'Female Basketball Athletes Entered the College of Education': A Story about Education and Career of Student Athletes

'여자농구선수들, 사범대학에 오다': 학생선수의 학업과 진로에 대한 이야기

  • Received : 2015.06.01
  • Accepted : 2015.07.26
  • Published : 2015.07.31

Abstract

The purpose of the present study is to observe in-depth what kind of changes the establishment of a female basketball team in a college of education and the experiences the female basketball players have within that situation bring to their lives and their paths in life and social implications. To achieve this purpose, the female basketball team at the Department of Physical Education in P University was selected as a research environment and its members as research participants and qualitative research was conducted. Research results showed first, that female basketball athletes were already on a set path before they entered college. They had not thought about their path in life independently and had a passive attitude towards their life paths and were experiencing a culture in which studies were not permitted. Second, female basketball athletes discovered a new path upon college entrance. While meeting various friends, they gained friends and not just colleagues and after becoming aware that the main character in their lives is 'themselves', they showed autonomy. Based on this, factors for their change, which are the implications of this study, were first, the environment of P University's college of education which has strict regulations and a strong emphasis on academics when compared to other universities, second, the identity of being the first enrollments into the female basketball team of P University's college of education and the distinct characteristics of being a female athlete, third, the group's leader who contributed to their positively directed change. Ultimately, these factors served an important role in leading their change in the large frame of a university environment.

본 연구는 사범대학의 여자농구부 신설과 여자농구선수들이 그 속에서 겪게 되는 경험이 삶과 진로에 어떠한 변화를 가져오게 되었는지, 그리고 그것이 가지는 사회적 함의를 심층적으로 살펴보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 P대학교 체육교육과의 여자농구부를 연구 환경 및 연구 참여자로 선정하고 질적연구를 실시하였다. 연구결과, 첫째, 대학 입학 전 여자농구선수들은 이미 정해진 길을 가고 있었다. 그들은 진로에 있어 수동적이고 소극적인 태도로 자신의 진로에 대해 주체적으로 생각해보지 않았으며, 공부가 허락되지 않는 문화를 경험하고 있었다. 둘째, 여자농구선수들은 대학 입학 후 새로운 길을 발견하게 되었다. 다양한 친구들을 만나게 되면서 동료가 아닌 친구를 얻게 되었으며, 내 인생의 주인공은 바로 '나' 자신이라는 사실을 자각하고 주체적인 모습을 보여주었다. 이를 토대로 본 연구사례가 지니는 함의로써 그들을 변화하게 한 요인을 살펴보면, 첫째, 타 대학에 비해 상대적으로 학업에 비중을 두고 엄격히 규정하고 있는 P대학교 사범대학이라는 환경, 둘째, P대학교 사범대학의 여자농구부 첫 입학생이라는 정체성과 여자선수라는 특수성, 셋째, 이들을 긍정적인 방향으로 변화시키는 데 일조한 그룹 내 리더의 존재였다. 결국, 이러한 요인들은 대학 환경이라는 큰 틀 안에서 이들의 변화를 이끌어내는데 중요한 역할을 했음을 알 수 있었다.

Keywords