Training Needs Analysis for the Roles and Competency of Field Representatives in Electric Work

전기공사 현장대리인의 역할 및 역량에 대한 교육요구분석

  • Received : 2015.02.11
  • Accepted : 2015.03.23
  • Published : 2015.03.31

Abstract

The purpose of this study are to provide the basic data materials and implementations for successful performance of electric-work field representatives of South Korean firms by identifying their roles and competency and examining their educational need. For this research purposes, three phased analysis was followed on: (1) the roles of electric-work field representatives, (2) competency of electric-work field representatives and (3) educational need for their competency. This research method was to conduct a focus group interview for 10 expert field representatives along with survey. The collected data materials were processed by MS Excel and SPSS 21.0 for statistical analysis including average, standard deviation and other basic statistics; the gap in awareness of field representatives; and need values. For the needs analysis, the difference between significance of field representatives' competency and current status was examined by t test. And the awareness gap between competency importance and current status was identified based on the Borich equation. The Locus for Focus model was employed herein to identify the kinds of competency with high importance and high inconsistency to prioritize. As a result, this research has found as follows: first, the roles of field representatives were found to be in 13 different kinds of roles. Second, electric-work field representatives were found to need to have 16 different skills. Third, regarding the 16 abilities, the gap between current status and significance was analyzed herein. The results showed statistically significant differences in all cases. The Borich needs analysis found the first required ability was communication ability followed by power of execution, conflict management ability, analytical thinking and time management ability. Also, the results of Locus for Focus model analysis displayed that the first quadrant(HH) included 7 highly-demanded abilities of communication ability, analytical thinking, decision making ability, specialty, time management ability, power of execution and drive for work implementation. The top-priority group was found to have 5 items of communication ability, analytical thinking, time management ability, power of execution and drive for work implementation which were commonly seen in the Locus for Focus model outcomes. Based on these findings, this research could identify the roles and competency of electric-work field representatives and provide the basic data materials applicable to future personal management of electricity companies including recruitment, division of work, job description, evaluation, etc. Also this research offered guidelines on demanded abilities in the field and where to place priority. The kinds of abilities with high educational demand as found in this research must be considered in designing educational programs for the competency building of field representatives. This research is expected to provide useful information in developing such educational programs for field representatives.

본 연구는 전기공사 현장대리인의 역할 및 역량을 도출하고, 현업에 있는 현장대리인의 교육 요구도를 확인하여 향후 국내기업에서 현장대리인이 성공적인 역할을 수행하기 위한 기초자료와 시사점을 제공하는데 그 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위해 (1) 전기공사 현장대리인의 역할 분석, (2) 전기공사 현장대리인의 역량 분석, (3) 전기공사 현장대리인의 역량에 대한 교육 요구분석의 3단계로 연구절차를 설정하였다. 연구방법은 전기공사 현장대리인 전문가 10명에 대한 포커스그룹 인터뷰를 수행하였고, 현업에 종사하고 있는 현장대리인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 요구분석은 현장대리인의 종요도와 현재 수준 간의 차이를 t 검정으로 분석하고, 역량 중요도와 현재수준에 대한 인식차이를 Borich 공식을 활용하여 도출하였으며, The Locus for Focus 모델을 통해 역량 중요도가 높고 불일치수준이 높은 역량을 확인하여 우선순위를 결정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전기공사 현장대리인의 역할은 현장조사자, 서류작성자, 대관업무자 등 13개가 도출되었다. 둘째, 전기공사 현장대리인의 역량은 의사소통능력, 협력적 태도 등 총 16개 역량이 필요한 것으로 도출되었다. 현장대리인의 중요도 인식순위는 의사결정력, 의사소통능력, 실천력, 시간관리능력, 분석적사고 순으로 높게 나타났다. 셋째, 16개의 역량에 대한 현재수준과 중요도의 차이를 분석한 결과 통계적으로 모두 유의미한 차이를 보이고 있고, Borich 요구도 분석 결과 1순위로 요구되는 역량은 '의사소통능력'이었고, '실천력', '갈등관리능력', '분석적사고', '시간관리능력' 순이었다. 또한, The Locus for Focus 모델 분석 결과 제 1사분면(HH)에 포함된 역량은 '의사소통능력', '분석적사고', '의사결정력', '전문성', '시간관리능력', '실천력', '업무추진력'으로 7개 역량에 요구가 높은 것으로 나타났다. 이에 최우선 순위군은 Borich 요구도와 The Locus for Focus 모델에서 공통적으로 나타난 '의사소통능력', '분석적사고', '시간관리능력', '실천력', '업무추진력' 5개 항목이었고, '의사결정력', '전문성', '갈등관리능력', '부하육성' 4개 항목은 차순위 군으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 길대환(2007). 기업체 HRD 담당자의 직무교육 요구분석. 서울대학교 대학원 석사학위논문. 미간행.
  2. 김기혁(2006). HRD가 경쟁력이다. 도서출판 BG북갤러리.
  3. 권대봉(2003). 인적자원개발의 개념 변천과 이론에 대한 종합적 고찰. 원미사.
  4. 대한전기협회(2013). 2013 전기연감(The 2013 Edition of Electric Almanac).
  5. 성환돈(2008). 건설 프로젝트를 성공적으로 수행하기 위한 현장 소장의 역할. 서울산업대학교 석사학위 논문. 미간행.
  6. 정채균(2013). 국내 건설현장소장 역량 강화 방안 연구. 서울과학기술대학교 석사학위논문. 미간행.
  7. 조대연(2009). 설문조사를 통한 요구분석에서 우선순위결정 방안 탐색. 교육문제연구, 11(35), 165-187.
  8. 최명란(2011). 공공직업훈련기관 직업능력개발훈련교사의 역할과 역량 분석. 한국기술교육대학교 박사학위 논문. 미간행.
  9. 한국산업인력공단, 한국전기공사협회(2012). 전기분야 근로자 숙련형성경로 개발보고서.
  10. 한국산업인력공단(2014). 국가직무능력표준(외선공사).
  11. 한국산업인력공단(2015). 전기전자분야 직무능력표준. 한국산업인력공단. 미간행
  12. 허운나(1993). 산업교육 요구분석. 배영사.