Abstract
Although there are usual security threats caused by the characteristics of cloud services, more public institutions plan to introduce the cloud services rapidly, as the increase of recognition for its advantage. The previous studies have focused on the security threats and the quality as a hindrance of activation of cloud services. Those also have stressed the importance of the quality in the cloud user side. But there was no consideration about which quality factors impact on the satisfaction of users. Therefore, this study analyzed the importances of quality in specific five major factors. The results also presented that the SLA guarantee is more important than the security performance. This research will contribute to cloud services providers in Korea, by aiding the establishment of effective quality strategies.
클라우드 서비스의 특징으로 인한 보안위협이 상존함에도 불구하고 클라우드 서비스의 장점의 급부상 등으로 국내 클라우드 서비스는 중장기적으로 확산될 전망이다. 그동안 많은 연구에서는 클라우드 서비스 활성화의 저해요인으로 주로 보안 위협과 품질을 지적하였다. 이용자 측면에서 클라우드 서비스의 품질 중요성이 강조되고 있는 가운데, 품질항목들이 클라우드 서비스 이용자의 만족도에 어느 정도 중요한 영향을 미치는지에 대한 고찰은 없었다. 따라서 본 연구에서는 클라우드 서비스를 사용 경험이 있는 이용자 대상으로 품질 중요도 인식에 대한 설문 분석을 하였다. 분석 결과 'SLA 보장'이 '보안 성능' 보다 이용자 만족도에 더 중요한 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 향후 클라우드 서비스를 제공하는 기업들의 '이용자 중심의 품질 전략 수립'에 도움이 될 것으로 기대된다.