A study on change of gamification marketing through social media -Focusing on the marketing of facebook fan page and instargram hashtag-

소셜미디어를 통한 게이미피케이션 마케팅의 변화 방향에 대한 연구 - 페이스북의 팬페이지와 인스타그램의 해시태그 마케팅을 중심으로 -

  • 문하나 (이화여자대학교 디지털미디어학부) ;
  • 이유진 (이화여자대학교 디지털미디어학부) ;
  • 박승호 (이화여자대학교 디지털미디어학부)
  • Received : 2015.08.10
  • Accepted : 2015.08.21
  • Published : 2015.08.31

Abstract

This study investigates in depth of the new marketing trend, in which social media, an effective marketing tool for promoting a new product, and gamification technic of engaging consumers in communication, are combined. Although gamification has been applied to various fields for a long time, conventional way of applying gamification is different from when it is combined with socialmedia. Therefore, this study examines the background and characteristics of the convergence phenomena between the social media and gamification based on the theoretical consideration of the social media and gamification. Then, the cases of social media marketing utilizing gamification are analyzed and classified into general participation, active participation, creative behavior, networking, and experiential type according to the user's different levels and ways of participation. As a result, when the social media and gamification are combined, the change of an aspect is found to be more meaningfully influential to today's consumers as in competition - achievement - relationship, compared to the conventional way of game mechanics. This study has significance in the way that it established a useful basis for the marketing strategy through the study of the new game mechanics that has been applied to social media marketing utilizing gamification.

이 연구는 상품을 알리는 마케팅 측면에서 유용한 수단인 소셜미디어와 소비자를 설득하는 커뮤니케이션 측면에서 유용한 수단인 게이미피케이션 기법을 결합한 새로운 마케팅 트렌드를 심도 있게 살펴보고자 한다. 게이미피케이션은 오래전부터 다양한 분야에서 활용된 기법이나 고전적 게이미피케이션 기법과 소셜미디어 상에서의 게이미피케이션 기법에는 차이가 존재한다. 따라서 소셜미디어와 게이미피케이션에 대한 이론적 고찰을 바탕으로 소셜미디어와 게이미피케이션의 결합 현상의 배경과 특징을 살펴보았다. 그리고 게이미피케이션을 활용한 소셜미디어 마케팅 사례분석을 통해 사용자의 마케팅 참여 정도와 방법에 따라 일반참여형, 주도적 참여형, 창조행위형, 관계형, 체험형으로 기업의 마케팅을 유형화했다. 이를 통해 소셜미디어와 게이미피케이션이 결합할 때 나타나는 변화양상을 고전적 게임기법과 비교하였는데, 경쟁-성취-관계가 오늘날의 소비자에게 좀 더 유의미한 영향을 주는 요인으로 파악되었다. 이 연구는 게이미피케이션을 활용한 소셜미디어 마케팅의 변화된 게임기법을 연구하여 마케팅 전략에 도움이 되는 기반을 마련했다는 점에 의의가 있다.

Keywords