987). 5차 수학과 교육과정, 서울: 문교부.(The Ministry of Education (1987). 5th mathematics curriculum, Seoul: ME.)
  8. 박경미 (2004). 중국 수학 교육과정의 내용과 구성 방식의 특징, 학교수학 16(2), 119-134.(Park, K. M. (2004). The Features of Contents and Structures of Mathematics Curriculum of China, Schol Mathamtics 6(2), 119-134.)
  9. 박경미.권오남.박선화.박만구.변희현.강은주.서보억.이환철.김동원.김선희 (2014). 문.이과 통합형 수학과 교육과정 재구조화 연구, 서울: 교육부.(Park, K. M., Kwon, H. N., Park, S. H., Park, M. G., Phen, H. H., Kang, E. J., Suh, B. E., Lee. H. C., Kim, D. W. & Kim. S. H. (2014). A research on humanities and nature integrated mathematics curriculum restructuring, Seoul: ME.)
  10. 이서우.김석우.김태현 (2013). 중국 중학교 수학 교육과정에 관한 교사들의 관심도 분석, 서울대학교 아시아교육연구 14(2), 143-163.(Lee, S. W., Kim, S. W. & Kim, T. H. (2013). Analysis of Teachers' Concerns in Chinese Middle School Mathematics Curriculum, Asian journal of education 14(2), 143-163.)
  11. 전영주 (2011). 중국 대학입학시험의 수학 평가내용 및 구성 고찰. 한국학교수학회논문집 14(1), 85-100.(Jeon, Y. J. (2011). A Study on the Assessment Contents and Construction of Mathematics in the College Scholastic Ability Test of China, Journal of the Korean School Mathematics 14(1), 85-100.)
  12. 정미경 (2001). 한국.중국.독일의 초등교육과정 편성.운영 현황 분석, 교육문제연구 15(1), 157-183.(Jung, M. K. (2001). An Investigation on the International Comparative Research on Elementary School Curriculum in Korea, China and German, Journal of research in education 15(1), 157-183.)
  13. 한국교육과정평가원 (1999). 비영어권 국가의 교육과정 및 교육평가 자료집, 연구보고 RRC 99-6-2.(Korea Institute for Curriculum and Evaluation (1999). Curriculum and educational evaluation collections for non-English speaking countries, RRC 99-6-2.)
  14. 한국교육과정평가원 (2012). 2012 교육과정, 교육평가 국제동향 연구: 대만,싱가포르, 일본, 중국, 연구자료 ORM 2012-115-1.(Korea Institute for Curriculum and Evaluation (2012). 2012 international trends of curriculum, teaching evaluation study: Taiwan, Singapore, Japan, China, ORM 2012-115-1.)
  15. Feng, D. (2006). China's recent curriculum reform, Planning and Changing 37(1), 131-144.
  16. Li, Q.. & Ni, Y. (2013). Debates on the basic education curriculum reform and teachers' challenges in China, Chinese Education and Society 45(4), 9-21.
  17. Wang, Y., Bian, Y., Xin T., Kher, N. & Houang, R. T. (2012). Examination of mathematics intended curriculum in china from an international perspective, US-China Education Review B 2, 150-162.
  18. Zhong, Q. (2006). Curriculum reform in China: Challenges and reflections. Frontiers of Education in China 1(3), 370-382. https://doi.org/10.1007/s11516-006-0014-3
  19. 敎育部 (2011). 義務敎育各學科課程標准<2011年版>, 北京: 北京師範大學出版集團.
  20. The Ministry of Education (2011). 2011 reformed Chinese Mathematics Curriculum, Beijing: Beijing Teachers University Press.

Cited by

  1. 한국과 뉴질랜드 초등학교 저학년의 덧셈과 뺄셈 지도방법에 관한 고찰 vol.31, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7858/eamj.2015.037
  2. 중학교 수학과 교육과정 수와 연산 영역의 재구조화 연구 vol.59, pp.2, 2015, https://doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.2.167